ALGEMEEN > Glazuur - problemen > samentrekkend glazuur

Ik heb een oude voorraad samentrekkend glazuur gebruiksklaar gemaakt. Met de kwast opgebracht, maar schilfert na droging. Hoe moet ik deze gebruiken. De glazuursamenstelling: 70% fritte 1510; 30 caolien;6% tinoxyde + 0,5% cobaltoxyde n 2% rutiel. foto van goed werkstuk
Bijlagen:

17 antwoorden

  • CMC, Arabische gom of iets dergelijks bijvoegen. Let ook op de vloeibaarheid van het glazuur. Is er nog voldoende water aanwezig ? Verschillende dunne lagen is beter dan één dikke glazuurlaag.
    beantwoord
  • M.N de Wilde,dat is een mooi "glazuur",heb daar een ander recept van maar vind deze ook iets om uit te proberen.Zou je daarom de baktemperatuur erbij willen geven?
    BVD,Caroline.
    beantwoord
  • Dag MN,
    Mooi glazuur inderdaad.
    Wat is die fritte 5010 ? Ik vind 'm niet op het wwweb en ben wel benieuwd.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • beantwoord
  • Dank je wel Lucien.
    't Was dus fritte 1510 (en ik zocht naar 5010).

    Prachtige glazuur is het.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Zeker een prachtglazuur! Dit lukt ook wel met een andere fritte, als deze maar een hoog Al²O³ gehalte heeft t.o.v. het SiO². Zo kan je ook merken dat dit recept een buitensporig % kaolien bevat. Het glazuur wordt zo stroperig dat het gaat samentrekken. Dunne glazuurlaag = kleine ' eilandjes. Dikke glazuurlaag = grote ' eilandjes '. Deze glazuren hebben ook een groot smelttraject.
    beantwoord
  • Dat is weer zeer interessant om te lezen hoe je de grootte van de "eilandjes" kunt beïnvloeden :-)
    Dank je wel Lucien.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Een hoop uitleg,zo kom je weer een hoop te weten maar nog steeds geen temperatuur voor dit recept!!
    Mijn eigen recept met 30-fritte 1451,40-kaolien en 30- magnesiet wordt op 1040/1050 gebakken,is dat voor dit recept ook de goede temperatuur?

    Caroline.
    beantwoord
  • Er zit 30% Kaolin in dit recept. Dat is behoorlijk wat, als ik het goed zie, in vergelijking met steengoed-recepten.
    Kaolin verhoogt het smeltpunt.
    Ik zou dan denken dat dit glazuur op steengoed temperatuur gebakken moet worden.

    Maar dat is maar getheoretiseer.
    Ik weet niet of dat echt zo is.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Liset, dit recept bevat ook 70% fritte, wat reeds verwijst naar een aardewerkglazuur. In dit recept zit er weinig SiO² en duidelijk teveel Al²O³. Hierdoor gaat het glazuur samentrekken. Als je er nu nog 30% kwarts aan zou toevoegen had je een glazuur met een hoger smeltpunt, maar zou niet meer samentrekken. Beetje complex om dit in enkele zinnen uit te leggen, maar dit gaat hier over bepaalde grenswaarden die overschreden zijn. Dit glazuur is in feite een misfit.
    beantwoord
  • Goede leerzame stof! De vraag naar de temperatuur van het eerstgenoemde recept ontbreekt denk ik nog. We zijn benieuwd naar het stooktraject dat mevrouw de Wilde-Blok heeft gebruikt. Kan dit nog aan de leerstof worden toegevoegd ?
    beantwoord
  • Zit ook met smart te wachten.Is zo zonde van je tijd als je dat ook eerst nog uit moet vinden nietwaar?
    Denk zelf op 1040/1050?Of op 1080?Kan dus ook minder zijn...
    beantwoord
  • Caroline, gezien dit type glazuur een groot smelttraject kan hebben denk ik ook aan 1040°C - 1080°C. ( gaat van 'schilfertjes' over naar 'druppeltjes')
    beantwoord
  • Lucien,bedankt,zal het eens uitproberen bij de volgende stook.
    beantwoord
  • Excuus dat ik er zo laat alsnog weer op terug kom. (Hoewel .. waarom zou je een discussie willen sluiten, eigenlijk.)

    Dus als je deze glazuur te heet stookt dan gaat die alsnog vloeien en ben je de eilandjes weer kwijt. Begrijp ik dat nu inmiddels goed ?
    (Alvast mijn dank voor alle hulp)
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Liset, herstoken, zelfs op dezelfde temperatuur kan het uitvloeien bevorderen gezien er extra tijd aan toegevoegd wordt zoals je doet door te pendelen, uiteraard hoger stoken dan de bovengrens is niet aan te raden als je aan een gemiddelte van 150°C/uur gestookt hebt. Een glazuur gaan stoken binnen één uur zoals je doet bij Raku zal dit glazuur niet uitgesmolten zijn. Begrijp je wat ik hiermee wil zeggen? Uitvloeien heeft te maken met temperatuur EN de tijd die je er aan geeft. Vandaar dat men bij goede glazuurboeken steeds de Segerkegel zal op geven en niet enkel de temperatuur.
    beantwoord
  • @Lucien,
    Ah zowel temperatuur als tijdsduur kunnen dus alsnog deze eilandjes-glazuur doen uitvloeien.
    Op die manier.
    Dank je wel.
    mvg
    Liset
    PS vermoedelijk-goed-glazuur-boek komt denk ik vandaag, zo'n beetje, aan.
    (Greg Daly "Developing Glazes")
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.