ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > transparant glazuur 1060 °C

Hallo,
Ben op zoek naar een transparant glazuur dat niet craqueleert. Te bakken op max 1.060°
Danku
Mieke

11 antwoorden

  • Je bent op zoek naar een combinatie klei en transparant glazuur die niet/minder craqueleert.Je kan dit
    uitzoeken door je transparant te testen met diverse kleien,de verschillen zijn aanmerkelijk.Breng de
    transparant is aan in twee/meedere dunne lagen die je apart in bakt op je om andere redenen favoriete
    klei.Lees het forum door er is meer informatie over dit onderwerp.Met gietklei heb je je samenstelling
    meer in eigen hand.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Dag Rob,
    Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Ik heb gedraaid met een klei die max op 1.060° mag gebakken worden.
    Ik zoek hiervoor een transparant glazuur om er op te zetten, en liefst niet craquelerend omdat het om gebruiksgoed gaat.
    Mieke
    beantwoord
  • Beste Mieke,

    Mijn ervaring met gekochte transparante glazuren bij diverse leveranciers is dat indien niet te dik opgebracht ze niet of weinig craqueleren.Met die glazuren zit het dus wel goed.

    De craquelure ontstaat bij mij vanwege een bepaalde klei keuze.Een voorbeeld; met de K147 klei heb ik met het transparante glazuur middelmatig dik opgebracht in 1 keer weinig craquelure.Doe ik precies hetzelfde met de K123 klei heb ik heel veel craquelure.Toch is de K123 een van mijn favoriete kleien,Ik breng de laagjes transparant in dunne laagjes op beginnend in een vroeg leerhard stadium,en brand deze afzonderlijk met behulp van een kleefmiddel in.Dit doe ik om creatieve redenen( transparant in combinatie met onderglazuurschilderingen)en als prettig neven effect het uitblijven van craquelure.

    Craquelure is ook een kwestie van klei-wanddikte.Met dunwandiger gietwerk verminderd de kans op
    craquelure.Jij loopt het risico met jouw klei en jouw vorm met elke transparant dik opgebracht problemen te
    krijgen.
    Voor gebruiksgoed kun je ook steengoed gaan bakken je spul is dan zo wie zo sterker.Je klei van 1060
    maximaal lijkt bijna wel op een speciale klei ergens anders voor.Ik zou een andere klei gaan zoeken en je reeds gedraaide werk decoreren met een ander glazuur.
    Rob
    beantwoord
  • Hallo Mieke

    Of een glazuur op een klei "past"moet je met proefjes vaststellen.
    Er is niet zomaar te zeggen welke glazuur op een klei past.
    In jouw geval zou ik een in de handel zijnde glazuur nemen en die op hoog bisquit gebakken producten doen.
    Doorgaans zijn die glazuren geschikt voor 1020 graden zorg dat je bisquit wat hoger is gebakken dan is de kans op craquele klein.
    Maar ik zou voor gebruiksaarderwerk altijd steengoedklei nemen,de klei die je nu gebruikt in combinatie met een kant en klaar glazuur gaat op den duur altijd craqueleren binnen de 3 maanden meestal

    suc6

    Frans
    beantwoord
  • Rob,
    Je hebt gelijk hoor. Steengoed bakken zou beter zijn voor begruiksgoed.
    Normaal werk ik met een klei die op hogere temperatuur kan gebakken worden, maar deze stukken zijn vanop een cursus die ik volgde. Daar werkten we met terre verniséé en dan moet de baktemperatuur laag zijn omwille van de kleuren vermoed ik.
    Mieke

    beantwoord
  • Ik heb mat transparant van VE-KA opgebracht op een werkstuk met daaronder een combinatie van slib/onderglazuur. Gebakken op 1040 en 20 min. vastgehouden. Maar het werkstuk is melkachtig transparant uit de oven gekomen en de kleuren zijn maar sumier 'opgehaald'. Waar kan dit aan liggen?
    BvD!
    beantwoord
  • Hallo Karin,

    Mogelijk dat de onderschildering te dun is in verhouding tot de dikte van je bedekkende transparante glazuur.Zelf heb ik ook wat meer moeite met mat transparant in vergelijking met glanzend transparant.Mat glazuur moet zowiezo wat dikker opgebracht worden en transparant wordt daardoor ook melkachtiger.Ik ken het recept van je slib/onderglazuur combinatie niet maar wel eens aan majolica techniek gedacht?Je kan dan eventueel wat transparant bij je kleurcombinatie bijvoegen.Het is ook de vraag om welke kleuren het gaat, lichte kleuren zijn eerder weg onder een transparant glazuur,eerst een wit slib heft dit nadeel wat op .

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Het ging hier om onderglazuur van Claybright en engobe van Botz. De matte glazuur had ik wel dikker opgebracht maar het geheel was gewoon melkachtig, helaas! De majolicatechniek is voor mij totaal onbekend. Waar kan ik daar meer over vinden?
    Weet iemand ook een (mooie) manier om klei in leerharde fase in te kleuren en dan eenmalig steengoed te bakken (dus de glazuur achterwege te laten)? Kan dat gewoon met pigmenten/oxides (mengen met water)?

    Groeten, Karin
    beantwoord

  • Het heeft wel vaker over de Ve-ka 1100 gegaan ,dat die een melkachtige waas geeft, en dat is ook zo maar het is te verhelpen.Hij moet veel dunner zijn als andere glazuren en ook heel dun opgebracht . Ga er na het drogen van de glazuur nog maar even met je hand over.

    Gerrie.
    beantwoord
  • Hallo Gerrie&Karin

    Gerrie jouw 1100 is een glansglazuur(loodvrij) en het is een goed advies om deze dun op te brengen.De dikte van een transparant glazuur is erg belangrijk en heeft grote invloed op de zichtbaarheid van de
    onderschildering,maar de dikte is ook van belang bij opglazuur of majolika techniek.Ik glazuur vaak in twee
    lagen.De eerste laag dun en eenmaal ingebakken controleer ik of de onderschildering voldoende kleurkracht heeft en ik voel met een zachte kwast of er schrale plekken in het transparante glazuur zijn.Indien nodig herhaal ik deze fase.
    Karin bij majolika techniek schilder je op je nog ongebakken witte glazuur.Het is dus eerst glazuren en dan pas schilderen.Aan het glazuur kun je een versteviger toevoegen.Toch wordt ook wel transparant als majo basis gebruikt.Je zou het moeten oefenen deze techniek.Een mooi boek,maar in het engels is "The new
    majolica" van Ostermann.Wat steengoed temperatuur betreft is te proberen smelters (veldspaten,wollastoniet?)toevoegen aan een combinatie van kaolien en ballclay(10%).Het juiste recept voor Paris zal wel anders zijn,maar is op te zoeken.Je hoeft nu niet meer te glazuren,de klei glazuurt zichzelf je kan het zo laten of gelijk gaan opglazuren.
    Blijf experimenteren Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Rob,

    dank voor de tips. Ik neem aan dat een vakhandel mij kan voorzien van de nodige stoffen? Tot nu toe heb ik voornamelijk kant en klare produkten gebruikt maar wat jij zo laat zien spreekt me wel aan dus ik wil het zeker gaan proberen! Ook de boekentip neem ik mee!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.