ALGEMEEN > Glazuur - problemen > tin-chroom rood is blauw-groen?!!

ik heb proefjes gebakken voor tin-chroom rood en ze zijn op 2 na allemaal blauw of groenig geworden.
de recepten zijn:
john hesselberth rood
gerstley gorate 21
nepheline syenite 16
kaolin 11
whiting 20
silica 32
+ tin 7,5
chroom oxide 0,75

ik heb gevarieerd met de hoeveelheden tin en chroom: een serie 5 tin en een serie 7,5 tin, en allebei met 0,15 / 0,45 / 0,75 chroom
test 6.3A/ 6,3B/ 6,3C/ 6,3D met toevoeging van 0,4 - 0,8- 1 kobalt carbonaat in de hoop op paarse uitkomsten.

ook testje 42.3 is mislukt.
dat recept is van wolf matthes nr. 504 rood
potash feldspar 23.1
silica 23
whiting 15.5
kaolin 7.7
met 3 tin
(officieel met rood pigment , zoals op testje 42.1 en 42.2 (4/8/11 rood pigment))
en 0,15 / 0,45 chroomoxide
opnieuw is de kleur groenig geworden, geen rood te bekennen.

alle testjes 42 zijn heel mat geworden, alsof de glazuur niet goed gesmolten is geweest. alles 13 uur gebakken in een elektrische oven op 1220 C

waarom zijn deze glazuren niet rood geworden?
Bijlagen:

26 antwoorden

  • Marlies, Rood door Chroomoxide (1 tot 6% )kan enkel met een loodglazuur gestookt beneden de 1060°C ( SK 02a )en met een laag Al²O³ gehalte. Alkalische glazuren geven bruin.
    Paars-roze door Chroomoxide in een Lood-Tinglazuur. Alkalische glzauren vegelen. CaO is gunstig. Eenvoudiger is werken met pigmenten ( Rood : Zr-Si-Cd-S-Se ) ( Paars: Ca-Sn-Si-Cr ). 1220 °C moet normaal op 8 uur lukken.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor je reactie,
    wat raar! er staat bij de recepten speciaal aangegeven dat ze geschikt zijn voor c6... Dan maar testjes maken met pigment. Wat kan de reden zijn dat het wolf matthes recept niet goed geworden is? hij had glanzend tot zijdeglanzend moeten worden en is nu compleet mat en ruig van oppervlakte...
    Ja ik bak normaal ook sneller maar heb ontdekt dat als ik engobe-testjes brand de glazuurtestjes gewoon mee kunnen bakken,vandaar. De volgende keer zal ik mijn testjes met pigmenten plaatsen. hopelijk is het dan wel gelukt...
    beantwoord
  • Hoi Marlies, Chroomrood kan ook op hogere temperaturen gemaakt worden, met tin en een hele kleine hoeveelheid chroomoxide. Ik stook iets hoger dan 1220/cone 6 (meestal op cone 8), maar dan gaat het prima. Ik heb testjes gemaakt waarbij ik het aandeel kwarts en aluminium varieer (beetje op de manier van Ian Currie.
    Ik heb als uitgangspunt genomen het recept van recept van Hesselbert&Roy (mastering cone 6 glazes, 2003 "raspberry" p. 102-103)
    Whiting (kalk) (20,0%)
    Nepheline Seynite (18,0%)
    Ferro frit 3134 (14,0%)
    OM-4 Ball Clay (18,0%)
    Silica (kwarts) (30%)
    + Chrome oxide (0,2%)
    + Tin oxide (7,5%)
    website: www.masteringglazes.com/.../raspberry.html

    Voor een foto van mijn proefjes, zie m'n blog
    www.keramiekbende.nl/2012/09/chroom-rood.html

    Succes met proeven maken (en mooi dat je het blijft proberen met oxides)
    Groetjes, Daniel

    beantwoord
  • Daniel, dit is gewoon schitterend ! Nooit enig literatuur onder ogen gehad wat dit toelaat. De extreem kleine hoeveelheid Chroom is ook zeer gunstig. Reden te over om me hier eens aan te zetten. Je werk is ook prachtig trouwens, en met gevoel voor de materie.
    beantwoord
  • Daniel, geweldig mooie uitleg en beschrijving op je blog. Bedankt, ik ben veel aan het lezen alvorens ik ga experimenteren met deze materie.
    Heb trouwens ook het boek van Netty J. En dan komt zo`n artikel langs, nou het kan niet op, ik las eens een uitdrukking van Lucien op het forum, ik citeer; "eerst leren lopen, alvoor je kunt gaan", en dat pas ik ook op mezelf toe. Vandaar het vele inlezen. Vind het allemaal erg boeiend en blijf bezig! groet, truus w.
    beantwoord
  • Hoi Daniel, dank je voor je reactie. Ik heb je stukje net gelezen, erg interessant en het kan dus toch! Heb jij enig idee wat er mis is gegaan? het lijkt inderdaad wel of alle chroom is vervlogen... Heb ik te lang gestookt? te laag? ( mijn oven kan max. tot 1240C) te dun geglazuurd? Het recept kan haast niet anders dan goed zijn, ik heb hem uit 3 verschillende bronnen van internet geplukt, met hun werkstukken of proefstukjes erbij... groetjes, Marlies

    PS helemaal mee eens dat oxides diepere en levendigere kleuren geven. Misschien een beetje puristisch van me maar ik werk toch het liefst met oxides.
    beantwoord
  • Beste Marlies, Ik ben nieuw op het forum maar omdat ik hier een poos terug mee geëxperimenteerd heb kan ik je misschien toch twee tips geven. Dit glazuur is gebaat bij een langzame afkoeling, en probeer eens verschillende diktes. Ik had toen het idee dat het rood zich alleen ontwikelde bij dik opbrengen maar ben daarna gestopt met experimenteren.
    Ik zal mijn recept nog eens opzoeken als je wilt. Voor zover ik weet vervliegt chroomoxide inderdaad bij die temperatuur, maar ik had het rood ook op 1250 verkregen.
    beantwoord
  • Hoi Marlies, dank voor de complimenten...

    Betreffende jouw glazuurrecept. Ik begrijp dat het recept ook van Hesselberth is, dus ik neem aan dat de andere voorbeelden ook van Amerikaanse keramisten waren. De grondstoffen die zij gebruiken zullen daarom (ondanks dezelfde naam) toch anders zijn dan die jij hebt gebruikt (iets andere samenstelling, misschien andere fijnheid).

    Met name Gerstley Borate heeft na verloop van tijd (populair onder amerikaanse jkeramisten vanaf ongeveer jaren 70)een andere samenstelling gekregen. Hierdoor is het glazuurrecept van toen, wellicht nu niet zoals het was.

    Betreffende de chroom, ik denk niet dat er (te) veel chroomoxide is vervlogen waardoor het glazuur niet rood is geworden. Chroom wordt meestal opaak groen in glazuren omdat het net als pigmenten (bijna) niet oplost in het glazuur. Chroomrood ontstaat als de chroom oxide wel is opgelost in het glazuur (in combinatie met tin oxide). De groen/blauwe kleur duid er juist op dat er nog wat chroom onopgelost in het glazuur zit.

    Oplossing: De basis iets aanpassen zodat het beter uitsmelt (en het chroom dus beter kan oplossen in het glazuur, basis aanpassen door de hoeveelheid kwarts en kaolin te variëren) en/of iets minder chroomoxide.

    Bijgesloten een voorbeeld van mijn eerdere proefjes naar chroomrood, zoals je ziet een niet zo mooi rose. Op basis daarvan ben ik weer wat verder gaan experimenteren, proefjes mislukken immers nooit, je leert er altijd van...

    Succes met proeven nemen. Groetjes, Daniel

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Ingrid,
    ja ik ben erg benieuwd naar jou recept, dan kan ik hem testen.
    Daniel, ik voel me niet zeker genoeg om zelf aan een basisrecept te gaan sleutelen, ik snap de scheikundige processen naar mijn idee nog niet goed genoeg...ik zal jou recept eens proberen op mijn temp. te bakken, kijken wat er gebeurd.
    Ik zal laten weten hoe het is afgelopen, hoewel t wel een tijdje kan duren, ik moet eerst even wat spulletjes halen en dan een redelijk volle oven hebben voor ik de testjes kan stoken.
    in elk geval bedankt voor jullie reacties, groetjes, marlies

    ps. ik vindt dat je chroom-rode glazuren op de foto op je blog er een flink stuk op vooruit zijn gegaan.
    is de foto van proefjes die je hierboven hebt geplaatst van het recept dat je bovenaan hebt opgegeven?
    beantwoord
  • Mijn recept was als volgt:
    Chroomrood voor 1250
    Fritte P2954 21
    Neph. S. 16
    Kaolien 11
    krijt 20
    kwarts 32
    SnO 5
    CrO 0.15
    De kleurloze delen op de foto ontstonden waar het glazuur dunner opgebracht was.
    Succes met het testen,
    groetjes, Ingrid
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Volgens Tony Hansen digitalfire.com/.../...6_matte_base_glaze_122.html is er om chroom niet groen maar rose/rood te laten zijn minstens 3 maal meer CaO dan B2O3 nodig in een glazuur.
    Het is mij nog niet goed gelukt, maar misschien helpt dit.
    beantwoord
  • Hallo,
    Niet wetend of mijn vraag in deze rubriek thuis hoort,ik heb een pot geglazuurd met chroomgroen. Van Veka; poederglazuur en aangemaakt met Pehatine, nu vind ik de kleur niet mooi, het is een harde kleur groen.
    Kan ik dit door middel van opnieuw glazuren, een andere kleur verkrijgen? Of is de chroomgroen zo hardnekkig dat dit vergeefs werk is? (ik gebruik haarlak voor de hechting van de tweede glazuur.)
    Wie heeft hiermee ervaring en welke kleur pakt mooi uit op deze chroomgroen, ik ben benieuwd!
    groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • een zinkhoudend glazuur zal de groene kleur laten vervagen tot helemaal verwijderen truus.
    Kleur je die zinkhoudende glazuur in kan dat tot leuke effecten leiden

    Frans
    beantwoord
  • Frans , welke kleur, zou je mij aanraden?
    Ik werk met poeder glazuren van Veka.
    En het inkleuren van een zinkhoudende glazuur, bedoel je dan een transparant met daarin een pigment toevoeging?
    vr gr, truus
    beantwoord
  • Ik heb alleen ervaring met zelf samengestelde steengoedglazuren Truus.
    Een zinkhoudend transparant zou ik b.v met tinoxide dekkend maken en dat kan dan een roze tot paarse kleur kunnen krijgen.
    Dit is zo maar een idee hoor en niet in de praktijk getest.
    Je maakt dan gewoon gebruik van de eigenschappen van de verschillende grondstoffen.

    Frans
    beantwoord
  • Wanneer ik de hele pot opnieuw glazuur ,met een glazuur van Veka; tinwit nr. GL 1303 , zal dan een sluier ontstaan, wanneer ik slechts 2× een laag aan breng? Zou mooi kunnen zijn.
    Of is het wenselijk dat ik het gedeelte van de groene kleur juist 3× kwast. En de lichte kleuren 2×.Of de hele pot 3× kwasten?
    Deze tinwit/glazuur is normaal dekkend, maar van mij mag de onderliggende glazuurkleur zich juist wel mengen met het nieuwe glazuur. Geeft misschien een verrassend kleuruitslag! Zal dit gebeuren op de werkwijze die ik aangeef,zodat er een mooie kleur ontstaat.
    Ik weet het; gewoon proberen, maar misschien heeft iemand hiermee ervaring en /of een andere suggestie. Ik hoor het graag.☺
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Hoi Truus,
    ik heb je vragen en de antwoorden gevolgd. Ik ben zelf ook begonnen met kant en klaar glazuur. veel van de glazuren gaven me niet de juiste matheid of glans of gaven speldeprikjes enz. Nu ben ik een tijd geleden over gestapt op het zelf maken van glazuren. Het is even een studie maar als je een aantal goede basis-glazuren hebt kun je die in bijna elke kleur aanmaken door er oxides of stains/ pigmenten aan toe te voegen.
    Het is veel bevredigender, gevarieerder en goedkoper dan kant en klaar glazuren, en als je een stel proefjes aanmaakt weet je bijna precies hoe de bewuste glazuur uit jouw oven komt met jou temperatuur en band-cyclus.
    Misschien is dat wat voor je?

    gr. Lies
    beantwoord
  • Vooral om reden dat men meer inzicht in het proces krijgt en de functie van de diverse grondstoffen leert. Chef-koks werken ook niet met kant-en-klare-diepvries-maaltijden. :-)
    beantwoord
  • Sorry?
    Ik gebruik geen kant en klare kwastglazuren, maar poeder glazuren van Veka.
    Maar wat kwast ik nu met succes over het chroomgroen?
    Bedankt voor het meedenken.
    groet, truus
    beantwoord
  • Op dit moment, nu je toch al het chroomglazuur van Ve-ka hebt gebruikt wil je een advies voor dit moment. Daarna kan je altijd nog je eigen glazuren gaan maken als je er aan toe bent.
    Wat ik je voor nu dus zou willen aanraden: een even donkere kleur (bijv. glansblauw, glansbruin of koperkleur) ook van Ve-ka te gebruiken om eroverheen aan te brengen. Een witte kleur op een donkere ondergrond wordt vlekkerig en de combinatie zal niet geweldig zijn.
    beantwoord
  • Je hebt leerlingkoks, koks en chefkoks. De chefkok is ook eerst leerling geweest.
    En dan heb je nog de hobbykoks. Deze komen dikwijls tot verrassende ideeen en resultaten, zelfs met behulp van diepvriesmaaltijden. En ze kunnen natuurlijk om raad vragen bij chefkoks :-), toch?
    beantwoord
  • Dag Jook,
    Bedankt voor de opsteker.
    Je hebt overigens een mooie website. Evenzo je partner Paul.(Terzijde; Ben ik eens in Klazienaveen, niet erg uit m`n buurt, dan zal ik er acht opslaan. Zelf ben ik woonachtig als Groningse in Hoogeveen ).
    Ik ga de hele pot over glazuren met honingbruin van Veka.3 × kwasten De poeder maak ik aan met Pehatine, en bespuit de pot voor de handeling met haarlak. Ben benieuwd naar het resultaat en kleur.
    Jook, een groet, en bedankt.
    truus w.
    beantwoord
  • @ Hallo Jook, misschien dat je nog even met mij meedenkt; De pot geheel glazuren met Honingbruin, of het gele bovenste deel laten wat het is en dan vanaf het roze deel aanvangen met kwasten, of kan het ook goed uitpakken wanneer ik over het eerste deel 1× kwast, het 2× deel 2× kwast en dan het chroomgroen 3× .Hoe zou dat uitpakken.
    Wat ook kan enkele delen van de twee bovenste kleuren schuin verticaal af te plakken en dan wel het geheel met honingbruin te glazuren. Geeft misschien wel een bijzonder effect. Dan blijft toch nog het gele en roze aanwezig, naast het nieuw ontstane kleur middels bruin.
    Wat een verhaal hè, maar ti's experimenteren, en handmatig is een andere pot niet direct klaar en gezien de vorm vind ik deze pot het wel waard om aandacht en moeite voor tedoen.
    Wat vindt jij van deze gedachte?
    Hoor het graag, groet,
    truus w.
    beantwoord
  • De pot is heel mooi van vorm. Je gaf zelf aan dat je de kleur groen te hard van toon vindt. Ik vind dat het wel meevalt. Het is wel zo, dat ikzelf de pot nog eens opnieuw zou glazuren met dezelfde kleuren, zodat alles egaler wordt en dus minder onrustig. Door de 3 verschillende kleuren accentueer je de groeven en dat geeft een leuk effect. Een ander glazuur alleen op het groen, is achteraf toch misschien niet zo'n goed idee. Het geel en het rose zijn helder en het groen blijft dat met een kleur er overheen niet. Je zal daar (door het aanbrengen met de kwast), bijna altijd 2 kleuren gaan zien, het groen en de nieuwe kleur. Overigens is een voorkeur voor bepaalde kleuren afhankelijk van een ieder zijn eigen smaak. En je weet: over smaak......enz..
    beantwoord
  • Jook, dank voor je uiteenzetting, ik weet nu heel wat meer. En wat te doen.
    Bedankt voor het meedenken. Een goed weekend.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Wil je een foto van hoe de vaas geworden is, plaatsen?
    Met vriendelijke groet,
    Jook.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.