ALGEMEEN > Atelier/werkruimte > oven aansluiten met verlengkabel?

ik ben in het bezit gekomen van een Pyrotec oven type SVKR 50 aut., geschikt voor het lichtnet, 230volt, 3,6kW.
Ik wil deze in mijn (losstaande stenen) schuur zetten. Mijn vraag is: kan het kwaad dat deze schuur in de winter onverwarmd is? En is het mogelijk de oven via een voor zwaar gebruik geschikte verlengkabel aan te sluiten op het stopcontact van de wasmachine (deze heeft nl. een aparte groep en de aansluiting in de schuur niet). Of is dat niet aan te raden?

8 antwoorden

  • Coosje, mijn oven staat ook in een onverwarmd tuinhuis en dit gaat zonder problemen. Het zou niet goed zijn om je regelapparatuur daar te laten liggen maar ik heb hier ook nog geen problemen mee gehad. Ik kan je niet helpen met de verlengkabel. Nog veel "bakplezier".
    beantwoord
  • de regelapparatuur zou natuurlijk in de winter gewoon binnenshuis kunnen.Ik vroeg me alleen af of bv de ovenstenen kapot zouden kunnen vriezen als er strenge vorst is. Maar kennelijk is dat dus geen probleem?
    beantwoord
  • In de handleidingen staan dergelijke aanwijzingen meestal wel beschreven. Misschien moet je die even zoeken op het internet of tussen de aangekochte spullen.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Coosje, 3,6 KW is het max. verbruik op een stopcontact. Tijdens het stoken mag er natuurlijk geen ander verbruik zijn op dit circuit ( 16 A ).
    Een 3 x 2,5 verlengkabel volstaat. Stopcontacten moeten goed aansluiten en geen speling vertonen.
    De schuur moet niet verwarmd zijn. De oven op cementblokken plaatsen is O.K.
    beantwoord
  • Lucien,
    het stopcontact is met een aparte groep aangelegd voor de wasmachine/droger (er kan maar 1 apparaat tegelijk gebruikt worden), het verbruik zou dus geen probleem moeten zijn.
    Is er nog een maximale lengte die zo'n verlengkabel mag hebben of maakt dat niet uit?
    De oven staat op een verrijdbaar onderstel dus cementblokken hoeft dan niet.
    Tegen het plafond van de schuur zitten wel houten balken, is het nog aan te raden daar een of ander onbrandbare plaat tegen te monteren?

    Liset,
    in de gebruiksaanwijzing staat dat niet met verlengsnoeren gewerkt mag worden maar ik veronderstel dat daar een gewoon huis- tuin en keukenverlengsnoer mee bedoeld wordt en dat dit er in staat als extra veiligheidswaarschuwing (om eventuele schadeclaims te voorkomen?)(zoals er bv ook in de gebruiksaanwijzing van de magnetron staat dat je er geen kleding in moet drogen :)
    beantwoord
  • Coosje, zoals ik heb geschreven is niet de lengte van de draad een probleem, maar wel de stekker. Die moet van goede kwaliteit zijn. Er mag dus hoegenaamd geen speling tussen stopcontact en stekker zitten. Gebruik een draad 3 x 2,5 of zelfs iets dikker als je niet zeker bent. Zelf zou ik de draad van de oven zelf vervangen door de nodige lengte. Zo sluit je al één contact uit.( en niet werken met een verlengsnoer. En als dit oventje in een omtrek van 1m ( boven en opzij ) vrij staat kan er echt niks gebeuren.
    beantwoord
  • Hallo Coosje, ook boven mijn oven zitten er houten balken. Er zit ongeveer 1,5 meter tussen bovenkant oven en de balken en dit is absoluut geen probleem.
    beantwoord
  • De ruimte moet dan geen probleem zijn.
    Lucien, bedankt voor de tip over het vervangen van de kabel aan de oven.
    Daar had ik nog niet aan gedacht.Ik ga eens uitzoeken hoe ik dat kan (laten) doen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.