ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Aardewerkglazuur aanpassen voor steengoed

Misschien een onmogelijke vraag, maar: Ik wil een aardewerk-glazuur aanpassen zodat het bij steengoed-temperatuur nog op de scherf blijft zitten. (De kleur is dan maar even minder belangrijk ...)
't Recept is dit:
56 Neph. Syeniet
22 BariumCarbonaat
7 kwarts
6 kaolin
3 LithiumCarbonaat
3 koperCarbonaat
Kan iemand me even voorzeggen ?
Met de studie ben ik nog niet zo ver, maar mijn potjes chemicaliën lonken zo naar me.
Heel erg bedankt alvast voor iedere tip.
mvg Liset

15 antwoorden

  • Hoi Liset, Dit recept komt me heel bekend voor :-). Het is een turquoise mat glazuur dat geschikt is voor 1250 graden (steengoedtemperatuur).
    Het recept dat ik gebruik heeft 25 bariumcarbonaat, waarmee het totaal op 100 uitkomt. Bij de Blauwe Schuit (jou wel bekend!) ligt een proefplaatje met dit glazuur.
    beantwoord
  • Jeltje, ja inderdaad is het een bekende. Het is de oude Egyptische turquoise zoals Gerard die terug gevonden heeft in diverse documentatie :-). Jij weet zeker dat ie op steengoed kan? Geweldig, want het is een zeer fraaie kleur :-)
    Dank je wel, Jeltje :-)
    mvg Liset
    beantwoord
  • Even nog een foto ervan opgezocht voor de liefhebbers:
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ja hoor Liset, ik weet zeker dat hij op 1250 graden kan. Heb er al diverse werkstukken mee geglazuurd.
    beantwoord
  • Jeltje, dank je wel! Ik snap dus nu ook dat ik op 100 (%) uit moet komen. Dus dan toch die 3% bentoniet er bij. Nogmaals dank voor je aanwijzingen. mvg Liset
    beantwoord
  • Liset, als je écht " Egyptisch blauw " wil maken is dit op basis van Natrium-silicaat en kopercarbonaat. Zeker geen Neph.Syenite, Bariumcarbonaat of Lithiumcarbonaat, gezien men deze grondstoffen gewoon niet bezat. Kijk uit naar een zuiver Natriumfritte voor lage temp. of werk met Natriumveldspaat voor steengoed.
    beantwoord
  • Hee Lucien. Dank je wel weer! Ik bewaar deze aanwijzing voor later. Als ik zo ver ben dat ik zelf glazuur ga bedenken en berekenen.
    Na2O.AlsO3.6SiO2 = NatriumVeldspaat ?
    mvg Liset
    beantwoord
  • Correct Liset. En Degussa 90208 is zo een zuivere Natriumfritte ( 1 Na²O . 0,2 Al²0³ . 2.2 SiO² ) voor lagere temperaturen. De Egyptenaren stookten uiteraard niet op steengoedtemperatuur.
    beantwoord
  • Lucien, ik kom niet verder dan digitalfire.com/.../degussa_frit_90208_3128.html, zonder leverancier. Heb jij een tip hier voor ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • De frittes en pigmenten van Degussa worden nu gemaakt bij Ferro:

    http://www.ferro.com/Our+Products/Tile+Coating+Systems/Products+galleries/Frits/

    Je kan de vraag stellen wie deze fritte verkoop in Nederland.
    ( Fusion F644 heeft zowat dezelfde samenstelling )
    beantwoord
  • Deze turquoise kleur op steengoed temperatuur zocht ik juist voor een nieuw badpak-beeld dat bij het zwembad van de buren moet komen. ( het beeld dat ik 2 jaar geleden voor hen maakte is gesneuveld na een aanvaring met de grasmaaier; en die was op aardewerktemperatuur gestookt)
    Maar glanzend turquoise is in dit geval nog mooier. Hoe werk ik het recept om zodat het glanzend wordt. Iemand een suggestie Of een nieuw recept? Lucien misschien? Ik heb veel grondstoffen, eventueel ook Natrium veldspaat.Bij voorbaat dank. Tjalda
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Tjalda,

    Ik ben bang dat het genoemde recept niet zo makkelijk om te rekenen is naar een glanzend glazuur. Misschien kun je aan een glanzend steengoedglazuur een percentage turquoise pigment toevoegen. Er zijn pigmenten die tot 1350 graden gestookt kunnen worden.
    beantwoord
  • Wat een fantastisch beeld Tjalda !
    Leuk om zo eens te zien.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Het kaolien vervangen voor b.v krijt maakt het glazuur een stuk smeltbaarder en glanzender Tjalda.

    Frans
    beantwoord
  • Lucien, dank voor de tip naar ferro.com
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.