ALGEMEEN > Tegels - platen klei > wat is oorzaak van gescheurde tegels/platen na biscuitstook?

Enige tijd geleden heb ik een aantal platen/tegels gemaakt bijna gelijkaardig als op de foto. Ze hebben enkele weken gedroogd tussen gyproc platen, waarbij ik ze regelmatig hebt verlegd. Na de biscuitstook ( 1020) zijn de meesten gescheurd. Wat kan de oorzaak zijn? groetjes Sonja
Bijlagen:

19 antwoorden

  • Waarschijnlijk te snel gebakken of te snel afgekoeld.
    beantwoord
  • Wat is je stookcurve geweest mvg Liset
    beantwoord
  • Ik stook biscuit als volgt:
    in 6 uur naar 650 ,daarna in 1.30 uur naar 950 en tenslotte in 1 uur naar 1020.Ik heb vooralsnog geen afkoelprogramma ingesteld.
    Ik kan meestal twee dagen na de start van het stoken de oven openen ,dan is de temperatuur meestal tussen de 70 en 100 graden.
    Ik moet ook de opmerking erbij zetten dat ik de tegels met de 5 stuks had gestapelt maar de gescheurde tegels waren niet de tegels die onderin lagen.Ik ga er dan ook vanuit dat het scheuren niets te maken heeft met het stapelen.


    Groetjes Sonja

    beantwoord
  • Stookcurve lijkt me in orde. Je droogt 'm rustig, de kwartssprong passeer je niet te snel en de verontreinigingen lijken ook de tijd te krijgen te verbranden.

    Het valt dan op dat alleen onder sommige glazuren de klei gebarsten is.
    Zou dit dan misschien een typisch voorbeeld zijn van glazuur dat qua samenstelling niet goed aan sluit bij deze klei ?

    Heb je er de recepten bij ?
    Wie weet kan een van de meer gevorderde keramiekvormgeefsters (M/V) er dan iets van zeggen.

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • De tegels komen gescheurd uit de biscuitstook dus er is nog geen sprake van interactie tussen klei en glazuur.
    Wat de barsten in sommige glazuren beteft,het is ook de bedoeling van deze glazuuronderzoeksmethode dat je veel informatie krijgt van een glazuur.Die "barsten"zijn ontstaan door combinatie glazuur/temperatuur maar die zijn niet erg,die horen bij het onderzoek,die hebben niets te maken met de tegel.
    De tegel op de foto is maar een voorbeeld tegel,die wel heel is gebleven en toevallig is die geglazuurd omdat ik geen foto heb van een biscuitgestookte en gescheurde tegel

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Sonja, ik denk ook dat niet niet met het stoken te maken heeft. Er zijn twee belangrijke redenen die tegels laten barsten, alhoewel dit niet de enige zijn. Uitrollen van dunne plakken geeft spanning aan de randen. Het kan toeval zijn dat net de onderste tegeltjes net deze zijn die gesneden zijn uit de rand. Tegels snijden met een harp kan dit reeds voorkomen.
    Tweede reden is de kleisamenstelling. Wanneer een klei te weinig aluminiumoxide bevat is deze minder elastisch en minder mechanisch sterk. In het maken van plakken/tegels komt dit het meest tot uiting. Wat type klei gebruik je en ken je de samenstelling. ( leveranciers-nummer zegt niks. Eventueel het fabrikantennummer of dit bij je leverancier opvragen ). Hoe meer info, hoe gemakkelijker het euvel te verhelpen.
    beantwoord
  • Kleisamenstelling is nu net een onduidelijke factor omdat ik klei hebt gekocht die voor mij fijn is voor handopbouw en het draaien.De keramist waarvan ik deze gekocht heb,koop klei in die hij zelf nog "bewerkt".Het is een fuchs klei ,volgens mij nr 2505 maar zeker weten doe ik niet.Ik ga over een aantal weken naar hem toe en zal dan eens vragen.
    Als de stookcurve dan toch in orde is ,dan ga ik maar als eerste stap de wijze van het maken aanpakken want ik heb met een kleiwals de platen uitgerold.
    groetjes Sonja
    beantwoord
  • @Sonja, je bedoelt te zeggen dat er op de objecten waar je het over hebt, helemaal nog geen glazuur zit? Ach ja, dan zit ik er wel goed naast ja :-)
    mvg Liset
    beantwoord
  • Hallo Sonja,
    Ik zie nergens hoe dik je deze proeftegels hebt gemaakt. Ik verwacht dat deze te dik zijn om veilig door de kwartssprong te komen. Kun je de maten even vermelden? Daarna kan ik wat meer zeggen.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • De meeste tegels zijn zo'n 5 mm dik,er is geen enkele dikker dan 7 mm.
    Oh ja, de maten zijn 16x24 en dus 5 mm dik. Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Op zich zou het geen probleem moeten zijn om een dergelijke dikte in porselein te stoken. Het enige dat ik me nog kan voorstellen is dat het porselein moeite heeft met het dikteverschil tussen de vierkante kuiltjes en de omgeving. Eventueel ligt het aan de manier waarop deze kuiltjes worden aangebracht. Uiteindelijk verwacht ik dat het toch aan een te snelle stook ligt. Vooral wat dikkere porselein en dan ook nog een platte plaat kan zijn spanning moeilijk kwijt. Doe daarom de kwartssprong extra langzaam. Honderd graden per uur in het traject 520 naar 620 graden is in mijn ogen wat aan de snelle kant.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo Michel,

    Ik zal het zeker uitproberen ,maar even een correctie,de tegels zijn van steengoedklei en niet van porselein.
    Ik heb er ook al aangedacht dat er mogelijk veel spanning komt op de plaat doordat deze afgedrukt moet worden om de "layout"van de tegel erop te zetten.Het probleem van het scheuren is bekend ,heb ik wel eens vaker gezien op het internet maar er zijn ook genoeg voorbeelden waarbij de tegel perfect is gebleven.Dus het zou toch opgelost moeten kunnen worden!

    Ik heb er even tijd voor nodig maar ik zal mijn bevindingen terugkoppelen
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Sonja, gewoonweg een andere klei gebruiken. Deze klei is gewoonweg 'te mager '. Zoals ik je al liet weten is het Al²O³ gehalte in klei van zeer groot belang. Al²O³ zorgt voor het verbinden van basevormende- en zuurvormende oxides. Zorgt ook voor een snelle warmteverdeling en geeft de nodige ' elasticiteit ' aan de klei. Het beste voorbeeld hiervan is porseleinaarde. Dit heeft geen hinder van kwartssprongen, gezien het hoge % Al²O³ waardoor het SiO² dan weer laag is. Hoe minder Al²O³, hoe meer SiO². En plakken snijden met een harp helpt ook écht.
    Dit wil ik ook nog meegeven voor de nerds onder ons; Zirkoonoxide is het tegengif voor de kwartssprong. Zirkoonoxide gaat net krimpen op het ogenblik dat Siliciumoxide gaat uitzetten. ( toepassingen: keramische kookplaat, keramische motor )
    beantwoord
  • Eerst wilde ik mijn manier van platen maken aanpassen maar na overleg met een keramist ,die het toch echt opstookbarsten/scheuren vond heb ik heb opnieuw de stookcurve bekeken.Door een defect van mijn regelaar heb ik tijdelijk met een andere gestookt met een vastprogramma en die stookte sneller op dan "mijn" biscuitstookcurve,dus ik heb nu twee stoken gedaan en alle platen zijn goed gebleven.Ik heb ze echter niet durven stapelen tijdens de stook.
    Dus de stookcurve was te snel,sorry voor de verkeerde informatie mbt de stookcurve .Toen ik de eerste tegels gestookt heb ging die 4.30 naar 650 .Met mijn regelaar doe ik daar 6 uur over.

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Hallo Sonja,
    Goed dat je dit even terug meldt. Dit maakt duidelijk waarom de tegels zijn gescheurd (te snelle stook) en voorkomt evt. spookverhalen.
    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Lees hier allerlei informatie over het biscuitstoken van platen.
    Vooral ook over te snelle stook rond de kwartsprong.
    Graag zou ik willen weten wat dan de ideale stookcurve is.
    beantwoord
  • Beste Engelen,
    Er bestaat eigenlijk geen ideale stook curve, tenzij je zeer langzaam stookt. Elke soort klei maar ook elk soort vorm vraagt een eigen stooksnelheid. Ideaal voor de ovenlading is super langzaam stoken, ideaal voor je beurs is om zo snel mogelijk te stoken. Er is dus geen eenduidig antwoord mogelijk.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Sonja heeft het over ongeveer 100 o per uur voor platen.
    Ik lees dat je dat een te snelle stook vindt.
    Hoeveel graden zou jij per uur kiezen bij platen vóór en na de kwartsprong?

    Vr. Groet JM
    beantwoord
  • Ook belangrijk in overweging te nemen: hoe kleiner de oven hoe trager de afkoeling!
    In mijn kleinste oven is dat een afkoeling van 50° C per uur, het bakproces mag stoppen op 540° en de oven kan dan gerust open op 450°
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.