ALGEMEEN > Boeken, video-s etc. > Boek over glazuren

Onlangs was er een boekbespreking over glazuren. Iemand enig idee om welk boek het ging, of suggesties over de aanschaf van goed boek over dit onderwerp?

36 antwoorden

  • Hallo,
    Glazes cone 6 van Michael Bailey vind ik een helder en zeer goed leesbaar (engels) boekje als je de basis van glazuren wilt begrijpen.
    Het is gericht op 1240 C.gr. maar biedt ook de grondbeginselen voor andere glazuren.
    Groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Dag Brigitte
    Het glazuur boek van Stephen Murfitt is een goed beginners boekje (. er staat een beetje van alles in en goed geïllustreerde en duidelijke omschrijvingen.
    Het is natuurlijk de vraag of je daar verder wil op ingaan en dan zelf gaan kokkerellen met chemie... dan zijn er tal van héééél goede boeken in verschillende talen.bvb deze van Wolf E. Matthes met 1100 formules.(bestaat in duits en in frans). clay and glazes van James Chappell is ook een aanrader voor gevorderden (engels).
    ter info:
    Het Glazuurboek (9789058771865 - Paperback) van S. Murfitt zie foto in bijlage
    mvg,
    mjk
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hartelijk dank allemaal voor jullie reactie,

    Ik ga voor het Nederlandse glazuurboek omdat het me makkelijker lijkt het eerst maar eens te gaan begrijpen in het nederlands.

    Bedankt brigitte
    beantwoord
  • Het boek van Murfitt is geen "leerboek" maar een boek met recepten,waar hier en daar toch wel enkele foutjes instaan maar ondanks dat toch een leuk boek
    Michaels Baileys boek is wel een degelijk glazuurkennisboek.Ik weet niet wat makkelijk voor je leest in een andere taal maar Baileys boek is ook duitstalig te verkrijgen.

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Ik heb nog even een vraagje over het boek van Murfitt.
    Bij steengoed staat steevast een uur doorbaktijd, is dat te vervangen door de curve wat trager te laten verlopen? Probeer zo weinig mogelijk energie te gebruiken. Weet overigens ook niet of dit werkelijk in energie zou schelen.
    Groet,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, ik heb het boek van Murfitt nog niet gelezen. Betekend ' doorbaktijd ' hier pendelen op de max. temperatuur? Ik kan me dit moeilijk voorstellen, gezien elke glazuur anders verloopt in het smelten en dan gaat ' doorbaktijd ' van 1 uur niet op. Het enige zinvol zou zijn de Segerkegel mee te geven.
    Wat betreft zuinig bakken ben je best af met snel naar de max. temperatuur te gaan en de reactie van de cone af te wachten. Door een langzame stookcurve aan te houden gaat er meer ' doorstroom ' van warmte doorheen de ovenwand optreden, wat verlies aan temperatuur betekend. Doe de proef: stook langzaam en meet de temperatuur aan de buitenzijde van de oven ( op bv. 1000°C binnentemp. ) en meet dan na een snelle stook de buitenwandtemperatuur. Het verschil is verlies aan energie.
    beantwoord
  • Hallo, Lucien,
    (heb het druk gehad)
    Je moet het boek er maar even op naslaan, alle oxiderend steengoedrecepten hebben een doorbaktijd van 1 uur. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat regelmatig niet doe en dat het geen dramatische gevolgen heeft gehad tot nu toe.
    Het lijkt me logisch wat je zegt over een snelle bak.
    Helaas heb ik geen kijkgaatje in mijn oven.
    Groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, je kan ook een paar keer met cones werken zonder dat er een kijkgaatje in je oven zit. Je hoeft enkel drie opeenvolgende cone-nummers mee te stoken om een juist resultaat te zien. Dit kan je dan vergelijken met de tijdscurve en de gestookte temperatuur. De cone die lichtjes gebogen is geeft het juiste resultaat weer. Ik blijf het onzin vinden met als wet van Perzen en Meden om één uur te pendelen. Er zijn glazuren met een kort smelt-traject ( weinig Al²O³ ) en glazuren met een lang smelt-traject ( met een hoog Al²O³ gehalte ). En wat die snelle stook betreft; dat is gewoon zo. Elke fabrikant van isolatiematerialen zal dit bevestigen.
    beantwoord
  • Goeie tip Lucien. Alweer een duim. mvg Liset

    btw:
    "geen wet van Meden en Perzen"
    Komt van onzetaal.nl/.../dat-is-geen-wet-van-meden-en-perzen
    " In het boek Ester komt de volgende passage voor: "Laat de koning daarom, als het hem goeddunkt, een koninklijk besluit uitvaardigen dat schriftelijk als een wet van de Meden en de Perzen wordt vastgelegd, zodat het niet kan worden veranderd."

    Een wet van Meden en Perzen wordt soms voor de grap of bij vergissing verbasterd tot een wet van meten en persen."

    "Het glazuurboek" van Steven Murfitt is een soort stalenboek, receptenboek, voorbeeldenboek. Wie dit boek nog in het Nederlands zoekt, probeer het eens bij boekwinkeltjes.nl. Een soort verkoopportaal van 2e hands boeken uit meerdere kleine boekwinkels. Wie het ook wel in het Engels kan lezen: bol.com heeft ze nog nieuw in het Engels te koop. mvg Liset

    beantwoord
  • Er staan nogal wat fouten in het boek van Muffit en je leert niet echt begrijpen hoe een glazuur werkt. De boeken van Greg Daly en Robin Hopper zijn daarin veel beter. Ook de websie van Geert Theunissen is een aanrader.
    beantwoord
  • Van Greg Daly "devloping glazes" besteld. We gaan het zien :-) Intussen natuurlijk alvast een duim voor de tip.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Glazuren van wesselink is ook een goed leerboek met heel veel informatie.
    Ook "handboek voor glazuren "van David Green is een aanrader
    Beide boeken zijn nederlandstalig.

    Frans
    beantwoord
  • Ik heb vooral de hoge temperatuur glazuren van Daly geprobeerd, als je vragen hebt, laat het dan maat weten en veel succes.
    beantwoord
  • Thanx Frans en keramir R. Het duurt ff voordat het boek komt. 5 tot 8 werkdagen bij Engelstalige boeken. Dus over 2 dagen op z'n vroegst. Die andere twee gaan op de wensenlijst. Glazuren van Wesselink en Handboek voor glazuren van David Green

    "Developing glazes" van Greg Daly is binnen. Uit de tijd van de hippies en de fantasierijke experimenten. Gaaf. Een van de eerste test wordt dus veldspaten op proefstroken smeren en op verschillende temperaturen stoken. Schijnt alles in te zitten dat een glazuur hebben moet. Behalve kleur. Grappig.
    mvg Liset
    beantwoord
  • Liset, ik denk dat je beter af bent met het boek wat Frans voorstelt : ' Handboek voor GLAZUREN ' van David Green ( een klassieker ). De vertaling is niet altijd zo duidelijk, maar dat mag de pret niet bederven. Dit boek gaat veel verder dan wat testjes en proefjes, maar geeft je een totaal inzicht in de chemie en de eigenschappen van grondstoffen. Hij gaat je hier met de Seger-formule leren werken, het omzetten van een recept naar een formule en visa versa, welke recepten het best geschikt zijn voor het bekomen van kleur of structuur. Hier ben je wel even zoet mee. " Glazuren " van F.Wesselink is totaal verouderd. Als je door Green heen bent is het boek ' Keramische Glasuren ' van W.E. Matthes de volgende stap. Het laatste boek kan je een plaatsje geven op het nachtkastje. :-)
    beantwoord
  • @Lucien, ik had je al nog 'ns willen vragen daarnaar.
    Dus mijn hartelijke dank voor de tips.
    "Handboek voor glazuren" van David Green zojuist besteld bij www.boekwinkeltjes.nl (Prijzen van eu 14,= tot eu 115,= )
    Is "Keramische Glasuren" van W.E. Matthes alleen in het Duits te krijgen ? (Ben erg slecht in Duits lezen .. 8-( )
    mvg Liset
    beantwoord
  • Probeer deze eens: ( 115 is een woekerprijs ! )

    www.antiqbook.com/search.php+voor+glazuren&action=search&l=nl&catalog=&author=&title=&description=&year=¢ury=&keyword=&since=&country=

    Wat betreft het boek van Matthes heb ik me laten vertellen dat die nu ook in het Engels bestaat. Let ook op dat je de laatste druk ( 2 ) hebt. Of je het Duits al dan niet goed meester bent is niet zo erg,( mijn Duits is ook niet denderend ) maar met Green als roerganger ga je Matthes zeker kunnen smaken. Deze laatste is onontbeerlijk. En in geval je " The potter's Dictionary of.." van F.Hammer nog niet in je bezit hebt mag je deze ook op je verlanglijstje zetten. Matthes en Hamer, meer heb je niet nodig.
    beantwoord
  • www.antiqbook.com/search.php+voor+glazuren
    (vorige link lijkt niet te werken)
    Pfff... werkt niet. Vul in het vakje: handboek voor glazuren en je hebt keuze.
    beantwoord
  • @Lucien, ik heb natuurlijk die van eu 14,= besteld en niet die van eu 115,=. Dus het loopt wel los.

    Die van Wolf Matthes in het engels kan ik nog niet vinden.

    De encyclopedie van F Hammer heb ik inderdaad al in huis, na een tip van jou, een paar maanden terug alweer. Geweldig goede encyclopedie. Kan er nu mooi alle veldspaten uit bij elkaar zoeken en aan de hand van de chemische formules ervan alle synoniemen ervan opsporen. Want dat is wel lastig te achterhalen; de ene keer is het een synoniem en de andere keer heeft het toch weer net een andere samenstelling, of alleen wat meer vervuilingen die niet eens in de formule genoemd worden. (Zoals Rutiel bv)
    Anyways; ff lekker weer chemisch doen ;-)
    mvg
    Liset

    beantwoord
  • Techneuten, ze zijn onverbeterlijk. :-)
    www.amazon.co.uk/Books/s?ie=UTF8&field-author=Wolf%20Matthes&page=1&rh=n%3A266239%2Cp_27%3AWolf%20Matthes
    beantwoord
  • @Lucien,
    Ik heb nu net pas in de gaten dat je al geantwoord had ! Stond het boek in het Engels in jouw link ?
    Nu in ieder geval niet (meer).
    mvg
    Liset


    /* Klapt een paar keer tegen d'r kop en trekt er wat haren uit.

    beantwoord
  • Liset, blijkbaar heeft er net voor jou dit antwoord gelezen. Tja... kan je enkele haartjes missen ? :-)
    Ach, het boek is ergens wel nog steeds aan een dumpprijs te koop.
    beantwoord
  • @Lucien,
    Wat is de titel van de naar Engels vertaalde versie ?
    Ik gok op "Ceramic glazes" (van Wolf Matthes) maar klopt dat ? Dan maak ik er en google-alert op (en krijg ik een mailtje zodra die woordenCombinatie ergens op het wwweb verschijnt).
    Dank je wel alvast !
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Liset, ik had me onlangs laten wijs maken dat het boek van Matthes ook in het Engels was verschenen en dat is niet zo. Wel in het Frans. Het misverstand zat hem hierin dat het tijdschrift ( link ) ondertussen wel in het Engels verschijnt wat ook een Matthes-realisaties is.

    http://www.neue-keramik.de/

    Site met heel wat informatie.
    beantwoord
  • O jee. Dan zal ik er toch aan moeten geloven en m'n Duits moeten gaan oppoetsen.
    Maar goed om te weten dat ik niet meer naar een Engelstalige versie oef te zoeken.
    mvg Liset

    @Lucien,
    Prachtig tijdschrift trouwens. Kunt er 1 gratis downloaden. Enorm mooi werk. Krijg verschrikkelijk zin er in.
    Anyways; Inmiddels besteld:
    Matthes, Wolf "Keramische Glasuren 2 - Neue Erkenntnisse. Neue und alte bewährte Rezepturen. [ isbn 9783936489361 ]"
    => Dat was hopelijk de laatste druk, waar je zo de nadruk op legde? mvg Liset
    beantwoord
  • @ Liset, ik dacht wel dit dit de laatste editie was zoals ze staat aangegeven op de website Neue Keramik. Je gaat het je zeker niet beklagen. :-)
    beantwoord
  • Yoep. Weer eentje binnen :-)
    "Handboek voor glazuren" van David Green.
    Heuse volzinnen gebruikt de vertaler. Volgens mij bestaan veel van die woorden in het Engels niet eens.
    En behalve tabellen, grafieken en tekeningen van molecuulstructuren geen enkele afbeelding van het besproken gedrag van een glazuur... 8-|

    Gelukkig zijn die dan wel weer in een aantal van de andere inmiddels in huis gehaalde boeken.

    Kortom; met 2 technisch goede boeken (over glazuren) en enkele receptenboeken-met-plaatjes kom ik een heel eind.

    Zal het lijstje even geven voor mensen die ook beginners zijn en ook wel liefst meteen het diepe in gaan:
    - Constant C. & Ogden S. "glazuurgids voor de pottenbakker".
    - Murfitt S "het Glazuurboek".
    - Daly G "Developing glazes".
    - Hamer F "The Potter's dictionsary of materials and techniques"
    - Green D "Handboek voor Glazuren".
    - Matthes W "Keramische Glasuren 2 - Neue Erkenntnisse. Neue und alte bewährte Rezepturen."

    Zo moet ik een aardig eind op weg zijn denk ik.
    Alle inspiratie, niet te vergeten, zit in m'n kop en m'n vingers en anders bij de vak-tijdschriften, dus dat komt ook goed.

    Dank jullie wel allemaal voor alle tips.
    Mocht er nog iets na komen, dan hoor ik het graag, natuurlijk.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • En dan vergeet je het magazine KLEI nog te vermelden. :-)
    beantwoord
  • Oeps ! Inderdaad ! En het FORUM helemaal niet te vergeten .. 8-)

    dus
    & Klei magazine
    & het KLei.nl Forum
    !
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Even voor mensen na mij iets corrigeren:

    Matthes W "Keramische Glasuren 2 - Neue Erkenntnisse. Neue und alte bewährte Rezepturen." is dus een vervolg op de echte Matthes glazuurbijbel.

    De bedoelde Matthes Bijbel is deze:
    - Matthes W "Keramische Glasuren", ISBN 978-3-936489-35-4

    Nieuw te koop voor rond de € 50,=
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Voor alle duidelijkheid, de beide delen:

    www.amazon.de/Keramische-Glasuren-Handbuch-Rezepten-Erl%C3%A4uterungen/dp/3804305415

    Let wel, de editie 1997 bevat nog oude gegevens betreft grondstoffen ( frittes )

    @Lucien: correctie geplaatst. mvg Yoka
    beantwoord
  • Met dank Yoka, maar de link werkt nog steeds niet. ( ? )
    beantwoord
  • Dat komt omdat ie gebroken is.
    Als je het geheel knipt en in de URL-balk plakt werkt het wel.

    Maar voor dit soort gevallen is er tinyurl bedacht.
    www.tinyurl.com
    Daar voer je een te lange url in en krijg je een verkorte versie terug die wel op de regel past en daardoor wel werkt.

    bv zo:
    http://tinyurl.com/matthesGlasurenBoeken

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Thanks Liset.
    beantwoord
  • snap het niet met knippen/plakken lukt het wel. Nieuwe poging:

    www.amazon.de/.../ref=s9_simh_gw_p14_d0_i1

    en dit is de link voor deel 2:

    www.amazon.de/.../ref=s9_simh_gw_p14_d0_i2
    beantwoord
  • En ook een Hoera voor Yoka. :-)
    ( nu moet die laatste oplage wel snel de deur uit zijn :-) )
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.