ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > problemen met raku glazuur

Hallo,
deze avond voor de eerste keer raku gestookt. Resultaat is niet echt bevredigend, weet iemand de oorzaak van mijn problemen?
De oven wordt op hout gestookt, het glazuur is een transparant rakuglazuur van Ed Knops. Bij de eerst bak waren de potten langs 1 kant goed en de andere kant was het glazuur heel erg geblazen. Bij de tweede bak was het resultaat nog minder goed. Toen blazen op de ene kant en de andere kant bruin mat? Weet iemand de oorzaak?
gevraagd

11 antwoorden

  • Beste Els,


    Als een kant goed is en de andere kant op blazen dan is het waarschijnlijk dat de kant met blazen nog niet gaar is.
    bruin mat betekent ook dat het nog niet gaar is en dat er van het hout roet en of as aan de pot is gaan kleven.
    Misschien komt er te weinig zuurstof zodat er geen goede verbranding plaatsvindt.
    Wat langer stoken en meer lucht toelaten kan misschien de problemen verhelpen.

    succces
    Hans
    beantwoord
  • hallo Hans,
    de oven was inderdaad heel snel op temperatuur, volgende keer trager stoken dus.
    Maar meer lucht toelaten, wat bedoel je daar precies mee, minder snel hout toevoegen of extra lucht invoeren?
    groeten,
    Els
    beantwoord
  • Beste Els,

    Als er te weinig zuurstof bij het hout komt verbrand het niet volledig.
    in de oven ontstaat dan een reducerende atmosfeer.
    Je kan dat zien aan de gele en rokerige vlammen die uit de schoorsteen komen.

    minder snel brandstof en meer lucht invoeren voorkomt dit probleem.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,
    Bedankt voor de reakties, ga dit zo vlug mogelijk proberen.
    Groeten,
    Els
    beantwoord
  • Beste Hans,

    Vorig jaar bij een workshop rakustoken, gasgestookt, waren bijna alle werkstukken die overgoten waren met een transparant glazuur bruinachtig van kleur. Uit jouw opmerking moet ik opmaken dat de glazuur niet gaar was bij deze stukken? De schuld werd gegeven aan het feit dat mogelijk het glazuur te oud was. Kan dit ook een oorzaak zijn van de bruinkleuring?
    Ook is mij verteld dat bij gebruik van een te oud (hoe lang is een aangemaakt glazuur houdbaar?) glazuur de glazuur mat zal zijn.

    Hoor graag.
    Groeten,
    Hanneke
    beantwoord
  • Beste Hanneke,


    glazuuringredienten zijn heel lang houdbaar.
    problemen met glazuren heb je bv door het uitkristaliseren. Je weet niet precies wat er in de kristallen zit en die zijn dus uit je glazuur waardoor het glazuur niet meer hetzelfde is.

    Als een glazuur niet uitkristalliseert of hopeloos bezinkt dan heb ik nog geen persoonlijke ervaringen met glazuren die daardoor bruin of mat worden.

    Ik moet daar wel bij zeggen dat ik zelden kant en klare glazuren koop maar bijna altijd de steengoedglazuren zelf samenstel. met aardewerk heb ik geen ervaring.

    groeten

    Hans


    beantwoord
  • Beste Hans,

    Het gaat in dit geval om een kant en klaar raku glazuur, waar slechts water aan toegevoegd hoeft te worden.
    Als ik mij goed herinner stond de aangemaakte glazuur een anderhalf jaar. De glazuur was goed homogeen, niet klonterig of iets dergelijks. Het overgieten was absoluut geen probleem. Volgens mij is er gestookt tot ongeveer 940º, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval niet tot 1000º. Zoals ik al zei waren bijna alle stukken die voorzien waren van de transparante glazuur bruinig.

    Groeten,
    Hanneke
    beantwoord
  • Beste Hanneke,

    naar mijn bescheiden mening ligt dat bruine aan het stoken en niet aan het glazuur.
    Je kan een stuk meestoken met een gewone stook en kijken hoe het glazuur zich dan gedraagt.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans,

    Bedankt voor je antwoorden.
    Zelf heb ik het glazuur niet en ook geen gestookte stukken waar dit glazuur op zit.
    Maar het altijd fijn te weten hoe bepaalde problemen ontstaan en hoe je deze kunt voorkomen.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord

  • Ik hoor het veel dat rood een moeilijke kleur is in de raku. Zelf probeer ik al tijden een goede kleur te krijgen. De laatste keer was het werkstuk van ondere bruin geworden, allen aan de bovenkant was er iets roods te zien. De stook temp.heb ik op 1000 graden gehouden,als ik lager stook is het glazuur nog niet mooi gladgetrokken. Heeft er iemand nog tips voor mij?

    vast bedant
    Fonnie
    beantwoord
  • - Kleur je basisglazuur in met ' Instantcolor '-pigmenten van Ferro. Deze zijn zeer stabiel.
    - Stook met voldoende luchtaanvoer = geen primaire reductie. Secundaire reductie beneden de 900°C.
    - Vertrouw niet op je pyrometer, gezien die enkel de luchttemperatuur weergeeft, en niet het werkstuk. Zie in je oven of het glazuur 'olie-achtig' lijkt, dan is het mooi uitgesmolten. Indien dit niet zo duidelijk te zien is kan je een zaklantaarn op het werkstuk richten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.