ALGEMEEN > Glazuur - programma > verschil tussen formules catalogus en glazuurprogramma

Beste, Mijn glazuurprogramma en digitalfire.com geven totaal andere formules en mol-gewicht als de catalogus van keramikos.
hoe moet ik hier mee omgaan?

16 antwoorden

  • Heb je niet de mogelijkheid om de afwijkende formule van een fritte in te voeren in het glazuurberekeningsprogramma?
    beantwoord
  • Michel, dit zou zeker moeten kunnen als het ruwe grondstoffen betreft, maar niet als het om frittes gaat. Deze hebben een vaste samenstelling en dragen derhalve ook een fabriekscode. Indien de formule in een catalogus niet overeenstemt met deze code heeft het weinig zin deze afwijkende formule in te voeren, gezien de vlag niet meer de lading dekt. Is het dan niet raadzaam dit even bij de leverancier te bevragen of het wel om dezelfde fritte gaat?
    beantwoord
  • Best Lucien,
    Bij de glazuurberekeningsprogramma's is het van belang dat men bij de grondstoffen de formule van een afwijkende fritte in kan voeren. De programma's kunnen niet alle fritte samenstellingen van de verschillende leveranciers er in hebben staan. In tegenstelling tot de natuurlijke grondstoffen worden frittes zo nauwkeurig mogelijk samengesteld passend bij de opgegeven formule.
    Bij natuurlijke grondstoffen als veldspaten wordt er bij berekeningen uitgegaan van een formule, maar er dient wel rekening te worden gehouden met het feit dat deze formule slechts een globale indicatie is van dat betreffende type veldspaat. De ene kaliveldspaat is de andere niet.
    beantwoord
  • Keramikos geeft de formules van de grondstoffen die ze verhandelen Marlies.
    natuurlijk kan er ergens een foutje insluipen maar ik heb het niet kunnen ontdekken.
    De eerste 5 frittes uit de katalogus kloppen precies met mijn fritte boekje van blythe colours de fabrikant.
    Andere frittes heb ik geen fabrieksnummer kunnen ontdekken en moet je afgaan op de formules die in de catalogus staan.
    Een bekend verschil tussen Keramikos en Digitalfire is de fritte 3221 van keramikos is dat calciumboraat(CaOB2O3) Digitalfire geeft ook een ferrofritte aan met het nummer 3221 maar dat is een alkali boor silicaat daar zit naast Cao en B2O3 ook nog Na2O3 en SiO2 in. Zo kan er verwarring ontstaan.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, in dit geval zou Keramikos best zijn catalogusnummer moeten wijzigen of het nummer en naam van de fabrikant erbij vermelden. Dan is de zaak opgelost.
    beantwoord
  • Dat ben ik met je eens Lucien dat zou duidelijkheid geven.
    maar mogen ze dat wel van de fabrikant? van blythe staan de fabrieksnummers er wel bij.
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Natuurlijk mogen ze dat. Het is de vraag of het juist is dat Keramikos/Silex of Veka de frittes een andere naam mogen geven. Vooral bij frittes is het belangrijk te weten wat hun exacte formule is. Juist op basis van deze formule worden ze toegepast in een glazuursamenstelling. Wanneer ze een andere naam hebben gekregen of een ander nummer is dat alleen ok als daar ook de chemische formule wordt weergegeven. Nogal onprofessioneel van de handelaren zou ik zo zeggen.
    beantwoord
  • Mee eens Michel. Het is de vraag of Keramikos in zijn eigen catalogus een fritte-nummer mag geven wat niet dezelfde samenstelling heeft van een bestaand fabrieksnummer. Het is wel zo dat Ferro Degussa heeft overgenomen betreft de afdeling keramiek en er gelijksoortige frittes niet meer worden aangemaakt. Het enige bij mijn weten is dat de nummers van Degussa nu Ferro noemen. Het is zeker voor de klant duidelijker als er ( eventueel tussen haakjes ) ook de fabrieknummer erbij zou vermeld staan. Nu is het wel moeilijker om een prijsvergelijk te maken. :-)
    beantwoord
  • Frans, zijn dit ook frittes van Blythe, of zijn dit glazuren? Als het om glazuren gaat is het logisch dat er een fabrikieksnummer bij staat gezien de samenstelling niet nodig is, dit in tegenstelling tot een halfproduct zoals een fritte waar men zonder samenstelling een probleem heeft. Zo zijn de pigmenten hun gebruikte mineralen wel bekend, maar niet de verhoudingen. Deze gebruikte mineralen bepalen mede de keuze van grondstoffen voor de aanmaak van een glazuur ( en of ze geschikt zijn voor reductiestook ).
    beantwoord
  • Ik zie bij Keramikos geen fritte 3221, wel een fritte 32.21
    beantwoord
  • Had ik ook al opgemerkt Anneke, maar toch wel dunnetjes in verschil, is het niet? ( deze verschillen merken we beter op op een factuur :-) )
    beantwoord
  • Ik bedoelde de eerste 5 fritte's in de keramikos catalogus Lucien daar staan tussen haakjes de fabriekfnummers achter bij de andere fritte's niet.
    vandaar mijn bedenking over het wel of niet mogen plaatsen van de formules
    beantwoord
  • Frans, ging het hem hier om nummers die verdacht veel op elkaar lijken of gaat het hier over al dan niet formules plaatsen? Wat heb je nu aan een fritte waar je geen formule van hebt? Mag ik je er op wijzen dat ik zelf fabrikant ben en weet hoe deze zaken staan !!!
    beantwoord
  • het gaat toch niet over formules maar over het wel of niet plaatsen van fabrieksnummers dat heb ik in mijn vorige bericht verkeerd vermeld.
    Dus Blythe nummers staan er wel en de ferro of van andere fabrikanten niet.
    beantwoord
  • Blythe frittes ?
    beantwoord
  • Lucien,
    Blyth Colours is ook leverancier van frittes, of bedoel je dat niet met je vraagteken?
    Met groet, Michel
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.