ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > strengenpers aanschaffen

Om tot mijn 100ste te kunnen blijven werken met klei, wil ik in een strengenpers investeren. Is het mogelijk om wat ervaringen van verschillende strengenpersen op een rijtje te zetten? Op internet heb ik eigenlijk geen onafhankelijke beoordelingen kunnen vinden.
Alvast hartelijk dank, Inez
Er is toch wel iemand die zo'n ding heeft? (dit voor de vraag verdwijnen gaat)

21 antwoorden

  • Inez heeft nog geen antwoord. Heeft niemand zo'n ding ?
    beantwoord
  • Heb ook wel eens gekeken voor strengenpers. Kostbaar! Lijkt me wel erg handig. Geloof dat ik ooit eens een artikel gelezen heb waarin iemand een zelfmaak handleiding had staan. Van een gehaktmolen of zo :)
    beantwoord
  • Inez, een strengpers is pas zinvol als je een voltijdse productie heeft. Hou rekening met het feit dat na elke onderbreking in gebruik je het ' wormhuis ' moet reinigen. Het is een hele klus om opgedroogde klei uit een strengpers te bikken. Als men de dag erna opnieuw ervan gebruik kan maken is dit geen probleem. dan het kostenplaatje. Hoeveel kg. klei moet je verwerken voordat deze machine is afgeschreven. Laat me het anders stellen; hoeveel broodjes klei verlies mag men maken i.v.t. de kostprijs van deze machine. Dit is maar een overdenking hoor.
    beantwoord
  • Inez,
    Het schoonhouden lijkt me inderdaad een crime. Vooral als het geen roestvast materiaal is waar de machine van gemaakt is. Is het dat WEL dan wordt het nog duurder.
    Maar je kunt ook iets als dit gebruiken: www.bm-techniek.nl/.../fl282413.jpg
    Een sterke boormachine met mixerstaven er in. Dat wordt ook voor beton gebruikt. Maak er een standaard bij waar de boormachine in kan staan en je hoeft het ding alleen nog *AAN* te zetten om je klei gemengd te krijgen.
    Hopelijk heb je hier iets aan.
    mvg Liset
    beantwoord
  • Leuke discussie maar helaas nog geen antwoord op mijn vraag.
    En ........ iemand gaat op vakantie voor €4000,- en iemand koopt liever een strengenpers om daar nog jaren plezier van te hebben als de kracht in de handen afneemt. Groeten, Inez
    beantwoord
  • Bij Mojo keramiek hebben ze nog een 2e handje staan Inez tenminste vorige week nog. Wij dekken de machine altijd helemaal af. Eerst met natte spons en dan plastic kan ie zo een paar dagen staan zonder dat de klei hard wordt. Wij hebben er een met vacuumpomp en we zouden niet meer zonder kunnen.
    Frans
    beantwoord
  • @Inez, de discussie was alleen bedoeld om in vermomming je topic te bumpen.
    (Sorry admin.)
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Frans, bedankt, ik ga contact met hen opnemen. Ik ga als volgt te werk. Spaar alle kleislib en kleiresten in emmers, water er op. Als die vol zijn verwerk ik alles en zit dan met een enorme hoop klei die ik moet walken en luchtvrij zien te krijgen. Hoef dus maar 1 keer per 2 maanden (of zo)zo'n apparaat te gebruiken en dus ook niet zo vaak schoon te maken.
    Ik wil er dus graag een met vacuumpomp.
    Misschien andere ervaringen?
    Alvast hartelijk dank. Inez
    beantwoord
  • @ Inez, ik heb nog een tip:
    Alle kleirestjes en kleislib dumpen. Stukken goedkoper en stukken minder arbeidsintensief.
    beantwoord
  • wat een mentaliteit 2 duimpjes voor zo'n milieu onvriendelijk advies. Frans
    beantwoord
  • Begrijp ik ook niet helemaal, Lucien? Maar misschien gaat er bij jou niet zoveel fout??
    beantwoord
  • Inez als je eenmaal een strengenpers hebt ga je er meer gebruik van maken dan je nu kunt bedenken. Mislukte dingen, afsnijdsels enz meteen weer door de pers dus minder gedoe met emmers en zo.
    Frans
    beantwoord
  • Frans, wat is daar nu zo milieu onvriendelijk aan?? Heb ik geschreven dat je deze restanten door de gootsteen moet spoelen ( en dan nog is dit niet ' milieu-onvriendelijk ' maar riool-onvriendelijk. Al eens gedacht deze restanten te laten ophalen door bijvoorbeeld een bloemist als één van de mogelijkheden. O maar, met hout stoken is niet milieu-onvriendelijk.
    beantwoord
  • Inez, ik heb enkel de opmerking gemaakt om eerst eens goed na te denken of het in uw geval wel zin heeft een strengpers te kopen. Overlees mijn post nog maar eens. Heb je ook al eens berekend hoeveel klei je mag verspillen voordat deze strengpers is afbetaald ? En wat is milieu-vriendelijker, de productie en gebruik van een strengpers of het ' dumpen ' van klei-restanten ( wat het meest milieu-eigen product is wat er bestaat ). Sorry hoor om mijn poging je te adviseren.
    beantwoord
  • Nee, Lucien, jouw bijdrage heb ik goed begrepen maar het ging mij ook om het weggooien van klei die je weer kunt hergebruiken.(bij mij echt volle emmers)
    En ja ik heb al geschreven dat mensen op verschillende manieren hun geld uitgeven. Ik ben nu eenmaal heel graag met klei bezig en het dreigt nog niet op te houden.
    Dank voor het meedenken in ieder geval. Groet, Inez
    beantwoord
  • Goed zo Inez. Niet van je plan af laten brengen.
    Lucien, ik heb wel eens (vroeger) een brood klei gewoon in de tuin gelegd. We zitten hier op zware rivierklei. Dus de ene klei of de andere klei, hoewel de een zwart en het gekochte brood wit, moest niet uitmaken. Dacht ik tenminste.

    Maar vraagje: Ik gooi mijn te droge klei tegenwoordig in een emmer. En soort bij soort. Als het helemaal droog is giet ik er water bij en laat het weer gewoon staan tot het helemaal uit elkaar is gevallen.
    Dan schep ik het meeste water weg, of met een slangetje (en het principe van communicerende vaten) weg laten lopen.
    En dan laat ik het weer gewoon staan tot het water zo ver is verdampt dat de klei weer bruikbaar is.
    Hoef ik verder geen spat kracht voor te zetten. :-)
    Of zie ik iets over het hoofd ?
    mvg Liset
    beantwoord
  • @ Mee eens Liset. :-) De eerste jaren had ik ook wel wat emmertjes afval ( wat ik op uw manier hergebruikte ), maar na deze leertijd moet dit toch minimaal worden..
    beantwoord
  • Nu nog even een duidelijke vraag dan: wie heeft ervaring met de Rohde strengenpers TS 20?

    Frans, zou je mij willen laten weten welke pers jij gebruikt, of misschien liever via mijn emailadres iwisse@orange.fr?
    Alvast hartelijk dank, Inez
    beantwoord
  • @Lucien: bij ons is dumpen "weggooien in de kliko op de vuilstaal o.i.d.
    Ik weet best dat we een vervuilende hobby/werk hebben maar ip probeer zo min mogelijk weg te gooien maar opnieuw te gebruiken.

    @Liset: Zoals je het beschrijft met de afval klei zal het je niet lukken.
    Heb je al het water eraf zal de bovenste laag alweer gaan uitdrogen terwijl het onderin nog blubber is. Nadat je de klei weer zacht hebt gemaakt zal je het meeste vocht er uit moeten laten drogen door het op een gipsen plaat te leggen.
    is het dan weer bruikbaar zal je het goed moeten doorwalken om er weer een verwerkbare massa van te maken.
    Dat zal je bij de huidige temperaturen veel zweetdruppeltjes gaan kosten :-)

    @Inez: Wij hebben o.a. een vicentini pugmill.

    Ik heb wat youtube linkjes waar je op kunt kijken naar de verschillende machines en hoe ze werken.
    http://www.youtube.com/watch?v=Uf8-ysBCCfg (vicentini)
    http://www.youtube.com/watch?v=yKGvFZdDd4M (shimpo)
    http://www.youtube.com/watch?v=QNaa9ZipKcU (in de praktijk)
    http://www.youtube.com/watch?v=a2ae672DaCs (nog een voorbeeld)
    Alleen de links kopieren niet de toevoeging tussen haakjes
    Frans
    beantwoord
  • Frans, hartelijk dank voor je reactie. Ik verwerk de klei ook zoals jij dat doet. Bedankt voor de links naar de filmpjes.
    Groet, Inez
    beantwoord
  • @Lucien: bij ons is dumpen "weggooien in de kliko op de vuilstaal o.i.d.
    Ik weet best dat we een vervuilende hobby/werk hebben maar ip probeer zo min mogelijk weg te gooien maar opnieuw te gebruiken.


    Frans, bij ons kan " dumpen " ook een andere bestemming inhouden, zoals ik het voorbeeld geef er een bloemist gelukkig mee maken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.