ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > wat is ideale vorm van proefplaatjes & waarom ?

Hoi,
Ik ben er nu aan toe om serieus proefplaatjes te gaan maken en standaard biscuit-gebakken op voorraad houden voor glazuurproeven.
Nu zie ik bij de een dwarsstrepen op de druiprichting, de ander doet lengte strepen, weer een ander maakt een kuiltje in de tegel, enz enz.

Wat is nu de beste vorm voor een proefplaatje, om er zoveel mogelijk goede en duidelijke gegevens te halen ?
Alvast heel erg bedankt !
mvg Liset

2 antwoorden

  • Hallo Liset,
    Het is belangrijk te weten wat een glazuur doet tijdens het stoken. Ook is het voor jezelf belangrijk te weten waar je naar streeft bij het glazuur onderzoek.

    Wanneer ik een glazuur test vind ik het belangrijk het glazuur volledig stabiel te krijgen; dit met het oog op een eventuele majolika decoratie, die niet mag gaan zakken of vervloeien tijdens het stoken. Soms wil ik twee verschillende glazuren direct tegen elkaar aan zetten met behoud van een strakke scheidslijn. Daarvoor kwast ik een laag glazuur op een proefplaatje (met onderste deel glazuurvrij voor evt uitlopen). Daarna zet ik op 2/3 nog een laag om vervolgens op 1/3 nog een laag glazuur aan te brengen. Zodoende weet ik zeker dat er een oplopende laagdikte van glazuur is. Daar zet ik horizontaal een streep over met een papje van ijzeroxide met wat cobaltoxide. Na het stoken zie ik dan of het glazuur is gezakt bij dun, middel en dik glazuren. Verticale lijnen hebben niet zo veel zin. Het opzetten in drie laagdiktes is ook belangrijk omdat een glazuur er heel verschillend uit kan zien bij de verschillende diktes.

    Als het gaat om een glazuur dat het onderliggende reliëf tekent kun je reliëf aanbrengen op de proeftegeltjes. Maar je hoeft eigenlijk geen aparte tegeltjes daarvoor te maken omdat de tekening van reliëf optreedt wanneer een glazuur juist niet stabiel is, en bij voorkeur enigszins doorschijnend of transparant. Daarbij is het opzetten van drie laagdiktes en de horizontale lijn erover ook prima. De lijn moet dan juist gaan uitzakken.

    De proeftegeltjes stook ik altijd rechtopstaand en voor alle zekerheid leg ik er een ongeglazuurd proeftegeltje onder om te voorkomen dat het onbekende glazuur op de ovenplaat terecht komt.

    Het is een heel verhaal geworden, zoals je ziet
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dag Michel, Dank je wel!
    Dus als je een helemaal stabiel glazuur wilt testen dan zet je beter een horizontale streep met ijzeroxide+cobaltoxide over alle drie de diktes van het te testen glazuur heen.
    Die onderste rand blank laten vind ik ook wel een slimme oplossing voor het probleem van de op-de-ovenplaat-lekkende glazuren.
    Nu kun je het uitvloeien en/of craqueleren ook testen. En wie weet nog wel meer eigenschappen.

    UITVLOEIEN
    Van uitvloeien kan ik me indenken dat een horizontaal reliëf een goede indruk geeft. Misschien 1 streep OP en 1 streep NEER? Met een lijmkam van badkamertegels lijmen of zo?

    CRAQUELEREN
    En wat zou je kunnen doen om het craqueleren zo goed mogelijk naar voren te laten komen? Is dat waar zo'n kuiltje voor is misschien?

    DEKKEND/DOORZICHTIG
    Ik kan me indenken dat je bv ook je proefstroken allemaal zwart hebt, zodat je in 1 keer ook de dekking mee neemt? Of liever zwart EN wit zodat je ook subtiele doorschijningen kunt zien?

    Wat nog meer allemaal ?
    Alvast weer heel erg hartelijk mijn dank voor alle hulp!

    O en reageren glazuren op porselein heel anders dan op noem-maar-iets K123 van Vingerling bijvoorbeeld?
    (Aangenomen dat je beiden op dezelfd temperatuur stookt)
    mvg Liset

    @Michel: of heb jij nu juist een soort generiek proefstroken tegeltje waarmee je ALLE kanten uit kunt?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.