ALGEMEEN > Diversen > Mal uitsnijden

Ik heb een mal gemaakt en ik wil hem uitsnijden. Het moet een beestje worden van gips met een bodemplaatje (ook van gips). In twee helften uitsnijden is onmogelijk.
Mijn vraag is nu op welke plekken ik hem het beste uit kan snijden want ik kom er niet echt uit.
Voor de duidelijkheid nog 2 foto's van de mal.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/977166_530898450298001_2008123836_o.jpg

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1073124_530899673631212_563137778_o.jpg

Ik hoop dat er iemand is die me hiermee kan helpen.

Bijlagen:

5 antwoorden

  • Dag Merel,
    Wat heb je op je klei gesmeerd? Is dat latex? If so; dan zou ik als ik jou was het gat tussen de buik, benen en grond dicht maken met latex (ivm vorm houden wanneer je gesneden hebt).
    Dan zou ik het geheel op de kop houden en dan nog eens heel goed kijken. Ik denk dat je het al snel ziet. Naar mijn mening zou je de benen in hun lengte door midden moeten snijden om je kleimodel er uit te halen. Plus een vierkant op de bodem en uit de buik.
    Zie tekening; eigenlijk krijg je dan een vierkant blok, of een trapezium als ik het zo zie, dat je er tussenuit snijdt, dan je klei eruit halen, en het trapazium weer terug doen zodra je weer een paard wil gieten.

    Wil je dan een volgend paard gieten dan stop je het vierkant op de plaats terug, met de halve benen en wat buik er aan.

    Maar misschien zijn er betere oplossingen dus wacht nog even op andere reacties. mvg liset
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Merel, dit lijkt me niet zo eenvoudig en dit komt deels doordat je pas achteraf je gaat afvragen: waar komen de gipsdelen te zitten. Terwijl je met het beeld bezig bent kan je het ontwerp hier aan aanpassen. Maar goed, het moeilijkste deel is wat tussen de poten zit. De grens moet steeds op evenaar zitten van elke golving en elke instulping vermijden. Ik zie hiervoor de beste oplossing: de poten amputeren en er aparte tweedelige mallen van maken en later monteren. Je kan dan een grens bepalen met bovenvermelde voorwaarden indachtig:
    Een lijn die loopt van neus-oor-schouder-bil en terug op dezeflde wijze. In plaats van gieten is het beter dat je er een ' drukmal ' van maakt. ( als dit niet duidelijk is, laat maar weten ). Gebruik geen plaatjes zoals ik nog regelmatig zie op school, maar linten klei ter breedte van de gipsdikte. Hierop plaats je kunststof-sleutels.
    beantwoord
  • Het is inderdaad een latex mal: vloeibaar met daarop pasta.

    Ik was aanvankelijk van plan om met een paar planken een bakje te maken waar het paardje mooi in past in een liggende positie. Dan zou ik silliconen in de mal gieten en daarvaan drie lagen hebben gemaakt: een tot aan de linker voorbeen en achterbeen en een tot aan de rechter voorbeen en achterbeen. Aan de buitenkant had ik een hard wordende silliconen willen gebruiken. (Zie afbeelding voor wat de bedoeling was. Ik hoop dat het duidelijk is en deze https://www.youtube.com/watch?v=4YRknrlHjvo . Wat ze in het filmpje in 2 delen doen, dat moet dan ook in 3 delen kunnen lijkt me).


    Bij mijn locale artshop hadden ze geen silliconen. Ik heb me laten informeren over wat ik dan kon doen. Ik heb mondeling proberen uit te leggen wat voor een sculptuur ik heb. Hij was van mening dat het zo moest lukken. De buitenkant verstevigen met gips leek hem ook niet nodig omdat het een klein beeldje is. Ik heb de rubber mal dus ook niet gemaakt met het idee dat er nog gips omheen moet. Maar ik merk nu ook dat de rubber veels te flexibel is.

    Wat je met de evenaar bedoeld weet ik niet helaas. Bedoel je de symmetrie as? Wel bedankt voor je adviezen iig. Ik zal hem inderdaad verstevigen met gips en de poten amputeren is misschien ook wel een idee.

    Ik had het misschien toch wat beter moeten plannen. Of in ieder geval zorgen dat ik goed voor me zie hoe je het gaat aanpakken.

    Bijlagen:
    beantwoord
  • @Lucien,

    Ik weet wat je bedoelt trouwens met de klei ipv koperen plaatjes. Dat lijkt me ook makkelijker. Klei heb ik thuis.
    beantwoord
  • @Merel: Of het nog uitmaakt voor je weet ik niet, maar de tekening die ik eerder maakte klopte niet helemaal en het kan simpeler.
    Doe latex tussen de benen, buik en grond in plaats van gips. En snijdt er een blok uit, vanaf de bodem tot de buik, waarbij de benen de hoekpunten vormen.

    Omdat het latex is, wat heel mooi rekt, hoef je niet exact de punten te zoeken waarmee het been in twee gelijke delen gesplitst wordt, want de latex rekt, zoals je op deze clip wat beter kunt zien (hoewel dit dan weer sillicone is): http://www.youtube.com/watch?v=e1f6qAlBfNM

    @Merel: en DAN snijdt je de mal nog eens overlangs rondom door midden, over de ruggengraat van het paard heen, zeg maar.
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.