ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Chroomdampen

Tijdens mijn op een na laatste stook stond er een proef in mijn oven met o.a. chroom. Mijn vorige stook betrof een biscuitstook. Een van schalen die hierin stond heeft tijdens de stook een rozige binnenkant gekregen. Ik neem aan dat dit komt door de chroomdampen die nog in mijn oven zaten.
Mijn vraag nu: zie ik daar nog iets van terug na de glazuurstook? Zijn er misschien stoffen die ik niet moet gebruiken in het glazuur op deze schaal?

3 antwoorden

  • Hallo Marlene,

    Chroomdampen worden opgenomen door zowel de ovenwand als door de ovenplaten en het stapelmateriaal. Een enkele keer chroom gebruiken in glazuren resulteert meestal niet in verkleuringen. Na enkele keren stoken zonder chroom zullen de dampen (vanaf de ovenwand en het stapelmateriaal) de oven geleidelijk weer verlaten.
    De verkleuring door chroomdamp, 'sympathiebrand', treedt vooral op bij matte of glanzende witte glazuren; deze maken dan een omslag naar lichtroze.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Gebruik een zinkhoudend glazuur in die schaal Marlene
    Chroom/tin pinken worden teniet gedaan door zinkoxide.

    Vreemd dat er een rozige tint was op je biscuit,meestal gebeurt dat indekkende witte glazuren met tinoxide als opaakmaker.

    Frans
    beantwoord
  • Dank voor jullie reactie heren. Ik ga ermee aan de slag.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.