ALGEMEEN > Glas > Glazen knikkers aan bovenplaat versmolten

Goedendag,

Onlangs heb ik een test gedaan met tijdens de glazuurstook knikkers mee te stoken. Op zich heb ik voor mij het gewenste resultaat behaald met betrekking tot versmelten en kleurbehoud van de knikkers maar nou kwam ik erachter dat op de ovenplaat die zo'n 4 cm boven de ovenplaat met knikkers gestapeld lag het glas ook tegen die plaat aan is geslagen. Het is dus echt niet van de proeftegels afgelopen maar tegen de onderkant van de ovenplaat erboven zitten nou glasvlekken.
Is dit logisch dat dit gebeurd? Glazuurstook was 1050 gr top.
En hoe kan ik dit voorkomen?
Ik neem aan dat als ik deze ovenplaat weer ga gebruiken het glas wederom versmelt en ik er dus geen ander werk meer op kan zetten.
Bijlagen:

7 antwoorden

  • Glas is bijna een glazuur Carien. er ontbreekt alleen aluminiumoxide aan. Zonder aluminium zullen de alkalien verdampen en neerslaan op de omgeving.
    Om het te voorkomen zal je zelf de knikkers moeten makenvan b.v een hoogalkalische fritte met eventueel wat kaolien of aluminiumoxide en de kleurstoffen voor de gewenste kleur.

    Frans
    beantwoord
  • En als je de knikkers lager zou stoken?Glas smelt al op 780 graden of zoiets?
    Lijkt ook of de knikkers te groot waren voor dat"gaatje",of zijn ze dan iets ontploft door de hoge temp?
    Ik smelt ook vaker glas of knikkers in mijn werk maar de oppervlakte is dan wel groter dan zo`n plaatje,heb dit effect in ieder geval nog nooit gehad.
    Carien,mocht je een hele kleine hoeveelheid nodig hebben,bij Keramikos verkopen ze glaspoeder zodat je bijna per korreltje kan smelten...is maar een idee.
    Kwaliteit van glas kan ook belangrijk zijn?zit volgens mij wel verschil tussen knikkers en dat fijne echte glaspoeder.

    Groeten van Caroline.
    beantwoord
  • Carien, glas kan je beschouwen als een fritte, maar met zeer weinig amfotere stoffen. Kaolien toevoegen en je hebt een glazuur.

    digitalfire.com/.../glass_cullet_810.html
    beantwoord
  • Goedemorgen,

    Bedankt weer voor jullie reactie.
    Het klopt dat het gaatje van de knikker te klein was ten opzichte van de knikker maar dit is juist wat ik wil bewerkstelligen, dat het glas zijn vrije loop kan gaan en het onvoorspelbare van het resultaat.
    Dat er heel veel verschil zit in de kwaliteit van glas en dus ook de knikkers daar was ik me zeker van bewust.
    Glas poeder is zeker een goede tip, en ik ga gewoon verder testen om te kijken of het me wel lukt die
    "uitsmelting" te krijgen maar niet die verdamping/neerslag tegen de ovenplaat erboven.

    Groeten, Carien
    beantwoord
  • Die verdamping komt door een overschot aan smeltmiddel in de knikkers Carien.
    de knikkers insmeren met een kwarts of kaolienpapje kan dit oplossen.
    test met verschillende lagen van die papjes.

    Frans
    beantwoord
  • Interessant Frans.
    In m'n achterhoofd opgeslagen.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Frans nogmaals bedankt voor je tip.
    Afgelopen week een test gedaan met knikkers ditmaal ingesmeerd met een kwartspapje, de knikkers verdampen- versmelten niet meer aan de bovenplaat!
    Bij een dun laagje van het papje versmelt de knikker helemaal uit op de tegel. Ben nog even zoekende naar de voor mij juiste hoeveelheid maar het helpt mij zeker weer verder!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.