ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Klei-bezinkbak?

Bestaat er zoiets als een klei-bezinkbak? Ik ben een klein atelier aan het inrichten op een bovenverdieping. Hoe zorg ik dat de (water-)afvoer niet verstopt raakt met kleideeltjes?

9 antwoorden

  • Ja hoor ! Ze zijn kant en klaar te koop maar je kunt ze ook zelf maken.Informatie krijg je als je op dit forum zoekt "slibafscheider"

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Hallo Maria,
    In de handel zijn er bezinkbakken te koop; echter wel een kostbare kwestie. Een grote emmer met water waarin je de handen en andere zaken voorspoelt is misschien een goed alternatief. Doe daar dan wel wat chloor bij om ervoor te zorgen dat dit water niet al te snel gaat stinken. In mijn atelier heb ik zelf een bezinkbak gemaakt van een vierkante plastic bak. Ik heb er virtikaal twee wandjes in gemaakt en voor de uitgang een rond gat met afvoeraansluiting, onder de rand van de bak. Dat is echter wel een klus.
    met groet van www.michelkuipers.nl
    Bijlagen:
    beantwoord
  • In het discussieforum is hierover al meer geschreven. Kijk onder trefwoord: zinkbak of slibafascheider. Klik op onderstaande links:

    http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/10/bezinkbak

    oud.klei.nl/forum/trefwoorden/9/slibafscheider
    beantwoord
  • Fijn, dank jullie wel.
    Ik ga eerst voorspoelen in een grote bak water. Eerst dat maar eens proberen, en later eventueel zelf een slibafscheider (mooi woord) in elkaar knutselen.
    Maria
    beantwoord
  • Deze staat op marktplaats,ik weet niet of het een geschikte is.Misschien kent iemand dit systeem?

    www.marktplaats.nl/.../...b-vanger-afscheider.html

    m.v.g. Hannie
    beantwoord
  • Je kan het zelf maken. Het enige dat je nodig hebt is een hoge ton of vuilnisemmer. Dan heb je de essentie ervan te pakken; een bak waarin de klei uit het mengsel met water kan bezinken naar de bodem van de bak.
    Kost je zeker geen 200 euro.

    oud.klei.nl/.../KLEI%208-97%2c%20Slibafscheider.doc

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Een heel simpele maar weliswaar niet perfecte oplossing is gewoon een plastic teiltje in de gootsteen te zetten waar het water over de rand kan uitstromen. De meeste klei blijft op de bodem van het teiltje liggen. Dan moet je alleen regelmatig het teiltje voorzichtig afgieten (als hij bezonken is) en het slib er uitschrapen in de vuilnisbak.
    beantwoord
  • Beste allemaal, wat een hoop reacties! Ik was op 12-8 begonnen met een grote bak met water om voor te spoelen. Ik vind dat dat goed werkt als ik niet of weinig draai. Bij veel draaien heb je veel meer slib.
    Inmiddels heb ik het voorbeeld dat al eerder in Klei stond, van Irene Andreae, bestudeerd. Dat ga ik uitproberen, mogelijk met een kleinere bak binnenin.
    Dank voor jullie reacties!
    Maria
    beantwoord
  • Maria, het slib wat ontstaat tijdens het draaien gebruiken in plaats van water. Werkt beter.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.