ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Wat doet lithiumcarbonaat in een glazuur?

Ik heb een pot lithiumcarbonaat staan maar weet niet wat ermee te doen. Geeft dit kleur aan glazuur?Heeft iemand een recept met dit product?

20 antwoorden

  • Filip, je zou al kunnen aanvangen met de chamotte-loze versie. Intussen uitkijken naar een aardewerk-klei en je problemen zijn van de baan. :-)
    beantwoord
  • Lithiumcarbonaat is een alkalisch vloeimiddel dat wordt gebruikt ter vervanging van soda en potas als craquelé niet gewenst is. Het geeft oxides een typische alkalische kleur.

    Hieronder 2 recepten die ik bij de hand had:
    Knalpaars glazuur (1150 gr C)
    30 bariumcarbonaat
    8 krijt
    6,4 zinkoxide
    1,5 lithiumcarbonaat
    37,8 kaliveldspaat
    16,4 kwarts
    3% nikkel

    Kruipglazuur (1060 gr C)
    10 borax
    35 magnesium carbonate
    25 lithium carbonate
    30 cryolite
    beantwoord
  • Het is een sterk vloeimiddel Filip.
    Geeft dus geen kleur,
    Een recept moet ik opzoeken maar ben momenteel niet thuis waar ik mijn gegevens heb.
    Misschien heeft Lucien iets als je de baktemperatuur opgeeft of de kegel.

    Frans
    beantwoord
  • digitalfire.com/.../lithium_carbonate_975.html
    @Filip
    Kan je gelijk ook eens de andere grondstoffen bekijken.
    beantwoord
  • Wat is een alkalische kleur.

    Grtjs
    beantwoord
  • een zachte, verblekende kleur, gr. Yoka
    beantwoord
  • Hallo,
    Lithium is een van de alkalische vloeimiddelen samen met natrium en kalium.
    Voordelen: heftig smeltmiddel, ook op lagere temperaturen, goede kleurrespons.
    Maar (mogelijk nadeel): grote uitzettingscoëfficiënt, dus (afhankelijk van het percentage) craquelé; hoewel lithium dit het minste van de drie veroorzaakt.
    In kristal- en matglazuren bevordert lithium kristallisatie.
    Tip: vraag een catalogus aan bij de handel (bijv. Keramikos) en je hebt een overzicht van eigenschappen van de meest courante materialen.
    met bgroet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Dit kan je ook vinden op de site van Geert Theunissen.
    Groet,
    Inez
    beantwoord
  • En wat was er dan mis met deze link ???

    digitalfire.com/.../lithium_carbonate_975.html

    beantwoord
  • Allen heel erg bedankt voor jullie respons! Ik heb terug heel wat bijgeleerd.Merci!
    beantwoord
  • Lithium ( carbonate ) is een sterke flux met lage uitzetting en lage krimp zodat deze zeer geschikt is voor keramiek wat onderhevig is aan thermische schokken zoals serviesgoed doordat het haarscheurtjes tegengaat. Lithium is een goed vervangmiddel voor loodglazuren ( smelt reeds op 800°C).
    Lithium in samenspel met Koper geeft blauw en met kobalt geeft het pink.
    beantwoord
  • Dag Lucien
    Ik zou lithium willen toevoegen aan het volgende glazuur daar dit haarscheurtjes vertoont.Ik bak op 1060°C.

    Ecru glanzend glazuur :

    75 alkalische fritte
    15 kaolien
    10 kwarts

    Grieks blauw glazuur bij toevoeging van :

    0,5 cobaltoxide
    2 koperoxide

    Nu was mijn vraag : Hoeveel lithium zou ik mogen toevoegen om mijn probleem te verhelpen? Ik had ook nog gehoord dat het toevoegen van tinoxide zou kunnen helpen?
    Ik ben een autodidact dus moet veel leren van zelf ondervinden én van mensen zoals jullie.
    beantwoord
  • Filip, tinoxide gaat van deze transparante glazuur een opaak glazuur maken. Bij toevoeging van Lithiumcarbonaat is het best mogelijk dat je geen 'Grieks blauw' meer zult bekomen, gezien het koper naar blauw gaat neigen en het kobalt naar pink. Het is me ook niet duidelijk om welk alkalische fritte het gaat.
    beantwoord
  • Met dank aan Yoka voor de goede opvolging. :-)
    beantwoord
  • Hallo,
    Lithium gaat je craquelé-probleem alleen maar vergroten omdat het een alkalisch smeltmiddel is.
    Ik zou het eerder zoeken in de richting van een beetje calciumboraatfritte (32.21).
    Dit zal de uitzettingscoëfficiënt verlagen maar ook je glazuur meer laten lopen.
    Dit kun je oplossen met het verhogen van het kaoliengehalte.
    Hoeveel, dat zal je met proefjes moeten uitvinden.
    Begin met enkele procenten.
    Succes.
    groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Frans, in tegenstelling tot Kalium en Natrium heeft Lithium een laag uitzettings- en krimpcoëfficiënt. zie F.Hamer's Potters Dictionary.
    beantwoord
  • OK,, bedankt Frans en Julien,
    Het gaat om alkalische fritte 2495 van bij Colpaert
    beantwoord
  • Filip, uw recept van uw glazuur lijkt me niet het probleem te zijn, nu ik de fritte ken. Er zich voldoende aardalkali in als tegengewicht van het hoge Natriumgehalte. Het aandeel kaolien maakt het tekort aan Al²O³ ook goed. Zou het kunnen dat je werkt met een steengoedklei? In dit geval gaat deze maar krimpen boven de 1100°C. Als dit zo is moet je uitkijken naar een aardwerkklei met een bovengrens-temperatuur van 1150°C. Indien je alsnog enkele % Litiumcarbonaat zou toevoegen is het logisch dat je ook het aandeel Kaolien met enkele % zou verhogen.
    beantwoord
  • Mijn klei is :
    Witgert 25% chamotte 0 - 0,2 en het is inderdaad een
    steengoedklei met eindtemperatuur 1200°C
    beantwoord
  • Bedankt Lucien !
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.