ALGEMEEN > Techniek > Ervaring met het maken van grote objecten/beelden?

Dag iedereen,
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het maken van grote objecten uit klei, welke soort klei -of klei mengsel, ik het beste gebruik en wat de mogelijke beperkingen zijn bij het maken van grote (holle) vormen? Momenteel nog een volledige leek op het gebied, doch aan het zoeken om klei te kunnen gebruiken bij het maken van vormen tussen de 60-200cm...

Alvast bedankt voor de hulp!

10 antwoorden

  • Ik heb vroeger mijn grote beelden gemaakt met een witbakkende klei,Sint Joris grof witbakkend maar ook met gekleurde creatonklei met 40% fijne chamotte .Dat gaf een goede stevigheid om dmv rolopbouw te kunnen opbouwen.Tot 200 cm ben ik nooit kunnen gaan omdat de oven nooit zo hoog was.Ik heb wel beelden in meerdere delen opgebouwd.Nooit problemen met scheuren of barsten gehad.
    Ik hoop dat je aan deze info iets hebt
    Groetjes en succes Sonja
    beantwoord
  • Kijk eens op de site van www.mariekegeerlings.nl en ik weet zeker dat zij je antwoord zou willen geven.
    Je kan ook andere keramisten benaderen die groot werk maken?Is maar een idee.
    Geef wel aan op welke temp je wilt bakken,is misschien makkelijker met de keuze van de klei als je dat van tevoren al weet.
    Groeten van Caroline.
    beantwoord
  • Beste Quinten. Ik werk meestal met creaton 474, 40 % chamotte tussen de 0 en 1 mm. Werk met brede repen, gebruik soms kleislib voor betere hechting tussen de repen. Ik maak mijn werk vrij glad met lomers. Vrijwel nooit barsten. Een kennis die bij mij stookt, werkt liever met creaton 480, ook 40%, maar dan tot 2 mm. Zij werkt ook met repen, laat stukken open, werkt vrij ruw. Mijn oven is 80 cm hoog, dus bij hogere stukken snijden we het werkstuk doormidden. We stoken zowel op aardewerktemperatuur (1030) als op steengoed temp, 1200 of hoger. Ons bevalt de creaton klei goed.
    Succes.
    beantwoord
  • Kijk eens naar deze clip.
    http://www.youtube.com/watch?v=vAS8xOLPAC0
    Hier maken ze inwendig een soort verstevigende ribben. Wie weet is dat, behalve natuurlijk chamotte, ook nog een optie voor je.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Dat verstevigingsribben niet steeds noodzakelijk zijn illustreerd het werk van Luk Versluys. Daardoor zijn ze zeer licht om tillen en gebruiken minder energie om te bakken. Erbij wil ik wel vermelden dat dit het resultaat is van een jarenlange ervaring.

    http://www.lukversluys.be/
    beantwoord
  • ik lees hier dat te grote beelden voor in de oven worden door gesneden om ze toch te kunnen bakken, nu vraag ik me hierbij af; hoe zet je ze weer aan elkaar zodat het (bijna) niet zichtbaar is.
    beantwoord
  • Hallo Quinten,
    Als je nog geen ervaring hebt met groot werk is het belangrijk dat je de maat van je objecten geleidelijk aan groter maakt. Op die manier kun je wennen aan de nieuwe mogelijkheden en beperkingen van de klei die je gebruikt. Over het algemeen is het raadzaam bij grotere objecten een kleimassa te gebruiken die relatief veel chamotte bevat. Daardoor blijft de klei steviger bij het opbouwen en is het drogen gemakkelijker, vooral bij dikwandige toepassing (méér dan 2cm). Bij erg groot werk is het gunstig een klei re gebruiken met grove chamotte erin, of een mengsel van fijne en grove chamotte klei, verhouding 1 : 3 à
    4 delen.
    Succes ermee.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Zelf ben ik geen voorstander voor het gebruik van grove chamotte ( > 1mm ) om volgende reden: Chamotte gaat niet krimpen, maar het de klei wel. Gezien de omtrek van een chamotte-korrel van 2 mm. groter is dan chamotte van 1 mm. zal dit uiteraard een grotere spanning oproepen en haarscheurtjes ontwikkelen rond de grove korrel. Deze haarscheurtjes kunnen elkaar verbinden, wat aanleiding kan geven tot zichtbare barsten. Uiteraard gaat zich dit minder voordoen bij klei met een hoog Al²0³ - gehalte dan met wat ' schraler ' klei. Hoe meer chamotte in de klei, zelfs in poedervorm, hoe minder de massa zal krimpen. Het is dus het % chamotte wat belangrijk is en niet de grootte. Hoe dikker de wanden, hoe meer droogtijd er nodig is, wat eerder aanleiding kan geven tot uitzakken bij de opbouw dan wat dunnere wanden. Als je snel wil opbouwen kan lokaal drogen ( binnenzijde van de constructie ) met behulp van een verfstripper een handige hulp zijn.
    beantwoord
  • Beste A Stokkink,
    Dit is een nieuwe vraag binnen een andere vraag van een ander. Een nieuwe vraag starten is dan duidelijker. Het is niet echt mogelijk versneden delen weer onzichtbaar aan elkaar te verbinden, tenzij je met restauratietechnieken gaat rommelen. Het is raadzaam de naden zo te kiezen dat de verdeling van een object niet storend is wanneer de delen 'zichtbaar'aaneen worden geschakeld na het bakken.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Reactie op Luciens reactie.
    Dat er kleine scheurtjes ontstaan rondom een grove chamotte korrel heeft inderdaad te maken met met de afmeting van de korrel. De standaard grove chamotte klei uit de handel vertoont dat euvel wanneer het klei oppervlak is gladgemaakt in de plastische staat. In feite is dit iets dat met een betere samenstelling van de chamotteklei voorkomen kan worden, of in ieder geval veel minder optreedt. In een standaard chamotteklei is de korrelopbouw van de chamotte ik de klei niet goed; deze bevat te veel alleen grove chamottekorrels. Bij een gelijkmatiger verdeling van de korrelgrootte werkt dat veel beter. Vandaar mijn advies om grove chamotteklei te mengen met een deel fijne chamotteklei: doet wonderen. Dit is de reden dat ik voor al mijn monumentale beelden de kleimassa zelf samenstel.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.