ALGEMEEN > Stoken > afkoeling biscuitstook vertragen?

Goedemorgen,

Ik ben tegels aan het bakken van 12x12 cm 2 cm dik, charmotte 20%. Deze zijn 100% droog bij de bisquitbak maar toch ontstaan er in sommige tegels scheurtjes.
Nou verwacht ik dat het komt omdat mijn oven te snel afkoelt. ik stook in 11 uur naar 650 graden en dan voluit naar 1000 graden maar kan vervolgens het afkoelen niet regelen via de computer die ik bij de oven heb.
Heeft iemand tip om zonder aanschaf van een nieuwe computer de afkoeling toch minder snel te laten verlopen?
Zijn hier bijvoorbeeld isolatiedekens voor die ik over de oven zou kunnen leggen na de stooktijd?

Groeten, Carien

9 antwoorden

  • Carien, ik denk dat dit niks met afkoeling te maken heeft, maar in het productieproces van de tegels. Worden de plakken gesneden of uitgerold ?
    Staan de tegels recht of liggen ze op elkaar in de oven ?
    Het opstoken naar 600 °C is onnodig lang. Indien de tegels goed droog zijn volstaat 6 uur naar 600°C. Wat is de korrelgrootte van de chamotte? Opstoken met open verluchting bovenaan de oven. Afkoelen met gesloten oven. Wat is de max.temperatuur van de gebruikte klei ?
    Heel wat vragen, maar noodzakelijk om je een zinnige oplossing aan te bieden.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Bedankt weer voor je snelle reactie.
    Het is fijne charmotte 0,5 mm
    Stoken doe ik tot 650 graden met open luchtgat daarna gesloten tot 1000 graden en dat ongecontroleerd af laten koelen tot minstens 60 graden voor de oven open gaat.
    De tegels liggen vlak op elkaar gestapeld tijdens deze stook.
    Stooktemp volgens kleiverpakking 1000-1150 graden.

    Groeten Carien
    beantwoord
  • OK, daar kan ik al iets mee.
    Chamotte 0,5 mm. is OK, maar mag wel iets meer zijn ( 30% )
    Gesloten tot 1000°C : open houden de ganse stook.
    Ligging tegels : verticaal plaatsen om reden van verluchting én druk op de onderste tegels. ( ik durf verwedden dat het een roodbakkende klei is. Slechte verluchting geeft reductie van het rood-ijzeroxide naar zwart-ijzeroxide wat doet krimpen en barsten ) Duidelijk een aardewerkklei en lijkt hier het best voor aangewezen.
    Maar ik zit nog met de vraag of je de kleiplakken via uitrollen of via snijden verkrijgt ?
    beantwoord
  • Sorry Lucien,
    was ik nog niet compleet in mijn antwoord.
    Het gaat om witbakkende klei!
    De klei wordt in 2 fases uitgerold (op plank met doeken door een mangel) naar de gewenste dikte, de 2e keer uitdraaien wordt de klei altijd een kwart slag gedraaid om de trek eruit te krijgen en vervolgens worden door middel van een steekvorm de tegels eruit gestoken.
    Bedankt voor de tips alvast.
    Bijgevoegd ook een foto met een voorbeeld van een scheurtje.

    Groetjes,
    Carien
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Carien, dan is het niet de eventuele plaatselijke reductie van het rood-ijzeroxide, maar de wijze waarop je de kleiplakken maakt.
    Indien je van een uitgerolde klei-plak een gebogen vorm maakt gaat dit nauwelijks een probleem vormen, maar wanneer je er tegels van maakt is minder gunstig. Door het uitrollen ontstaat er een spanning naar de buitenkant toe. Je kan dit zelf testen. Plet een knikker klei tussen je vingers en bekijk de rand van het verkregen schijfje. Dit is wat er plaats vindt in een uitgerolde klei-plak. Wat je in dit geval beter zou doen is plakken snijden met een harp uit een pak klei. Glad strijken met een spatel en versnijden. Indien je niet in het bezit bent van een harp, lukt dit ook met draad en twee regeltjes. Indien niet duidelijk, laat maar weten. Succes.
    beantwoord
  • Goed antwoord van Lucien. Nog een aanvulling. Het uitrollen van een platte tegel veroorzaakt vaak het probleem van scheuren tijdens de stook. Daarom zo min mogelijk uitrollen. Mocht je de tegel glad strijken aan de bovenkant dan is het belangrijk dezelfde handeling ook aan de onderkant te doen. Het is zelfs zinnig de zijkant van de tegel in de lengterichting glad te strijken als onder- en bovenkant ook een dergelijke behandeling hebben gehad. Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Inmiddels heb ik 2 bisquitstooks gedaan waarbij ik de tegels verticaal heb geplaatst en met als resultaat dat ik al veel minder barsten heb dan voorheen.
    De tegels zijn nog op mijn oude eigen manier gemaakt omdat deze nog lagen te drogen. Ik ben blij met deze eenvoudige aanpassing al een veel beter resultaat te krijgen. Lucien en Michel bedankt voor jullie tips!
    beantwoord
  • Leuk dit te vernemen Carien.
    beantwoord
  • idem
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.