ALGEMEEN > Klei - Porselein > Mont Blanc vervorming

Ik giet mijn servies in gietklei Mont Blanc. Helaas vervormt die nogal. Al tijdens de biscuit krijg ik een vervorming maar ook bij het aanbrengen van de glazuur krijg ik een serieuze vervorming.

Zijn er dingen die ik kan doen om dit proces tegen te gaan?

Alle tips zijn meer dan welkom!

3 antwoorden

  • Het beste is om het werk zo snel mogelijk uit de vorm halen Emma.

    Direct na het leeggieten van de vorm gaat de bovenkant al drogen terwijl lager in de vorm de klei nog nat blijft doordat de vorm daar nog vochtig is.
    Omdat porselein nogal snel droogt zal er al snel vervorming optreden bij ongelijkmatige droging.
    eenmaal een kleine vervorming zal later in het proces alleen maar erger worden.

    En tijdens het verdere droogproces zorgen dat het werk tochtvrij verder kan drogen.
    Borden zo snel als de klei het toelaat omkeren op een plaatje. (spaanplaat triplex o.i.d )

    Frans
    beantwoord
  • Dag Frans,

    Bedankt voor je antwoord!
    Ik haal mijn vormen er zo snel mogelijk uit maar qua tocht kan ik inderdaad verbeteren.
    Denk je dat het een haalbare kaart is om een volledig servies in porselein te maken of is steengoed een veiligere optie?
    beantwoord
  • Ook steengoed kan vervormen Emma zeker als je tegen de maximum temperatuur gaat stoken.
    Maar daarmee beginnen om ervaring op te doen is een goed idee.
    Verder denk ik dat het mogelijk is om een volledig porselein servies te maken.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.