ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > voorbeeld gezocht van een inglaze/doorzakglazuur recept

Ik zou graag inglaze ofwel doorzakglazuur aanbrengen op bestaande geglazuurde badkamer/keuken tegeltjes. De wijze waarop ik het patroon/afbeelding aan wil brengen leent zich niet voor het direct aanbrengen op de tegels dus wil ik gebruik maken van transferpapier. Ik heb geen ervaring met doorzakglazuur en ook niet met transferpapier. Zou iemand mij een eenvoudig voorbeeld recept voor een doorzakglazuur kunnen laten zien? Als ik het zelf zou moeten verzinnen denk ik aan een kleurpigment met een vloeimiddel en zoiets als behanglijm of tylose om de boel aan het transfermateriaal te laten plakken...

5 antwoorden

  • Ik ben inmiddels iets dichter bij een antwoord gekomen. Op de volgende website:

    ceramicartsdaily.org/.../

    staat een recept voor een onglaze basis waar pigmenten aan toe gevoegd kunnen worden.

    ze spreken er over

    50% Ferro Frit 3124
    50% Gerstley Borate

    en dan 3,5 deel van deze basis op 1 deel pigment

    Maar dit is dus een basis voor ON-glaze terwijl ik wil experimenteren met IN-glaze... De inglaze dient hoger gestookt te worden dus dan klopt dit recept waarschijnlijk niet meer?

    Daarnaast lees ik dat je een bepaald schildersmedium aan een onglaze toevoegt als je op transfer papier wil werken en een ander schildersmedium als je direct op de bestaande glazuurlaag wil werken. Weet iemand hier ook iets van? Ik heb namelijk besloten dat ik ook proefjes wil maken waar ik direct op de glazuurlaag wil werken, zonder tussenkomst van transferpapier.

    Alvast bedankt!
    beantwoord
  • Hallo,