ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > voorbeeld gezocht van een inglaze/doorzakglazuur recept

Ik zou graag inglaze ofwel doorzakglazuur aanbrengen op bestaande geglazuurde badkamer/keuken tegeltjes. De wijze waarop ik het patroon/afbeelding aan wil brengen leent zich niet voor het direct aanbrengen op de tegels dus wil ik gebruik maken van transferpapier. Ik heb geen ervaring met doorzakglazuur en ook niet met transferpapier. Zou iemand mij een eenvoudig voorbeeld recept voor een doorzakglazuur kunnen laten zien? Als ik het zelf zou moeten verzinnen denk ik aan een kleurpigment met een vloeimiddel en zoiets als behanglijm of tylose om de boel aan het transfermateriaal te laten plakken...

5 antwoorden

  • Ik ben inmiddels iets dichter bij een antwoord gekomen. Op de volgende website:

    ceramicartsdaily.org/.../

    staat een recept voor een onglaze basis waar pigmenten aan toe gevoegd kunnen worden.

    ze spreken er over

    50% Ferro Frit 3124
    50% Gerstley Borate

    en dan 3,5 deel van deze basis op 1 deel pigment

    Maar dit is dus een basis voor ON-glaze terwijl ik wil experimenteren met IN-glaze... De inglaze dient hoger gestookt te worden dus dan klopt dit recept waarschijnlijk niet meer?

    Daarnaast lees ik dat je een bepaald schildersmedium aan een onglaze toevoegt als je op transfer papier wil werken en een ander schildersmedium als je direct op de bestaande glazuurlaag wil werken. Weet iemand hier ook iets van? Ik heb namelijk besloten dat ik ook proefjes wil maken waar ik direct op de glazuurlaag wil werken, zonder tussenkomst van transferpapier.

    Alvast bedankt!
    beantwoord
  • Hallo,

    Je spreekt over onglaze ( opglazuur),wat je eigenlijk niet wil,maar de techniek om iets op een reeds geglazuurd werk te zetten is nu eenmaal de opglazuurtechniek,dat wil niet zeggen dat zo'n tekening OP het glazuur ligt,deze laag gaat in de glazuurlaag smelten om zich te hechten.Je geeft aan jouw afbeelding niet direct,al tekenend of schilderend ,over te kunnen brengen want dan had je eens kunnen googlen "china painting ceramics" ,een andere mogelijkheid is zeefdrukken.Misschien dat je via dit zoekitem hier op het forum of elders verder komt.
    Glazuurgrondstoffen hechten zich volgens mij op transferpapier niet zonder het medium,eenmaal droog valt het er volgens mij zo vanaf.De covercoat is nodig om de transfer bruikbaar te maken om over te zetten op keramiek.De covercoat maakt de afbeelding waterbestendig.
    Helaas geen pasklaar recept maar ik hoop dat je hiermee iets gerichter kunt verder zoeken
    Succes
    beantwoord
  • Hallo Sonja,

    Inglaze is een ander iets dan onglaze. Bij inglaze zakt de decoratie de oppervlak van het glazuur is, het wordt er in opgenomen. Bij onglaze smelt het glazuur vast op de oppervlak van een glazuur, maar 'tast het niet aan'.
    Inglazuren worden een stuk hoger gestookt dan onglazuren.
    beantwoord
  • Dag Stachy,
    Ik raad je aan te lezen:
    Ceramic transfer printing / Kevin Petrie;
    Image transfer on clay / Paul Wandless.
    Beide boeken geven voldoende info om zelf tranfer printing te gaan proberen.
    Succes!
    beantwoord
  • Allen bedankt tot nu toe!

    En Gerrit, fijn dat je de moeite doet om me een titel van een boek te geven. Maar ik had gehoopt dat iemand een eenvoudig recept zou hebben voor mij. Of een website ipv. een boek, ik probeer op vele gebieden, vele dingen :) dus ik kan niet overal boeken over gaan kopen en lezen want dan heb ik een paar levens extra nodig ;) daarom stel ik de vraag ook op dit forum. Maar alsnog geef je informatie die wellicht voor anderen wel van waarde kan zijn dus bedankt daarvoor.

    Ik weet inmiddels dat ik de 2 verschillende schildermedia gewoon bij bijvoorbeeld keramikos kan kopen. Waarschijnlijk voor teveel geld want het zal uiteindelijk wel een iets eenvoudigs zijn dat ik ook van huis tuin en keuken middelen kan samen stellen... maar goed wie weet ga ik daar nog zelf wat mee experimenteren.

    Dan blijft mijn belangrijkste vraag over...of iemand een eenvoudig recept heeft voor een inglaze basis die ik zelf met pigmenten kan kleuren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.