ALGEMEEN > Ovens > spiraal gebroken

het spiraal van de keramiekoven is gebroken kan ik hem repareren of moet ik het vervangen het is een Ve-Ka Trec 112 wie kan mijn helpen
anny

5 antwoorden

  • Vervangen of laten vervangen is de oplossing Anny
    repareren is vrijwel onmogelijk.


    frans
    beantwoord
  • In het forum is hierover al meer geschreven. Kijk onder trefwoord: spiralen
    of klik op onderstaande link:
    http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/899/spiralen
    beantwoord
  • Het beste kun je de spiraal (laten) vervangen.
    Zelf een spiraal repareren is echter wel degelijk mogelijk. Het vereist handigheid met branders en tangen. De twee uiteinden van de breuk dienen daartoe in elkaar te worden gedraaid. Maar dit kan niet als de gebruikte spiralen nog koud zijn; dan zou het materiaal direct breken bij het buigen. Het is wel mogelijk de draad van de spiraal te buigen wanneer deze roodgloeiend is. Ver warm de twee uiteinden van de breuk met een brander tot deze roodgloeiend zijn. Maak een gedeelte eerst recht, alvorens de twee rechte einden naast elkaar te buigen en vervolgens in elkaar te draaien met minstens 4 draaiingen. Op deze manier is er onderling voldoende aanraking voor de geleiding van de stroom. Na een dergelijke reparatie is de weerstand van het totaal van het gebroken element iets afgenomen waardoor de warmte afgifte ook wat lager zal zijn.
    Met groet van www.michelkuipers.nl

    beantwoord
  • Hallo Anny,
    Als je met de kapotte spiraal naar TOMA gaat, maken zij een nieuwe terwijl je wacht.
    Als Volkel te ver weg is, kun je hem ook opsturen, dan sturen zij de nieuw op, of komen hem er zelfs inzetten.
    Groetjes Corine
    beantwoord
  • Dankje Corine dat ga ik zeker doen
    Gr Anny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.