ALGEMEEN > Ovens > Kittec CB plus

Ik heb een oven Kittec CB plus van 6 maand oud met 2 jaar waarborg.
de max. temp welke in de winkel vermeld stond was 1280°, op de oven staat 1250°
In de eerste drie maanden haalde ik zonder probleem 245°. Na drie maanden kreeg ik een eerste foutmelding en nu haal ik nog max. 1218°.
Zijn er nog mensen die ervaring hebben met deze oven?
Ik persoonlijk vind dat een temperatuur van 1240° moet kunnen om steengoed te bakken.
graag uw ervaringen.

16 antwoorden

  • De eerste drie maanden moet natuurlijk 1245° zijn.
    beantwoord
  • Hallo Willy,

    Ik ken het merk oven niet. Meedenkende en er van uit gaande dat het een elektrische oven is en dat het niet om een defect in het regelkastje gaat en er geen scheuren in de oven zitten of andere beschadigingen;
    denk ik aan normale slijtage van de elementen na drie maanden gebruik. Probeer deze oven is dichter bij je meterkast geplaatst te krijgen en houdt je snoerverbinden zo kort mogelijk en zet hem op een aparte groep. Vul de oven ook niet met te veel platen en inhoud. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Er zijn inderdaad een klein aantal fijne barstjes in de bodem maar ik vermoed dat hij bij volle temp. volledig dicht is. Voel ook geen warmteverlies onderaan.
    Ik heb enkel dit toestel in gebruik op deze circuit en heb 225 volt. Op het toestel staat wel 230 volt, maar dat hebben we in Belgie niet, en het is hier in belgie verkocht.
    Ik hoop dat de weerstanden na drie maand niet zodanig versleten zijn, ondanks dat ik 2 jaar garantie heb, zou dat uiteindelijk wel een heel dure affaire worden.
    bedankt voor je antwoord.
    beantwoord
  • Beste Willy,

    Hoe vaak stook je op steengoedtemperatuur ?

    Ik heb jaren geleden een oven gehad, een economy oven.
    Deze stookte maximaal 1260.
    Per week stookte ik die oven 5 keer en de spiralen waren dan binnen een jaar versleten.

    Een eenvoudige truuc om je spiralen te controleren:
    Stook je oven als deze leeg is op maximum stand, na 5 - 10 minuten de oven opendoen. als je ruimte donker is zie je of alle spiralen werken.

    groeten

    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,

    Ik stook gemiddeld één maal per twee weken tot 1240°.
    In mijn oven is er slechts één grote weerstand welke in alle geval nog gedeeltelijk werkt.

    Willy
    beantwoord
  • wat bedoel je met gedeeltelijk werken ?
    beantwoord
  • Ik bedoel dat die ééne weerstand nog rood wordt, maar of hij van zijn kwaliteit verloren heeft weet ik niet.
    Ik haal alleen niet meer dezelfde temperatuur.
    beantwoord
  • dat kan ik ook niet beoordelen,
    je zal het wel kunnen meten maar ik weet iet hoe je dat moet doen.
    misschien weet Rob dat wel.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Ik heb het ook nog nooit gemeten.Het element zal best nog goed zij als die de 1200 nog haalt.Wie weet
    was het wel een element voor 1200.In de winkel stond toch ook wat anders als op de oven.Misschien is de
    hele oven wel bedoeld voor maximaal 1200.Ik zit zelf op een flat daar kan je geen gasoven hebben anders
    zou ik ook wel wat in hoge temperaturen zien.
    beantwoord
  • persoonlijk vind ik wel dat als de oven verkocht wordt om steengoed mee te bakken hij dit na 3 maand nog wel moet kunnen. Op het metalen plaatje staat dan ook 1250°. Schijnbaar is de Kittec oven niet goed gekend.
    beantwoord
  • Volgens de leverancier uit duitsland zou het probleem zijn dat men in Duitsland 230 volt heeft, en wij in belgie 220V.
    Op het plaatje van de oven staat inderdaad 230V.
    Er is mij beloofd dat men de weerstanden door zwaardere zal vervangen.
    Misschien wel de moeite waard om te vermelden dat de firma Colpaert uit belgie er alles aan doet om dit probleem te verhelpen.
    beantwoord
  • hoi

    Ze hebben gewoon een te goedkope weerstand in de oven gemonteerd die 10 volt verschil maakt niks uit het gaat meer over het opgenomen vermogen.
    Kijk hoeveel kilowatt je oven is en kijk dan of je electrische instalatie dat kan leveren.
    Worden je aansluitdraden warm als je oven brand?
    Dat is een teken dat je oven meer stroom vraagt dan je aansluiting kan leveren.of dat de draden te dun zijn en de grote stroomsterkte niet kan verwerken.

    Frans
    beantwoord
  • Ze gaan inderdaad een zwaardere weerstand plaatsen.
    Mijn leidingen en bedrading zijn zwaar genoeg en worden niet warm.
    Om met een zwaardere weerstand te kunnen werken hebben ze gevraagd mijn smeltveiligheden van 16A te vervangen door 20A.
    beantwoord
  • Ook daar moet je voorzichtig mee zijn.
    Normaal gesproken is de zekering van het energiebedrijf ook 20 ampere en dan bestaat de kans dat bij een eventuele kortsluiting die zekering eruit gaat wat je een boete kan kosten.
    Misschien is een extra langzame zekering van 16 ampere een beter alternatief.
    beantwoord
  • Ik denk dat Belgie op dat gebied andere installaties heeft.
    Mijn leidingen naar de waterverwarmer hebben op aanvraag van de maatschappij 28A
    beantwoord
  • De firma Colpaert ui t Gent heeft op zijn kosten als garantie zwaardere weerstanden geplaatst. Iets wat toch het vermelden waard is.
    Nu heb ik terug met gemak mijn 1240° gehaald.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.