ALGEMEEN > Glazuur - problemen > steengoedglazuur veka

ik heb steengoedglazuur van veka, transparantglans poeder en wil deze graag met de spuit aanbrengen.
Het lijkt echter wel of er zand in de glazuur zit, waardoor me dit geen goed idee lijkt (verstopping spuit) Hoort dat "zand" erin? En zou ik het eruit kunnen zeven met goed eindresultaat? groet marga

16 antwoorden

  • Marga, uit zeven is geen goed idee. Vermoedelijk zitten er ingrediënten in die te grof zijn gemalen. Komt al eens voor bij frittes.Probeer eens een grotere noozle.
    beantwoord
  • Als zeven geen goed plan is, misschien kan het dan fijner gemalen worden met een vijzel en kom ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Als het kristalvorming is kan warm water ook uitkomst brengen.
    Al het water eraf gieten en aanvullen met kokend water.
    Malen in een blender lukt ook wel.

    Frans
    beantwoord
  • Kristalvorming is ook op te lossen (letterlijk!) in de magnetron.

    m.vr.gr. Frans V.
    beantwoord
  • @Frans V, vertel eens ? Hoe ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Hoi Frans,

    Hoe lang en op welke stand ?
    Weet je dat zo ?
    Kan er daarna nog voedsel in de magnetron of worden we dan vergiftigd ? ;-(

    Groetjes Willy
    beantwoord
  • Als in een glazuur na verloop van tijd korreltjes ontstaan heeft dat te maken met een geringe oplosbaarheid van een van de ingrediënten. Het vermalen van de korrels is in dat verband een betere oplossing van in warm water oplossen en vervolgens het water afgieten. Daardoor wordt het oplosbare deel uit het recept gehaald, hoogstwaarschijnlijk een deel van het smeltmiddel. Ik heb zelf de ervaring dat dit speelt bij bariumcarbonaat en lithiumcarbonaat.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo,

    Bij verwarmen in de magnetron komt het enkel aan op het verwarmen van de vloeistof zodat gekristalliseerde deeltjes weer oplossen, net als bijv. bij suiker.
    Het hoeft niet te koken, verwarmen tot 50 á 60 graden is voldoende.
    De stand van de magnetron is dan natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid op te warmen vloeistof: rustig aan beginnen dus.
    Als je netjes werkt zal er, lijkt me, alleen wat waterdamp vrijkomen en is er geen gevaar voor de gezondheid.

    groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Hoi Marga,

    Als het "zand" pas ontstaat als het glazuur aangemaakt een tijdje staat (kristalvorming, zoals "de Fransen" en Michel al opmerkte) kan je het beter voorkomen door zo'n 0,3% calciumchloride toe te voegen (vooraf aanmaken met kokend water en daarna pas toevoegen aan het glazuur).De kristallen ontstaan dan niet. Let wel op, bij een te veel aan calcium chloride wordt het glazuur heel dik, dus matig gebruiken.

    Ik heb er een artikeltje over geschreven in m'n blog:
    www.keramiekbende.nl/.../...angemaakt-glazuur.html

    Groetjes,
    Daniel
    beantwoord
  • @Daniel Bende:
    Ik heb jouw artikel gelezen en ik vind het geweldig dat je met geduld een oplossing hebt gevonden voor een vrij veel voorkomend verschijnsel. Dank je wel. Groetjes van Jook.
    beantwoord
  • Thanks Jook, daar doen we het voor..
    Groetjes,
    Daniel
    beantwoord
  • Hallo,

    Met de kleine kanttekening hierbij dat je dit (volgens MIchael Bailey) niet moet doen bij glazuren die beendermeel (beenderas) bevatten.
    De calciumchloride reageert hiermee met als gevolg een harde onoplosbare laag op de bodem van het glazuurvat.

    groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Hoi Frans,

    Dank voor de aanvulling, ik heb het even nagelezen (M. Bailey, glazes Cone 6, p.90 voor andere geïnteresseerden). Ik heb een glazuur met calciumfosfaat, maar daar heb ik geen last van kristalvorming, dus daar heb ik nog nooit calciumchloride aan toegevoegd (if it aint broke, don't fix it). Ik zal 'ns een testje doen, ben wel benieuwd...

    Groetjes,
    Daniel
    beantwoord
  • Dan is het alleen toepasbaar bij zelf samengestelde glazuren. Jammer, want mijn recepten en ingrediënten heb ik (voorlopig) in de ban gedaan. Momenteel vind ik het lekker makkelijk om fabrieksglazuur te kopen en daar staat niet op of er beendermeel in zit.
    Groet,
    Jook.
    beantwoord
  • Ja helaas Jook, het is moeilijk om een algemeen geldende oplossing te vinden. Ik denk echter dat er niet zo vaak beendermeel in een recept zal zitten, het is een niet zo algemeen gebruikte grondstof. Enige manier is het een keertje te proberen met het glazuur dat jij gebruikt..
    Groetjes,
    Daniel
    beantwoord
  • Toen ik er later nog eens over nadacht Daniel, vond ik ook: gewoon proberen, want met die kristalvorming kan je ook niks beginnen met je glazuur.
    Wat betreft mijn compliment voor het geduldig uitzoeken om een oplossing te vinden voor het probleem, daar heb ik uiteraard nog steeds bewondering voor. Ik vind het ook weer prettig dat Frans die kanttekening plaatste. Kan ik daar rekening mee houden.
    Overigens heb ik nog wat stokoude onbruikbaar geworden glazuren waar ik destijds de recepten van heb genoteerd en zodoende kan nakijken of er beendermeel in zit.
    Groetjes,
    Jook.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.