ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > waterdicht

Ik ben helemaal gaan twijfelen..........las ergens dat je aardewerk met glazuur waterdicht kan maken, voor bijvoorbeeld vazen, kopjes e.d. Maar het waterdicht zijn van een werkstuk heeft toch alleen te maken met de temperatuur waarop het gebakken is??? Ik kan maximaal 1100 gr. stoken, dan heb je volgens mij nooit een waterdicht resultaat, of heb ik het helemaal mis. :))


4 antwoorden

  • Beste Albertine,

    Je moet ook eens kijken bij de discussie hierover bij Algemene onderwerpen/stook 1200.Wat Hans en Geo zeggen is zonder meer waar.Hogere temperaturen;en de scherf is meer waterdicht en veel sterker.Maar voor op maximaal 1100 zij er ook diverse mogelijkheden.Het gaat niet alleen om de temperatuur maar ook of in de scherf voldoende smelters aanwezig zijn.Zelf maak ik wel gebruik van een sinter engobe die geen haarscheuren heeft en hierbovenop een glazuur.Het is dan waterdicht.Ook de middelen die Hanneke noemde maken een product goed waterdicht.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    Bedankt voor je snelle reactie , heb je geadviseerde stukje hierover bij de algemene onderwrrpen ook al gelezen. Het wordt een stuk duidelijker nu. Zelf hehb ik nog geen ervaring met sinterengobe. Maar het lijkt me dus wel de moeite waard om daar mee aan de slag te gaan. Begrijp ik het dan goed dat werkstukken met sinter engobe dan geschikt zijn voor b.v.schalen en kopjes.
    Is het ook mogelijk om extra smeltmiddel toe te voegen aan de klei? en hoeveel, van wat dan??
    beantwoord
  • Klei smelt op basis van een evenwichtverhouding tussen hoeveelheden Kaolien/ballclay aan de ene kant en hoeveelheden veldspaten(smelters) aan de andere kant bij een bepaalde temperatuur.Deze temperatuur ligt dicht tegen de 1200 graden.Maak je zelf je gietklei kun je makkelijker ingredienten etc toevoegen.Sinter engobes 'smelten' onder de 1100.Zie ook elders in het forum.
    Groeten Rob
    beantwoord
  • Bedankt weer je reactie!
    Ik ga beginnen met experimenteren met de sinterengobe.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.