ALGEMEEN > Stoken > opnieuw bakken?

Hier mijn beginnersvraag: gister heb ik voor de tweede keer mijn oventje gebruikt. De temperatuur loopt alleen minder snel op dan ik hoopte. Nu is de oven uitgeslagen via de timer voor het kegeltje gesmolten was. De oven is dus niet heet genoeg geworden en het glazuur niet goed uitgesmolten. Nu heb ik de oven gewoon opnieuw aangezet en ga ik proberen de 1020 graden wel te halen. Kan het glazuur dan nog mooi transparant worden zoals de bedoeling was of is dat uitgesloten? Ik krijg het antwooord ook vanzelf natuurlijk maar ben zo benieuwd...de oven was al wel behoorlijk afgekoeld voor ik hem opnieuw aanzette.
bij voorbaat hartelijk dank
José

6 antwoorden

  • Moet geen probleem zijn met een transparant glazuur. Maar weet je nu waarom de oven de temperatuur niet heeft bereikt?
    beantwoord
  • Hallo Michiel,
    dank voor het snelle antwoord! Waarschijnlijk tegen de regels had ik tussen de geglazuurde schaaltjes ook een schaal gezet die ik met engobes had gedecoreerd maar die dus nog biscuit gebakken moest worden. Ik had gelezen dat je daarvoor de oven wat langzamer moet opstoken dus ik had een soort middenweg bedacht. De schaal die biscuit gebakken moest worden is goed gelukt maar voor het glazuur denk ik dat het toch te langzaam ging /of de oven uiteindelijk dus niet lang genoeg op vol vermogen heeft gestaan.
    Ik ben nu voor de tweede keer bezig (zonder het biscuitbord dus) en ga nu veel sneller omhoog (hoop niet te snel, heb hem in twee stappen van een half uur op vol vermogen gezet) en laat hem langer op vol vermogen branden in de hoop dat het kegeltje nu wel smelt! Ben benieuwd!
    beantwoord
  • Zo ! Als een elektrische oven in 1 uur op 1000 graden Celsius of meer kan komen is dat heel erg snel.
    Mijn oven (een nieuwe Nabertherm op 220Volt) doet er 3 uur over om naar 1000 graden te komen, en daarna nog eens 5 uur om vervolgens tot 1300 graden Celsius te raken.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Hallo Liset,
    Mijn (oeroude) oven komt niet in een uur op 1000 graden hoor! Ik heb alleen de tweede keer de oven binnen een uur op vol vermogen gezet om er niet zo lang als de vorige keer over te doen...toen heeft hij vijf uur aangestaan en is op ongeveer 900 graden gekomen. Maar ik had dus heel (te) langzaam opgestookt. Hij staat nu alweer een uurtje of vier aan en hoop snel op de goeie temperatuur te komen! Er is een website met een tabel met de kleur van de oven en bijbehorende temperatuur. Als ik het zo bekijk zou ik nu de 1000 graden wel moeten naderen. Spannend!
    vr groet José
    beantwoord
  • O. Misverstand dus. Ja, gaaf heh, niet precies weten wat er te voorschijn gaat komen :-)
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Is voor sommige mensen Facebook niet nuttiger ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.