ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > oxides

Ik zou graag willen weten hoe je oxides moet mengen,
de verhouding water/oxide. Ik ben een leek op het gebied van oxides en zou er graag wat meer over willen weten, b.v bestaat er een oxide die een roestig effect geeft? En kan je verschillende oxides over elkaar gebruiken? En wat is de min. en max temperateur voor oxides?


met vriendelijke groet,
Tonny

1 antwoorden

  • Hoi Tonny,

    Omdat er op het forum zo weinig gebeurt, ben ik eens in wat oudere berichten gaan neuzen en zo kwam ik de jouwe tegen. Ik werk zelf ook heel graag met oxides, dus misschien kan ik je er nog wat over vertellen.

    Als je gaat inwassen met oxides is de hoeveelheid water op zich niet zo heel erg belangrijk, maar je kunt je voorstellen dat hoe dunner de oplossing is, hoe dunner de oxides op je werkstuk komen te zitten, vooral als je daarna uitwast.
    Als je ijzeroxide gebruikt, moet je dat wat royaler opbrengen dan bv. cobalt of koper. Als je koper dik aanbrengt, krijg je een soort zilverkleurig metaaleffect dat heel leuk kan zijn.

    Je kunt oxides gewoon door elkaar en over elkaar gebruiken als je dat leuk vindt. Ligt een beetje aan het effect dat je wilt bereiken.

    Een roestig effect vind ik zelf ook moeilijk, maar je kunt daar rood en/of geel ijzeroxide voor te gebruiken. Als je daar wat mangaanoxide bij doet wordt de kleur wat sterker. Ik raad je aan om gewoon een paar proefjes te maken met verschillende oxides, eventueel op verschillende temperaturen.

    Onderstaande bol is hoofdzakelijk met ijzer, cobalt en koper ingewassen, maar het ijzeroxide is vrijwel compleet weggestookt (had veel dikker gemoeten). De schaal is ook hoofdzakelijk met cobalt en koper ingewassen en hier en daar wat mangaan (de foto's van de schaal zijn van de binnenkant en de buitenkant).

    Succes met experimenteren.

    Groetjes,

    Karin
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.