ALGEMEEN > Ovens > afzuiging keramiekoven

Ik wil op zolder een atelier maken. Ik zou daar ook graag mijn Keramikos oven (bovenlader) plaatsen. Nu ben ik niet zo dol op de giftige dampen die vrijkomen tijdens het bakken en ik zou dus graag afzuiging plaatsen. Op internet heb ik het Vent-Sure systeem gevonden maar dat is nogal prijzig. Wie heeft veilige, goedkope, zelfbouw alternatieven?

16 antwoorden

  • Maak een trechter boven de oven die verloopt naar ca.13. cm rond.
    Plaats op de trechter een 13cm. ronde rechte buis, die ca. 1 m. boven de nok van het dak uitkomt
    De trechter kan kan inschuifbaar gemaakt in de rechte pijp. De minimale afstand van onderkant trechter tot het deksel ca. 15 cm. De trechter kan je met drie steunen op het deksel steunen.
    De grootste diameter van deze trechter ca. 8 tot 10 cm groter dan de buiten van de ovenwand
    groeten Leo eussen
    beantwoord
  • Heb je niet een raam op zolder dat open kan tijdens de stook. Goed ventileren helpt op zichzelf voldoende denk ik. Het ligt er een beetje aan wat je zoal stookt. Het valt met de giftigheid van dampen (glazuurstook) best wel mee.
    Een hele complete dure afzuiginstallatie loont de moeite niet.
    Ikzelf zet gewoon een raam open en een daartegenover een ventilatierooster.
    Vervolgens ga ik niet tijdens een stook de gehele tijd naast de oven zitten.
    Dat scheelt ook al wel natuurlijk. Bovendien stoken we niet zo heel intensief
    6 a 7 dagen per week. Vraag ook maar eens raad aan Keramikos.
    Lees ook de info van keramijos ovens op www.keramikos.nl/.../Keramikosoven.pdf
    Succes en veel plezier. Gerard
    beantwoord
  • Een zeer gedegen oplossing van Leo Eussen.
    beantwoord
  • Leo, bedankt voor je oplossing. Moet er dan ook nog een ventilator in geplaatst worden, zoals bij een afzuigkap in de keuken, of is alleen een trechter met buis voldoende?

    Gerard, maak ik mij misschien te druk om de giftige dampen? Ik vind het altijd een hele akelige, doordringende geur die vrijkomt bij het glazuren. Is het alleen akelig of is het ook inderdaad giftig?
    beantwoord
  • Ada Een ventilator is niet nodig.
    Zorg wel voor dakdoorvoering waar geen water door komt.
    Ook een regenkap op het uiteinde van de buis zetten, zorg wel voor voldoende doortocht.
    Bij een houtenvloer zet de oven op een onbrandbare ondergrond.
    Een open raam zorgt niet altijd voor voldoende afvoer, dit komt door de winddruk terplaatse.
    beantwoord
  • Beste Ada. Laat ik het zo formuleren: IK maak me daar al 35 jaar niet zo heel druk over. Natuurlijk zijn er wel bezwaren, maar ik vermijd dat een beetje door goed te ventileren (raam open tegenover een ontluchtingsrooster) door iets tegenover elkaar open te zetten. Uiteraard hangt de giftigheid vooral af van de grondstoffen die in de glazuur zijn verwerkt. Verder geldt dus dat ik tijdens de stook niet bij mijn oven ga/blijf zitten om langdurig dampen in te ademen.

    Dat is mijn benadering - wellicht ietsjes onverschillig- maar ik leef nog frank en vrij ondanks het feit dat ik geen professionele zeer verantwoorde afzuiging heb. Maar ik stook dan ook gemiddeld 1 keer per maand.

    Groet en succes er mee. Gerard
    beantwoord
  • zelf denk ik ook dat een afzuig installatie iets overtrokken is , goed ventileren !!!
    als je af en toe stookt voor hobby,
    denk als je professioneel bezig bent, dit geen overbodige luxe is.
    gr.
    beantwoord
  • Ik vindt het idee van Leo erg goed, Van welk materiaal maak je de trechter Leo?
    groetjes
    beantwoord
  • @Ada, heeft je Keramikos bovenlader wel een gat in het deksel ? Zo niet dan zal een schoorsteen niet veel helpen en zou je inderdaad beter ramen open kunnen zetten. Aangenomen dat je een redelijk tot goede dakisolatie hebt (en niet een slechte zoals ik) wordt de hitte van je oven dan ook beter afgevoerd.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Guzi De trechter kun je van aluminium of een verzinkte plaat maken, omdat de temperatuur niet zo hoog wordt van de afgevoerde lucht.
    beantwoord
  • De bovenkant van mijn oven is helemaal dicht, er zit alleen een klein gat aan de zijkant met een klepje ervoor. Verder is hij helemaal gesloten.
    De frequentie van het stoken is erg wisselend, soms een flink aantal keren achter elkaar, soms weer een paar weken niet. Ik merk wel dat ik misschien iets te bezorgd ben maar ik voel wel veel voor de trechter van Leo. Maar werkt dit inderdaad alleen met een gat in het deksel van de oven?

    mvg Ada
    beantwoord
  • Ada De meeste ovengassen ontwijken niet door dat kleine gat, maar door de kieren en naden . De oven lijkt wel dicht aan de bovenkant maar is dit toch niet.
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Leo, indien de oven geen verluchtingsgat heeft in het deksel of het plafond, zullen deze gassen een alternatieve weg zoeken. Indien daar genoeg kieren en gaten voorradig zijn, stemt dat wel tot nadenken. Het grootste aandeel van deze' gassen ' is water. Indien dit water door de ovenwanden en kieren zijn weg zoekt, zal de isolatiewaarde een fikse duik naar beneden doen. Tweede aandeel van deze gassen zijn koolstoffen, wat aanleiding geeft tot reduceren en niet zo gezond is voor de weerstanden. Indien er wél een verluchtingsgat bovenaan zit, zullen deze gassen daarlangs passeren, gezien de opwaartse trek en de minste weerstand en er zo steeds voldoende zuurstof aanwezig zijn.
    beantwoord
  • Ada,
    Er moet iets van een gat boven op komen om de ontwikkelde gassen kwijt te kunnen raken.
    Vraag anders Aty Boonstra bij Keramikos eens om advies.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Gerard,
    De vanzelfsprekendheid waarmee je meldt dat de gassen voornamelijk van de glazuurgrondstoffen komen is onterecht. De gassen komen zeker ook van de klei zelf. Dan betreft het fluor, chloor en koolstof gassen.
    beantwoord
  • Michel, Je hebt gelijk natuurlijk. Ik probeer alleen maar de angsten wat te temperen. Wanneer 'men' verstandig omgaat met e.e.a. op hobby basis -o.a. goed ventileren en niet tijdens de stook 'boven op de oven gaan zitten in dezelfde ruimte- het allemaal zo'n vaart niet zal lopen. Ik ben geen betweter maar meer een praktisch ingesteld iemand. Uiteraard is het toepassen van de arbo-wetgeving bij beroepsmatig werken (o.a. met personeel en verantwoordelijkheden) een andere kwestie. Daar gelden nu eenmaal regels.

    Bij het stoken met gas in een binnenruimte geldt uiteraard dat het afvoeren van stook(rook)gassen, wel degelijk moet plaatsvinden. Ik meen dat voor een kleine elektrische oven, zo nu en dan gestookt, een open raam en een beetje gezond verstand afdoende zou moeten zijn.

    Succes iedereen. Groet Gerard
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.