ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > Verschil samenstelling Majolica(Ve-Ka) en kleurpigment

Volgens iemand die ik gisteren sprak is de Majolica (decoratieverf van Ve-Ka) precies hetzelfde van samenstelling als de kleurpigmenten die je kan kopen bij elke kleileverancier. Maar waarom verkoopt Ve-ka buiten deze z.g. op-/onderglazuur dan ook nog kleurmengsels?

10 antwoorden

  • Volgens mijn informatie is majolicaverf niet precies hetzelfde als kleurpigment. Wat hier met "kleurmengsels" wordt bedoeld is mij niet duidelijk.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Jook, decoratieverf ( ? ) bevat net als onder-of opglazuur, minerale pigmenten, maar zijn van samenstelling niet gelijk. Vraag aan Ve-Ka wat de verschillen zijn.
    beantwoord
  • Michel en Lucien, bedankt voor jullie antwoord.
    Het woord "kleurmengsels" staat in de (oude)catalogus van Ve-Ka. Ook hebben zij het dikwijls over verf i.p.v. bijv. glazuur. Ze gebruiken soms hun eigen benamingen. Zelf denk ik niet dat hun majolica hetzelfde is als de kleurpigmenten die je elders kan kopen omdat het gebruik verschillend is.
    Met vriendelijke groet,
    Jook.
    beantwoord
  • Eindelijk antwoord gekregen van Ve-Ka.
    Men schrijft: "Majolica is een stuk minder intensief (sterk) dan de kleurmengsels. Van kleurmengsels heb je veel minder nodig dan van Majolica. Je kunt dus best een majolica gebruiken om in te kleuren, maar je hebt er meer van nodig. MAJOLICA HEEFT OOK EEN ANDERE BASIS DAN KLEURMENGSELS."

    Noot: de termen Majolica en kleurmengsels zijn benamingen van Ve-Ka zelf. Ik denk dat ze met kleurmengsels, pigmenten bedoelen.
    beantwoord
  • Naar mijn idee is Majolica geen benaming van Ve-Ka zelf.
    Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Majolica
    Pigment is het sterkst, dan volgen kleurmengsels en bodystains.
    En daarna pas de majolica's.
    beantwoord
  • Zoals je kan lezen op Wikipedia is majolica de naam van een grof bros soort keramiek met een bont gekleurde beschildering. De naam is een verbastering van het Spaanse Mallorca waar dit aardewerk rond 1500 geproduceerd werd. Zie verder Wikipedia.
    De benaming van het op/onderglazuur Majolica van Ve-Ka is ontleend aan de techniek van beschilderen van bovengenoemd aardewerk. Dat is destijds een handige zet geweest om dit poeder aan de man te brengen omdat het woord Majolica bekend in de oren klonk.
    Het gaat mij er overigens niet om of de benaming van Ve-Ka zelf is. Het ging me om de vraag of er verschil in samenstelling tussen hun majoliapoeder en hun zogenaamde kleurmengsels (lees: pigmenten)is. Daar heeft Ve-Ka nu over bericht dat dit verschillend is.
    beantwoord
  • Majolica noch terra sigillata kan je kopen in poeder of potje. Dit zijn beiden enkel benamingen voor een type keramiek zoals faience of steengoed.
    beantwoord
  • Rectificatie: majolica is - behalve type keramiek - inderdaad ook een "decoratieverf" voor keramiek, zoals verkocht bij Ve-Ka en Keramikos. In zowel poeder als tablet vorm. Aan te lengen met water of ander medium. En van alle "poedervormen" de minst sterke. En zal ongetwijfeld als basis kleurpigmenten of kleuroxides hebben. Met nog wat overige.
    beantwoord
  • Nogmaals iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.
    Ik zal helaas wel nooit precies aan de weet komen wat de "basis" van de genoemde poeders is en/of het verschil. Geheim van de smid, denk ik.
    beantwoord
  • Marion, als dit in poeder als in tabletvorm bestaat, gaat het hier waarschijnlijk om een onderglazuur. Dit de benaming ' majolica ' geven is zeer verwarrend en zeker geen vakjargon.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.