ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > Engobe polijsten

Ik heb op een bolle vorm een lichtblauwe engobe aangebracht. Nu wil ik de bol polijsten met een gladde steen maar er ontstaan donkere strepen. Wie weet waar dit door komt en wat ik er aan kan doen? Ook ben ik benieuwd wat jullie het beste moment vinden om engobe te polijsten.

Met vriendelijke groet,

Ada

9 antwoorden

  • Hallo Ada,

    Ik kan twee verschillende oorzaken bedenken.
    Wanneer je klei/engobe polijst wordt deze zowiezo een tint donkerder. Maar is het hele oppervlak gepolijst dan zouden er geen strepen meer te zien moeten zijn.
    Hoogstwaarschijnlijk is er het volgende aan de hand. Het engobe ziet er in rauwe staat waarschijnlijk blauw uit. Voor de kleur van het engobe is waarschijnlijk kleurpigment gebruikt dat erg sterk kleurend werkt en onvoldoende is voorgemalen met de engobe. De strepen worden dan veroorzaakt door plaatselijke concentratie van het pigment. Een oplossing zou zijn om het blauwe engobe enkele uren te malen in een kogelmolen (ballmill). Als je niet een dergelijk apparaat hebt kun je misschien terecht bij een professioneel keramist, verffabriek of een adres waar men stenen kan laten polijsten.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo Michel,

    Bedankt voor je antwoord. Ik heb geen poeder engobe gebruikt maar kant en klare engobe van Botz. Ik ben een enthousiaste amateur en ik stuit op nogal wat probleempjes met het glazuren. Afgelopen zomer heb ik voor het eerst met engobe gewerkt en ik was direct verkocht! Wat ik vooral mooi vind is de zijdeglans die je krijgt wanneer je het werkstuk met boenwas insmeert. Wat ik niet mooi vind zijn de kwaststreken die je blijft zien. Heb je tips om de engobe glad op het werkstuk te krijgen?

    mvg Ada
    beantwoord
  • Hallo Ada,
    Heb geen antwoord op je vraag maar lees dat je boenwas gebruikt met engobe. Betekend dat dat je het geheel na de engobe bak niet transparant glazuurd? Krijg je dan wel een intense kleur?
    vr gr Jettina
    beantwoord
  • Hallo Jettina,

    Ik bak maar 1 keer, daarna wrijf ik het in met Ecowax, van Wood Care. Dit is een transparante bijenwas voor hout. De kleur wordt dieper en er komt een zijdeglans op. Wanneer je de was ook op de blanke klei smeert komt daar ook een zijdeglans op en wordt de klei levendiger om te zien. Ik vind het heel erg mooi, wel goed uitpoetsen!

    mvg Ada
    beantwoord
  • Dank je wel Ada voor je uitleg. Ik ga het zeker uit proberen.
    vr gr Tineke
    beantwoord
  • Dag Ada,
    Als je een werkstuk wilt polijsten schijnt de leerharde fase de beste fase daarvoor te zijn. Je werk is dan niet droog, maar wel al behoorlijk opgestijfd. Dan met een lepel er overheen poetsen levert je een zeer glad oppervlak op.
    Het werk is dan ook nog zacht genoeg om geen smalle strepen op te trekken, maar brede banen. Waar je makkelijker een egaal vlak van kunt maken.

    De oorzaak van de strepen kan dus ook zijn dat je werk al te droog is voordat je gaat polijsten.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Hallo Liset,

    Het probleem zit niet in de klei, het werkstuk is super glad en leerhard voordat de engobe er over gaat. Maar in de engobe blijf je strepen van de kwast zien. Die wil ik er dan met polijsten uit halen zodat het weer glad wordt. Maar dan krijg ik donkere strepen. Ik vind het zonde dat mijn eerst zo mooie gladde bol uiteindelijk niet glad meer is. Weet je daar een oplossing voor? Of een manier om de engobe er zonder kwaststrepen op te krijgen?

    mvg Ada
    beantwoord
  • Ik poets weleens met een stukje plastic om mijn vinger. Misschien moet je dat eens proberen.
    beantwoord
  • Dag Ada,
    De engobe spuiten, dikker of in meer lagen opbrengen, of pehatine toevoegen is wat je tegen streperigheid bij glazuren kunt doen. Ik vermoed dat dat voor engobes ook werkt. Hoger stoken zodat het beter uitvloeit is ook nog een optie.
    Maar eigenlijk kun je beter een antwoord krijgen van Michel K, Frans B of Lucien T.
    Of van de admin van dit forum :-)
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.