ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Beinvloedt de grootte van de chamottekorrel de craquelé bij rakuwerk?

Ik dacht dat het aan het glazuurrecept ligt of er grote of kleine craquelé onstaat bij rakustoken. En ook wel dat dit beinvloed wordt door de tijd en het temp.verschil tussen het uit de oven halen tot aan de zaagselton. Nu hoorde ik dat de grootte v.d. chamottekorrel en zelfs die van het werkstuk plus de dikte van de wanden, de craquelé doet veranderen. Is dat wel zo en hoe kan dit dan? Is het misschien de spanning of krimp die dit teweeg brengt op het glazuur?

2 antwoorden

  • Jook, het is niet de grootte van de chamottekorrel wat belang heeft, maar wel het percentage. Je kan beter een fijne korrel gebruiken ( dit is hier reeds ruim aan bod geweest ). Zaak is dat bij de glazuurbrand de klei zo weinig mogelijk gaat meekrimpen en stook je best de scherf op minstens 1000°C. Zowat dezelfde temperatuur als de glazuurbrand. Hierdoor kan enkel nog het glazuur krimpen wat meer en grotere craquelé geeft omdat de scherf niet gaat mee krimpen. Natuurlijk gebruik je daarvoor een crémebakkende steengoedklei, gezien deze zijn sinterpunt ook een stuk hoger zit dan aardewerkklei. Neem ook je tijd om de stuks naar de rookton over te brengen, zodat het glazuur de tijd krijgt om te harden. Om een mooie egale craquelé te bekomen zet je de stuks best op een rooster van betonijzer-netten zodat de rook ook onderaan gelijk is met de bovenkant. Geen zaagsel, maar hooi of houtwol ( als je dat nog gaat vinden ). Krantenproppen of krantensnippers werken ook zeer goed.De rookton zo klein mogelijk t.o.v. het werkstuk en zeer goed afsluiten. Indien je nog niet tevreden bent van het resultaat zit het hem in de glazuursamenstelling.
    beantwoord
  • Bijzonder hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord Lucien. Het is eigenlijk precies zoals ik dacht. Ook o.a. dat over de rookton die zo klein mogelijk moet zijn. Ik ben er heel blij mee.
    Overigens was ik niet ontevreden over mijn eigen resultaat na het stoken, maar wantrouwde ik meer wat er allemaal over het rakustoken, de chamotte en nog veel meer gezegd werd. Daarom verheugt het me dat je me dit allemaal meedeelde, want ik ging vreselijk aan mezelf twijfelen.
    Met vriendelijke groet,
    Jook.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.