ALGEMEEN > Techniek > hoe glazuren?

Ik heb een theepot gemaakt en er allemaal kleine druppeltjes klei opgespoten, en na drogen biscuit-gebakken. Nu wil ik de theepot zelf gekleurd glazuren en de puntjes wit.
Hoe kan ik dit het beste doen?
de kleinste stipjes zijn 1-2 mm. de grootste 6.
Kan ik het beste was op de stipjes doen , de achtergrond glazuren, bakken en dan de stipjes witglazuren en nogmaals bakken?
Of is het slimmer om op de stipjes latex te smeren, de achtergrond te glazuren, de latex verwijderen, stipjes glazuren en dan bakken?
Of misschien is re nog wel een techniek die handiger is?

Marlies

7 antwoorden

  • Beste Marlies,
    In dit artikel ceramicartsdaily.org/.../ wordt het inkleuren van was besproken, zo zou je misschien je theepot in een stook kunnen glazuren (was mengen met wit glazuur, dit op de stippen aanbrengen en dan de rest glazuren) alhoewel ik me afvraag wat er tijdens de stook gebeurt met een dergelijk mengsel op verticale oppervlaktes.
    beantwoord
  • ja ik ook, nu eerst maar een beproefde methode proberen, maar... was of latex?
    beantwoord
  • Was brengt meestal iets minder strak aan, maar is bij jou denk ik niet echt een punt. Was gebruik je al je je werk na aanbrengen met was eerst stookt en in een volgende ronde de uitgespaarde stukken glazuurt. Bij latex (dat strakker aangebracht kan worden en voor de stook verwijdert wordt) kun je in één keer de ondergrond kleuren/glazuren en na verwijdering van de latex de stipjes wit maken. Ik vind dit soort projecten handiger met engobe dan met glazuur maar beiden kan. Mengen van was met glazuur vind ik een grappig idee maar heb ik geen ervaring mee...
    beantwoord
  • Marlen, als bedenker van de Ceraline-waskrijtjes vindt ik het idee om de witte stippen via glazuurpoeder in wax-resist te mengen een uitstekend idee. De nadien aangebrachte glazuur gaat worden afgestoten door de was waarin het wit glazuur zit. Bij de stook gaat deze was verbranden en het wit glazuur zal zich op de scherf hechten. Latex heeft de functie iets af te dekken en verwijderd te worden, gezien een later aangebracht glazuur zich hier op kan hechten, in tegenstelling tot wax-resist. Het is wel aangeraden om wat taaier glazuur ( anti-flux ) voor de witte stippen te kiezen om uitvloeien te vermijden.
    beantwoord
  • bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik latex kies. Misschien dat ik later nog een vraag stel als de proefjes met het glazuur bv. niet strak genoeg worden,
    groetjes,
    beantwoord
  • Marlies, het is niet de bedoeling was op de witte puntjes aan te brengen, maar het wit glazuur onder de was te mengen.
    beantwoord
  • ik snap het.
    groetjes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.