ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > Engobe niet gedekt.

Ik heb een vraag, misschien is hij al vaker gesteld maar ik kon geen antwoord vinden dus ik probeer het toch maar!
Ik heb een werkstuk met engobe gebakken maar nu blijkt het niet helemaal gedekt te zijn.
Kan ik het opnieuw in de engobe zetten en bakken?

10 antwoorden

  • Is de engobe misschien te dun aangebracht? Een nieuwe engobe laag eroverheen zetten kan geen kwaad.
    beantwoord
  • Het niet dekken komt vaak omdat op de biscuit vetvlekken zitten. ajen eigenhuid deze vlekken veroorzaken dan kun je beter je werkstukken vastpakken met handschoenen. Door het stoken verdwijnen deze vlekken. als je ze weer vastpak zonder handschoenen komem ze weer terug .
    De vetvlekken op een biscuit werkstuk kunnen verwijdert worden met spiritus, voorkomen is beter.
    Leo Eussen
    beantwoord
  • Leo, ik heb de engobe niet meer aangeraakt met blote handen dus ik denk niet dat het dat is. Het zijn echt dunne vlekken.
    Michel, Ik denk inderdaad dat ik te zuinig ben geweest dus ik zou het heel graag nog een keer doen. Gewoon opnieuw aanbrengen en weer bakken?


    Mvg ,

    Ada
    beantwoord
  • prima, hoor
    beantwoord
  • Bedankt, ik ga het proberen!
    beantwoord
  • Waarschijnlijk heb ik het helemaal verkeerd, maar je kan toch niet gewone engobe op biscuitgebakken werk smeren? Bladdert dat er niet af bij het opnieuw stoken? Kan je dan niet liever een sinterengobe nemen?

    Groetjes van Jook.
    beantwoord
  • Jook, dat hoop ik niet want ik heb zojuist het hele werk opnieuw met engobe gedaan. Het staat nu te drogen :-(
    Wat is het verschil tussen gewone engobe en sinterengobe? Misschien een domme vraag maar ik ben een enthousiaste amateur die door schade en schande wijs wordt!
    beantwoord
  • Ada, engobe is verdunde klei, al of niet met toevoeging van kleur. Dit gebruik je over ongebakken klei. Sinterengobe meng je met o.a. fritte en is geschikt voor biscuitgebakken klei zodat het daarop hecht.
    Op dit forum vind je recepten bij "glazuren algemeen" voor verschillende temperaturen.
    Gr. Jook.
    beantwoord
  • Ada
    Ik bedoel niet dat je de engobe niet mag aanraken. maar dat het biscuitscherf vetvlekken heeft door het aanraken van jezelf of anderen. Waar een vetvlek zit hechtde engobe niet.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het werkstuk net uit de oven gehaald en het ziet er een stuk beter uit. Gelukkig geen last van afbladderende engobe en veel egaler van kleur. De volgende keer moet ik het dus dikker opzetten.

    Bedankt allemaal :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.