ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > vlasporselein/draaiklei glazuren

Ik maak werk in een combinatie van vlasporselein, rode en zwarte draaiklei, met slip van porselein met toevoegingen. Na de 2e bak op 1120 is het oppervlak ongelijk: vlasporselein ligt dieper dan draaiklei. Ik zou graag willen glazuren, maar meteen op 1120 gaat, denk ik, niet, juist vanwege het krimpverschil. Hoe kan ik dat oplossen ? Iemand een idee ?

16 antwoorden

  • Een idee wel, een oplossing niet.
    Ik zou zeggen; maak proeven van de gewenste glazuren op de verschillende gebruikte kleisoorten en varieer daarbij de verhoudingen tussen pigmenten/oxiden, glasvormer, flux en aluminium.
    Dan zul je "vanzelf" zien welke samenstelling op welk materiaal doet wat jij wilt dat het doet.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • probeer het eens om op de ongebakken klei te glazuren.
    wel dan het programma aanpassen alsof het een biscuitstook is maar dan wel met een hogere eindtemperatuur.
    Wel een plakmiddel toevoegen aan de glzuur.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, dat kan ik eens proberen. Normaal schuur en polijst ik na de biscuitstook. Omdat het werk vanwege de verschillende kleisoorten heel fragiel is in (bijna) droge toestand koos ik daar tot nu toe voor. Ben benieuwd hoeveel frustraties dit weer gaat opleveren.
    beantwoord
  • Jozefien, het helpt wanneer je geen verwachtingen hebt en alles voorlopig als een (lang) experiment beschouwt :-)
    mvg
    beantwoord
  • Liset, ik doe mijn best om niet te veel te verwachten, maar soms duurt het wel héél lang voor het lukt.
    beantwoord
  • Je zou ook kunnen proberen om alleen porseleinklei te gebruiken Josefien.
    Het rood en zwart kan ook ingekleurde of ge-engobeerde porselein zijn.
    Het krimpverschil zal dan veel minder zijn.

    Frans
    beantwoord
  • Jozefien,
    Je hebt een heel mooi, maar best ambitieus, project te pakken. Als dat allemaal lukt heb je heel veel in eens geleerd. Best wel gaaf. :-)
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Frans, juist die basic-kleuren bevallen me zo goed. Scheurtje zo links en rechts, maar dat hoort er bij, zal ik maar zeggen.
    Liset, ik ben erg goed in eindeloze projecten :-)
    beantwoord
  • Ik ben nog steeds aan het verzinnen hoe ik dit aan moet pakken.
    Mogelijk glazuren op 960 graden ? Maar zijn er ueberhaupt glazuren die men veilig kan gebruiken op zo'n lage tempsratuur ? Ik zal mijn werkjes eerst op moeten warmen in de keukenoven.
    beantwoord
  • Stuur eens een foto ervan.
    Wie weet ziet opeens iemand de oplossing voor je.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Bijgaand een foto van een klein kommetje, 11 cm doorsnee, 6 cm hoog. Dit wil ik gebruiken om een transparant glazuur te testen. Het zit vol met scheuren tussen de verschillende kleisoorten, maar daar heb ik nu vrede mee. Na het glazuren kan ik rondom de scheuren een beetje luster doen: dan komen ze nog beter uit :)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ziet er toch wel mooi uit!!!!
    beantwoord
  • Mooi is die geworden. Kun je nu met opzet die scheuren gaan maken. :-) Krijg je een soort kant, misschien .. :-)
    Liset
    beantwoord
  • Kommetje geglazuurd. Verwarmd met föhn en met Keramikosglazuur (breed bereik) gespoten. Op 950 bleef er een waas achter. Toen met ander werk mee op 1120: glazuur liep mooi uit, maar omdat er hier en daar scheurtjes tussen de verschillende kleisoorten zaten, is er een stuk uitgeklapt. Al tijdens het bakken want er zat zand op. Achteraf had ik ook haarlak kunnen gebruiken en daarover glazuur. Volgende keer nog eens proberen met een andere kom in deze techniek maar dan op 1080, misschien dat het dan heel blijft.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Als je een werkstuk al op glazuurtemperatuur hebt gestookt moet je bij een herstook niet alleen de kwartssprong maar ook de eerste 250 graden langzaam opstoken. Als dit laatste te snel is geweest kun je dat zien aan de breuk van de glazuurlaag. Het glazuur zal daar niet scherp meer zijn maar afgerond door het opstoken nadat het is gebroken/gescheurd.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, wat bedoel je precies met 'afgerond'? De randjes zijn namelijk niet vlijmscherp maar afgerond kan ik ze toch ook niet noemen. Het glazuurtje is wel min of meer over de breukranden heen gevloeid.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.