ALGEMEEN > Techniek > Het gebruik van de ceraline krijtjes.

Beste allen, maar m.n. @Lucien.
Ik heb een pot opgebouwd uit rollen, voor de duidelijkheid voeg ik foto`s bij.
Nu zou ik graag vernemen of ik de richels (in de diepte) kan kleuren met de ceraline krijtjes,(opp. =ruw), meerdere kleuren wou ik dan gebruiken, dus verschillende kleurlijnen, daarna de hele pot glazuren, ook met verscheidene kleuren,(maar welke?) maar zo dat er harmonie in kleur ontstaat. Kleurrijk, ,maar niet onrustig. Het klopt toch dat op deze wijze het glazuur niet overloopt? Ik zou een tip kunnen gebruiken welke glazuurkleur mooi zou zijn in combinatie met de ingekleurde lijnen. Het geheel bedekken met transparant glazuur is ook een optie. Dan ontstaat een kleurrijklijnen spel met een glanzende huid! Het geheel mag niet rommelig overkomen.Met een mooi eindresultaat is het de arbeid waard.
Wie kan mij raden?
hartelijke groet,
truus w.
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Waarom kleur je de richels niet in met engobes, alsook de rollen zelf. Met een transparant er overheen lopen de kleuren dan zeker niet uit.
    Voor adviezen over kleuren is dit forum niet de juiste plek lijkt me.
    met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, inderdaad, dat is ook een mogelijkheid, maar misschien ontvang ik meerdere tips, leuk om het een en ander te overwegen.
    Weet je, ik wil nl graag met die krijtjes experimenteren, maar nog niets is beslist.
    Dank voor je reactie.

    Ik heb het voornemen om de 5 richels te wisselen van glazuurkleur. Waar begin ik, van bovenaf of vanaf de onderkant, wat is het handigst?
    Zodat de kans op doorloop van glazuur minimaal is? En elk gedeelte na 3×kwasten laten drogen, alvorens verder te gaan met een volgende kleur. Is deze werkwijze juist? Dank voor een reactie.
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Hallo Truus. Als je de handleiding grondig doorneemt zal je zien dat deze waskrijtjes niet bedoeld zijn om een vlak in te kleuren en enkel ontworpe is om lijnen te trekken. Indien je toch een vlak wil inkleuren kan je zoals Michel voorstelt, dit beter en goedkoper doen met onderglazuur/pigment. Ik begrijp je bedoeling en daarom raad ik aan met een waskrijtje, kleur naar keuze te gebruiken om een grens te trekken tussen bv. het glazuurvlak en tussen de getrokken lijnen een onderglazuur/pigment. De waskrijt-lijn zal het glazuur zowel bij het aanbrengen als bij de stook beletten om over te lopen. Ik kan je wel geen advies geven betreft de kleurkeuze, gezien dit zeer strikt persoonlijk is. Niet bij nadenken en je gevoel aanspreken.
    beantwoord
  • Hallo Lucien, fijn dat je reageerde, ik had precies in gedachten, zoals jij aangeeft. Ik weet dat de waskrijtjes enkel ontworpen is voor lijnen trekken.
    Het zal zeker gaan lukken. Bedankt, ook jij Michel en leuk om hiermee aan de slag te gaan.
    Een goed weekend.
    Hart groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Dag Truus,
    Met de ceraline krijtjes ben je al geholpen zie ik.
    Nu de kleuren nog.

    Het best dat je doen kunt wanneer je ergens kleuren voor wilt vinden, is gaan zoeken naar afbeeldingen die in een kleurcombinatie zijn die jij mooi vind.
    Die kleuren pluk je er uit door bv een kleurenwaaier te gebruiken.
    http://tinyurl.com/q8uf2tm

    Vervolgens kijk je bij een leverancier van pigmenten en glazuren in de staalkaart, kies je wat je wilt en maakt er PROEVEN van. Op de kleisoort waarvan je pot is gemaakt.
    Aanpassen indien nodig, uiteraard.

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Hallo Liset,
    Nou de pot is geglazuurd, ben er net mee klaar en het was een leuk `werkje`.
    Ik heb 3 kleuren gebruikt, en verdeeld over 3 delen op de pot gekwast, van licht naar donker, de kleur is inderdaad heel persoonlijk, en ik ben te werk gegaan door met viltstiften ,uiteraard op papier, te zien welke kleur combinatie mij leuk leek.
    Primitief weliswaar, maar had dit in huis en wou verder.
    Nu de stook afwachten, spannend.
    Maar toch, ook jij bedankt dat je nog even reageert, had het een beetje verwacht, omdat je best actief bent op het forum. En goed meedenkt; leuk. En des te meer kennis, des te meer we gaan weten.
    Liset, een groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Dag Truus,

    Bij het ontwerpen van een of ander -zij het kleding, interieur, een bouwwerk of kleur- is je eigen smaak altijd het uitgangspunt. Vandaar de "opdracht" een afbeelding te zoeken waarvan de kleurencombinatie je bevalt. Het is natuurlijk geen opdracht, maar 1 ingang naar de verbeelding van je ontwerp.

    De theorie erachter is dat, wanneer je gaat bedenken welke kleurcombinatie je wilt gebruiken, je alleen op voor-de-hand-liggende combinaties zult komen.
    Zoek je iets van een ander dat je aanspreekt, dan zul je eerder verrast worden door waar je uitkomt.

    (Ik ben niet alleen keramiek-hobbyist, maar heb een achtergrond van mode en theaterontwerp, naast gereedschapmaken en huismussen helpen te overleven :-) )

    Bovenstaande is even wennen, maar een trefzekere manier om onverwachte paden te betreden die ook nog aansluiten bij wat jij mooi vind.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Hallo Liset, jij bent echt veelzijdig, en je uitleg is duidelijk. Ik heb de URL al in m`n keramiek favorieten opgeslagen, deze zal ik vast en zeker nog eens bekijken en zn.de mooie combinaties ervan gebruiken. Bedankt en succes met het `bezig zijn`.
    groet, Truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.