ALGEMEEN > Techniek > zwarte ijzeroxide

Heb gedurende paar jaar zwarte ijzeroxide gebruikt van een vriendin die deze gekocht had toen ze nog op de academie zat (lang geleden). Het resultaat na de bak was altijd zoals verwacht : zwart. Hebben nieuwe zwarte ijzeroxide gekocht (op 2 plaatsen) en die geeft telkens na de bak een roze-fuchsia kleur. Hoe kan ik aan oxide geraken die ook zwart blijft ?

4 antwoorden

  • het 'zwarte ijzeroxide' dat je in het verleden hebt gebruikt is waarschijnlijk geen ijzeroxide. Ik zou eerst maar eens testen wat voor oxide het zg 'zwarte ijzeroxide'van de academie is. Voeg 3 en 5% toe aan een wit glazuur en kijk wat voor kleur/tint het oplevert. Als het er grijs uit gaat zien betreft het een zwart pigment. Kleurt het groen tot zwart, is het koperoxide. Wordt het donkerblauw, is het cobaltoxide. Veel van deze oxides kleuren zwart wanneer je deze puur op de klei zet, zonder glazuur erover.
    beantwoord
  • Michel bedankt voor je antwoord. Ik denk niet dat er nog oxide over is om die testen te doen. Ik heb de "nieuwe" oxide puur op de klei gezet zonder enige glazuur erover, maar helaas geen zwart. Wat kan ik dan gebruiken in de plaats van de "zwarte ijzeroxide" om een beeld zwarte schakeringen te geven (bv beelden van afrikanen) ?
    beantwoord
  • Joelle, als je zwart als de nacht wil kan je een onderglazuur gebruiken ( zwart ) of een mix maken van Koper, Kobalt en mangaan. ( zowat 10% laagsmeltende fritte aan toevoegen )
    beantwoord
  • OK bedankt voor de antwoorden. Ik zal moeten experimenteren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.