ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Hoe bevestig ik pinnen in de schijf voor gebruik bats?

Ik wil een nieuwe draaischijf kopen maar daar zitten geen pinnen in de draaischijf.
Ik wil graag werken met houten bats, die ik al heb. 1 gaatje in het centrum en 1 aan de zijkant. Hoe maak ik het best zelf de pinnen in de schijf? Van welk materiaal? Hoe bevestig ik die, zodat ze niet losschieten! Kan ik met een gewone metaalboor in de schijf boren? Moet ik nog ergens rekening mee houden?
Wie heeft hier ervaring mee?
gevraagd

8 antwoorden

  • Bij Keramikos zijn setjes te koop van een pin met vleugelmoer, doorsnede pin 10mm. Ik weet natuurlijk niet hoe groot de gaten in jouw bats zijn, maar dit is de maat van de mijne, die overigens met twee pinnen aan de zijkant vastzitten. Ik heb zelf de gaten met een gewone metaalboor gemaakt.
    beantwoord
  • Hallo Hermien,

    Je schijf is ws van aluminium?
    Je kunt daar gewoon met een scherpe ijzerboor in boren: voor de nauwkeurigheid eerst een klein gaatje op precies de goede plek.
    Dan een groter gaatje met een iets kleinere diameter dan de boutjes (RVS) waarvan je de pinnen maakt.
    Wél zuiver verticaal boren!
    De pinnen maak je van boutjes (geen schroeven dus)met een ijzerdraad (zoals ook aan de binnenkant van moeren zit) en een glad stukje onder de kop.
    Met een beetje kracht draai je zo'n boutje vast in het gaatje, zodat alleen het gladde stukje uit de schijf omhoog steekt.
    Kopje op de goede lengte afzagen en zoeten/bijvijlen.

    groet, Frans V.
    beantwoord
  • Hermien,
    1. Het mooist op z'n plek krijg je de gaatjes in bats en draaischijf wanneer je eerst de gaten in de bats maakt,
    2. die bats op je draaischijf vast zet (bv met lijmtangen) en
    3. dan die gaten met een centerpunt overneemt op je (metalen) draaischijf.

    4. Vervolgens haal je de bats weg, zet je een centreerboortje in de centeerpunten om daar een goed geleidend gat in te maken waar je boor niet meer uit "weg kan lopen".
    5. Dan boor je de gaten in het metaal; ongeveer 0,3mm te klein.
    6. Vervolgens haal je een cilindrische ruimer door de beide gaten zodat ze op exact 0,01mm de maat zijn die je voor een klempassing nodig hebt.
    7. Daar gaat dan een paspen in. Dat zal krap zijn en klem komen te zitten.
    8. Die paspennen laat je zitten. Je bats schuif je er naar believen op en af.

    Dat is 1 manier.

    Wat Frans schrijft kan ook.
    Hij heeft het over schroefdraad ("ijzerdraad") en tap-einden ("pinnen van boutjes"). http://tinyurl.com/tapeind
    Ik zou alleen wel een tap door het gat in je draaischijf halen zodat dat een echt schroefgat is.
    http://tinyurl.com/klussenDraadsSnijden

    Leuk werkje :-)
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Nog even ter aanvulling: voor de pinnen die ik kocht heb je geen klempassing nodig. Het stuk dat door de schijf gaat is 6mm, de pin zelf 10mm en je zet hem vast met een vleugelmoer onder de schijf..
    Ik heb wel, net als Liset aanraadt, de bat als mal gebruikt.
    Frans, zaag jij de kop van de bout af en gebruik je dan een bout van 10mm?
    beantwoord
  • Je kan ook een laagje klei, soort pannekoek, op je schijf draaien. Zelfde wijze al een bord draaien, maar dan totaal vlak. Bat op de pannekoek. Een lichte tik en zit muurvast. Om af te nemen, even tussen bat en schijf met een bot keukenmes of iets dergelijks en afnemen. Geen gaatjes of pennen nodig en alle bats passen steeds.
    beantwoord
  • Hallo Keramir,

    De gaten in mijn bats zijn kleiner.
    Ze hebben dezelfde maat als de schacht van de boutjes.
    Bij 10mm-gaten kun je de kop handhaven; dan kun je dus ook met een(vleugel-)moer aan de onderzijde werken.
    Bij zelf gemaakte bats (zoals ik heb, 9mm betonplex werkt prima) kun je het best eerst de pennen aanbrengen; vervolgens de bats een voor een op hun plaats leggen en met een licht hamerklopje van twee penafdrukken voorzien om te weten waar je de gaten moet boren.
    beantwoord
  • Hoi Frans, dank je voor de uitleg. Ik gebruik multiplex en dat houdt het ook wel een tijdje uit, maar de volgende worden van betonplex.
    De pannenkoek van Lucien werkt natuurlijk ook en ik heb wel eens bats om de kop geklemd met drie kurken, maar pinnen zijn toch erg handig.
    Al nemen die bats wel veel plaats in.
    beantwoord
  • Voor de volledigheid nog een combinatie van beide systemen.
    Óp de bats kun je met wat klei tegeltjes uit de bouwmarkt bevestigen en daarop kleine dingen als bekers en kopjes draaien.
    Met bat van de schijf nemen en als de klei wat is aangetrokken de tegeltjes van de bat wippen; zodoende nemen ze minder plaats in op het droogrek.
    Je hebt dan ook geen last van de pennen op de schijf bij het draaien (wat je wél zou hebben bij het rechtstreeks bevestigen van tegeltjes).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.