ALGEMEEN > Klei - algemeen > Welke klei voor Raku

Beste,
Welke klei is geschikt voor Raku stook. Kan het ook witte aardewerk/klei zijn?
vr groet, truus w.

4 antwoorden

  • Truus, meest geschikte raku-klei is witbakkend steengoedklei met hoog Al²O³ gehalte. Als reeds witbakkend aardewerkdraaiklei hebt is het aan te raden er 30-40% mulliet aan toe te voegen. ( chamotte is niet noodzakelijk )
    beantwoord
  • Ik gebruik het meest de nummers 480 en 474 van Creaton voor het maken van raku stukken en dat bevalt prima!.
    beantwoord
  • Truus, ik gebruik voor raku altijd de K129 klei van Vingerling.
    Is een kant en klare sterke klei met chamotte, die ik zowel voor draaien op de draaischijf, als om platen te maken gebruik.
    Er zit een ronde chamottekorrel in die niet scherp door je handen gaat als je op de draaischijf bezig bent met deze klei.
    Door de fijne ronde chamottekorrel is deze kei tevens geschikt om glad te polijsten, zoals bij naked- rakustoken, of terra sigillata gewenst is. Als het werkstuk gemaakt is na 't drogen eerst biscuitstoken, alvorens raku te gaan stoken.
    Groet,
    Jeanine
    beantwoord
  • Hallo, allen dank voor de reactie, ik gebruik voor `gewone` werkstukken ook de Creaton nr. 474, dus dat schikt mij wel om deze ook voor Raku te kunnen gebruiken. Dank voor het meedenken en groet,
    truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.