ALGEMEEN > Klei - algemeen > resten klei verwerken

In de loop van dit jaar heb ik veel verschillende pakken klei gebruikt en hou daar steeds een kleine kilo van over.
Mijn vraag is of je die klei samen kan verwerken.Ik heb het meest VeKa 40000 maar ook de 30000,4 verschillende Creaton klei en wat draaiklei.Allemaal wit en verschillend van chamottegrootte.Heb het in kleine stukjes in emmers gedroogd en wil het wel verwerken om er nieuwe platen klei van te maken.Wie heeft daar ervaring mee?
Caroline.

4 antwoorden

  • Dat gaat heel goed. Juist de verschillende korrelgrootte van de chamotte maken het mengsel van deze klei geschikt voor een gladde afwerking.
    Ik meng de afvalklei met water en laat deze een dag staan. Daarna de blubber mengen en te drogen leggen op bijvoorbeeld een gipsblok (50 x 65 x 7 cm. Na een paar uur de klei met de hand doormengen.
    beantwoord
  • Bedankt Michel.Het ging mij ook om de verschillende soorten/merken klei want de structuur van VeKa is heel anders dan Creaton.
    Dat verwerken heb ik vaker gedaan[heb meestal wel 10/20 kilo eind van het jaar na de cursus en eigen gebruik vooral als je veel met platen werkt,daar krijg je echt spierballen van!!]en zal de 3 emmers met verschillende resten dan dit weekend maar eens in de week zetten......
    Groetjes.
    beantwoord
  • Als je op zanderige grond woont is de (moes)tuin ook heel gelukkig met kleiresten of kleiwater!
    Er zijn voor dit doel zelfs kleimineralen in de handel.
    Het mooist is om het via de composthoop te verwerken.
    Wat is keramiek toch een veelzijdig ambacht!
    beantwoord
  • Ja Frans,"schoon"kleiwater zoals dat water van het weken van de kleiresten gooi ik al bij de bomen in de tuin,een buitje erover en je ziet er niets meer van.......stukken klei wil ik toch liever nog een keer gebruiken anders gaat de voorraad wel heeeeel hard:-]
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.