ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Is het glazuur GG 200 van Keramikos veilig voor serviesgoed?

Momenteel ben ik glazuurproeven aan het doen uit het (fraaie) boek van Netty Janssens, "Klei, kleur, pigment".
Ik heb het glazuur GG 200 van Keramikos gekocht, wat in het boek gebruikt wordt o.a.. Daar staat op de verpakking dat het lood bevat.
Is dit glazuur geschikt voor het glazuren van drinkbekers, theekopjes etc? Ik maak n.l. aardewerk gebruiksgoed (voor voedsel) vandaar mijn vraag.

Groetjes, Jeanine

5 antwoorden

  • Jeanine, staat er op de verpakking dat het om een vrije loodverbinding gaat ( bv. Loodmenie, loodcarbonaat, loodoxide ) of is het PbO een onderdeel van een fritte ?
    Kristalglazen bevatten ook PbO, maar zijn, net zoals in een Loodfritte een Loodsilicaatverbinding.
    beantwoord
  • Jammer dat Keramikos in de digitale catalogus niet vermeldt dat er lood in glazuur GG 200 zit.
    Elders staat bij GG 300 dat die loodsafe is. Daarbij staat tevens dat glazuur dat lood bevat niet voor gebruiksgoed geschikt is.
    Het was m.i. veel beter geweest als die info bij de GG 200 had gestaan.
    Ikzelf zou deze glazuur dus alleen op sieraardewerk gebruiken.
    beantwoord
  • Lucien en Jook, dank voor jullie antwoorden.
    Jook, inderdaad er staat niet over lood op de Keramikos catalogus geschreven anders had ik het niet gekocht.

    Op de pak staat slechts: bevat lood. Niet gebruiken op voorwerpen waarop kinderen kunnen zuigen. (verder nog een hele reeks ferme waarschuwingen, o.a. Als het poeder op de huid komt onmiddellijk met veel water afspoelen... ) maar de scheikundige samenstellingen van de grondstoffen staan er niet op.

    Normaal gesproken maak ik aardewerk gebruiksgoed met de klei van Ve-Ka 30000. Die bevalt goed. Daaroverheen komt een transparantglazuur van Welte K71 gekocht bij Robbelien. Is een veilig en loodvrij glazuur zoals Robbelien aangeeft op hun site.
    Echter, dit Welte glazuur kan slechts tot 1080 graden, voordeel: geeft geen craquele. (Ik biscuitbak op 995 graden en glazuurstook dan daarna op 1080 graden.)
    Aangezien de klei zelf tot 1180 graden kan, dacht ik dat het slimmer zou zijn een andere transparant glazuur te gaan gebruiken die ook die hogere kleitemperatuur aan kan en kwam dus op die GG 200...
    Maar ik zal een alternatief moeten zoeken denk ik voor het gebruiksgoed...;)

    Groetjes,
    Jeanine



    beantwoord
  • De transparant glans GL 1100 van Ve-Ka is een glazuur wat officieel tot 1060 of iets hoger kan maar ik weet uit ervaring dat hij het ook nog perfect op 1140 graden doet. Op de Veka klei 30 000 (fijne chamotte) in beide gevallen geen craquelé.

    beantwoord
  • Hoi Let, dank je wel!
    Ga ik dat proberen. Inderdaad wil ik geen craquele, dus dat komt goed uit dan.

    Groetjes,
    Jeanine
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.