ALGEMEEN > Diversen > Stookschema en mangaan

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een keramiekoven die er komen erg veel vragen bij mij op. oa wat is de meest geschikte temperatuur voor een biscuitstook. Ik heb nu 1 stook gedraaid op 1050gr maar weet niet echt of ik dat goed doe. En de volgende vraag is dat ik magaan op een beeld wil bakken en ik eigenlijk niet weet op wat voor een temperatuur dat moet en het ook niet op het zakje staat. Mischien iemand onder jullie die mij advies kan geven.

5 antwoorden

  • ik bak biscuit op 960 graden, en oxides en glazuur op 1060 graden.
    beantwoord
  • V.w.b. biscuitstook kunt u al heel veel terugvinden in het forum. Kijk o.a. onder de trefwoorden: stookschema, stookcurce, biscuitstook, stoken etc.

    Of maak gebruik van de de zoekopdracht in het forum: http://oud.klei.nl/forum/f
    beantwoord
  • Yvonne, een naslagwerk keramiek zou je toch eerst eens moeten raadplegen.
    beantwoord
  • Dag Yvonne,
    Allereerst wens ik je veel genoegen met deze zeer veel vragen oproepende hobby, zelf heb ik vele boeken aangeschaft, maar ook in de bieb zijn er talrijke te verkrijgen om je in de materie van keramiek enig inzicht te verschaffen.
    Ook besteed ik veel tijd door het lezen van de vragen en antwoorden op dit forum.
    Ga er maar vanuit dat je door het doen vanzelf kennis vergaart en er plezier aan beleeft.
    Nu je vraag; biscuit stoken wordt veelal gedaan op 950°, veel informatie hierover vindt je op het forum. (Zie de trefwoorden).Dan het mangaan; inwassen met mangaanoxide , uitwassen datgene wat je teveel vindt,daarna gewoon stoken op 1050° of hierover een transparantglazuur en dan stoken op 1050°.
    Stook je zonder een tr.glazuur dan wordt het mangaan a.h.w. ingebakken en duidelijker aanwezig.
    Met glazuur versmelt het mangaan lichtelijk.
    Of je moet meer inwassen.
    Deze handeling staat ook uitgebreid uitgelegd op het forum.
    Voor een indruk; zie foto.
    Succes en groet,
    truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • deze is met mangaan, en transparante glazuur erover op 1060 graden.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.