ALGEMEEN > Techniek > Ijzerdraad als versteviging in werkstuk,

Kan ik ijzerdraad gebruiken om de kop en lijf v een beest op elkaar te maken, zodat het hoofd minder snel van het hoofd afvalt. Met andere woorden, ik gebruik het als verbinding midden in mijn klel werkstuk, je ziet het niet zitten! Kan dit?..

5 antwoorden

  • Ik zie het niet zitten als je het ijzer in de natte klei aanbrengt. Klei krimpt bij het drogen en met het stoken nog een keer, terwijl ijzer niet krimpt en bij verhitting zelfs uitzet.
    Maar.....als je het ijzer (liever RVS) als versteviging wilt aanbrengen nĂ¡ het bakken is dat wel een goed idee. Je moet dan nog wel bij de holle ruimte tussen nek en romp kunnen komen.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Beste Ester. Ja, ik ken het probleem van het uitzakken of zelfs afbreken van een hoofd of kop. Ik los het vaak op door tijdelijk een houten of ijzeren pin te gebruiken.Die laat ik uitsteken, zodat ik die er weer uit kan trekken. Of ik ondersteun de kop met een jampot o.i.d.
    Ook kun je een haarfohn gebruiken om de hals/nek wat te drogen (Lucien Tinck gebruikt een verfstripper, maar die bezitten wij dames meestal niet) Als je een houten stok gebruikt, regelmatig even draaien, anders zuigt hij zich vast. Ik gebruik vaak sate pennen, dunne of dikke. Succes.
    beantwoord
  • Ester ik heb het ook al eens geprobeerd met canthaldraad. Was geen succes. Het is precies zoals Michel zegt, de klei krimpt en het draad niet. De vraag van mij staat ook op het forum! Heb ook bijna dezelfde antwoorden gekregen.
    En het werkstuk was uiteindelijk toch kapot!
    beantwoord
  • Ester, je kan ook het deel wat zou uitzakken ondersteunen met dezelfde klei waar je mee werkt. Een snipper papier tussen steun en werkstuk en samen laten drogen tot lederhard en dan wegnemen.
    beantwoord
  • Heb ook al eens gezien dat armen benen hals etc. tijdens het werken worden ondersteund door bijv. sateprikkers. Natuurlijk voor het branden weghalen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.