ALGEMEEN > Kleien voor beginners > Kan "verse klei" zich hechten aan biscuit ?

Ik ben dus écht een beginner...heb dus een beeldje gemaakt dat niet zo goed uit de oven is gekomen...

Lijmen is geen optie...maar ik zou het beeldje toch nog willen herstellen ! Dus vraag ik me af of "verse klei" zich nog kan hechten aan een biscuit gebakken beeldje ??

Niet met de bedoeling om opnieuw te bakken, maar zou het dan gewoon willen schilderen met acryl ! Als dit mogelijk zou zijn ??

Iemand raad of tips ? Het beeldje is gewoon te mooi om zomaar weg te doen...maar het heeft mankementjes...!

Is gewoon een hobby...en wil me er graag in verdiepen...maar moet nog zoveel bijleren ! Zou gewoon een beeldje zijn om hier op de kast te plaatsen !

Alvast bedankt voor reacties !

32 antwoorden

  • Beste Els,
    Ik ga het even kort houden :verse klei op reeds gebakken klei zal niet houden. Denk wel dat je de redenen wel kunt achter halen als je hier verder op het forum zoekt naar reparatie scheuren en/ of beeld .Er zijn opties met papierklei maar omdat je het toch niet meer wilt bakken kun je het beter "repareren" met een zelf hardende klei zoals
    bv "Das klei".
    Heel veel succes en leerplezier bij het ontdekken van de keramiekwereld.
    Sonja
    beantwoord
  • Hallo Els,
    DAS klei is een aardige optie, maar dat zal zich niet hechten. Misschien dat je iets kunt met een mengsel van zand cement en kalk(3 : 1 : 0,5) en dat aanmaken met weinig water tot een bijna kneedbare substantie. Dat zal zich wel hechten en gemakkelijk overschilderbaar. Je zou ook aan gips kunnen denken; dat hecht zich ook op biscuit scherf.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • repareren met gips is ook een optie dat zet bij het drogen uit en zal zo vast komen te zitten.
    bij werken met schuurpapier en overschilderen.

    Frans
    beantwoord
  • Met een soort allesvuller voor het repareren van muurscheuren en gaten kun je je beeld heel aardig bijwerken, of tegellijm, maar dat is vrij grof. Ik zou wel zo veel mogelijk stukken eerst met lijm weer aan elkaar zetten voor de stevigheid. Daarna kun je je beeld met acrylverf schilderen.
    beantwoord
  • Echt bedankt voor deze reacties ! Ga het eens allemaal goed bekijken...en ook uitproberen !

    Maar als ik het eventueel zou proberen met gips...dan heb ik nog één bijkomende vraag : het beeldje is gemaakt met zwart bakkende klei...zal dit dan geen té groot kleurverschil geven als ik het nu verder zou afwerken met gips ? Of zal het afwerken met acrylverf dit kleurverschil kunnen "wegwerken" ? (Ook nog nooit met acrylverf gewerkt...wel al veel over gelezen).

    Hierbij een foto van het beeldje voor en na het bakken = de poes haar achterpootjes zijn volledig "afgesprongen" !

    Bijlagen:
    beantwoord
  • je kan het gips ook wel een kleurtje geven door er b.v wat ijzeroxide aan toe te voegen

    Frans
    beantwoord
  • mijn ervaring is dat je hoe je het ook bijwerkt, t wordt nooit meer mooi.
    ik zou zeggen opnieuw maken, je hebt een goed voorbeeld, hier zijn ook wel eens grotere projecten de mist in gegaan met bakken, uithuilen en weer opnieuw beginnen. succes !!!
    beantwoord
  • beste Els.Ik begrijp dat je trots was op je eerste beeldje. De poes zag er leuk uit. Maar..... het lijkt mij nog belangrijker dat je begrijpt waarom hij kapot uit de oven is gekomen. Waarom zijn de achterpoten los gekomen? Niet goed vastgezeten, waarschijnlijk zat er lucht tussen lijf en poten en ja, dan komt het los.
    Ik denk dat je niet ergens op les zit. Jammer, want juist als je pas een oven hebt is het belangrijk dat je iemand kunt raadplegen.
    Ik sluit me verder aan bij het antwoord van A.Stokkink, gewoon nog eens maken. Van fouten moet je juist leren, zo werken we allemaal!
    Ik wens je veel plezier met deze hobby. Tjalda

    beantwoord
  • Beste Els,
    De opmerking van Tjalda dat er waarschijnlijk lucht onder de poten heeft gezeten is een onjuiste suggestie. Hier speelt een te snel stoken van de eerste 100 graden. Daardoor heeft het vocht uit klei onvoldoende tijd gehad de klei te verlaten. Er vormt zich dan stoom in de klei die het object zal opblazen; deze stoom verzamelt zich evt als eerste in een kleine luchtbel, maar de luchtbel is niet de oorzaak.
    Ter plekke van de de achterpoten was de kleilaag dikker dan in de rest van de vorm. Ongechamotteerde klei heeft daar meer moeite mee dan gechamotteerde klei. Zorg ervoor dat je een volgende keer voor dat je de eerste honderd graden liever te langzaam stookt dan te snel.
    met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt, lieve Tjalda en A Stokkin !

    Ja...ik zou zo graag les volgen, maar heb een spierziekte en kan daardoor jammer genoeg niet meer met de auto rijden. Dus ja...ik kan alleen maar veel opzoeken, boeken lezen en hier raad vragen.

    En wat bedoel je met "niet juist vastgezet" aub ? Ik heb alles in heel kleine stukjes opgebouwd en heel goed "vastgeduwd"...had een filmpje bekeken van Nieneke Lamme op youtube...en had het nog veel nauwkeuriger gedaan...net om luchtbelletjes te vermijden.

    Maar ik geef niet op hoor ! En ga spoedig terug aan de slag ! En heel fijn te lezen dat je de poes leuk vindt !!

    Echt bedankt x
    beantwoord
  • Bedankt voor deze reactie, Michel ! Alweer heel interessant...!

    Maar hierbij dan nog een vraagje : de oven dat ik hier heb is een Nabertherm B-130. En ik gebruik gewoon het programma dat standaard is voorzien voor biscuitbrand.
    Volgens de verkoper is dit het ideale programma voor biscuit ? Weet ook niet hoe ik de instelling dan kan veranderen ? Enkel verhoog ik het van 900°C naar 940°C. Zou niet weten hoe ik de eerste honderd graden langzamer kan doen stoken ? Zal nog eens verder zoeken naar een handleiding van deze oven ! (Misschien een beetje teveel vertrouwen gehad in de verkoper...?)

    Het enige dat ik zie is dat de oven de eerste 6u stijgt naar 650°C ?

    En voor dit beeldje had ik deze klei gebruikt :

    Creaton 376
    Chamotte percentage 30% 0,2-0,8 mm
    Max. 1240°C

    Tja...ik sta nog "in mijn kinderschoenen"...en moet nog alles leren ! Maar heel blij dat ik heel al zoveel goede raad heb gekregen !!

    Bedankt ! x
    beantwoord
  • Beste Els X. Echt sneu dat je niet naar een cursus kunt. Maar als je aangeeft waar je woont is er misschien wel iemand in jouw buurt die wel eens langs wil komen om je nog meer uit te leggen. Zelf woon ik in Brabant en ik vind het leuk om mijn kennis van de 13 jaar dat ik met klei bezig ben door te geven. Je kunt je adres b.v. in je profiel zetten, of gewoon hier op de site.
    Ik lees het wel. Tjalda
    www.keramiektjalda.nl
    beantwoord
  • Els, 6 uur naar 600°C is prima en moet zeker niet langzamer als de stukken droog zijn.
    beantwoord
  • Even een update :

    Eerst en vooral Tjalda, heel lief wat je voorstelt en het zou inderdaad fijn zijn om iemand te vinden die even aan huis kan komen om me meer uitleg te geven. Maar ik woon in België... . Toch bedankt hoor !

    Intussen heb ik nog een aantal boeken meer gelezen en ben vol goede moed begonnen aan een nieuw poezenbeeldje . Heeft 3 weken gedroogd en het is deze morgen de oven ingegaan !! Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd naar het resultaat. Hoop zo dat het gelukt is.
    De oven is intussen al terug aan het afkoelen. Ik heb altijd gehoord dat je de oven pas mag openen eens hij terug onder de 100 graden staat. Is dit effectief zo ? Of mag ik al eens eerder kijken of het gelukt is ?? Beetje ongeduldig...
    beantwoord
  • Gewoon nog wat geduld hebben Els voor je t weet heb je een gesprongen beeldje kan je weer opnieuw beginnen.
    En het verlangen is mooier dan het hebben:) dus even langer wachten heeft ook z'n charmes

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie, Frans ! Heel mooi geformuleerd . En je hebt inderdaad gelijk...ik heb normaal heel veel geduld, maar vandaag precies iets minder ;)

    Zal dus je goede raad opvolgen en geduldig wachten tot morgenvroeg. (Maar ga wel mijn wekkertje zetten ;) )
    beantwoord
  • Dag Els x,
    Mijn allereerste beeldje rolde telkens om terwijl het nog ongebakken was, en brak daardoor van alles.
    Ik heb het allemaal alsnog geglazuurd en laten bakken.
    En vervolgens gelijmd met 2componentenLijm.
    Gruwelijk lelijk, maar ja; het was nu eenmaal mijn eerste beeldje :-)
    Vasthouden hoor, dat 1e beest van je ;-)
    Liset
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie, Liset ! En ik vind je beeldje echt wel knap hoor ! Fijn dat je het toch nog hebt kunnen herstellen.

    En het goede nieuws, alles wat ik gisteren in de oven had geplaatst, is er deze morgen perfect uitgekomen...en ja, ook het nieuwe poezenbeeldje is gelukt !

    Bedankt voor alle reacties en tips ! Het heeft me echt vooruit geholpen...

    En nu volop glazuren ;)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dit poezenbeest ziet er een stuk vrolijker uit dan je eerste poezenbeest ! Zeker door het forum ;-)
    mvg
    liset
    beantwoord
  • Hé Liset, bovenstaande reactie is een mooie aanvulling in het forum van; Humor in het atelier. Een vrolijke bijdrage. Leuk.
    gr,truus w.
    beantwoord
  • Bedankt voor de lieve reacties ! ;)

    En ja..."de klei" maakt me heel gelukkig (zeker als het lukt) en ik heb hier al heel wat bijgeleerd ! Dus waarschijnlijk zal het volgende poezenbeeldje met nog een grotere glimlach verschijnen.

    Lieve groetjes,
    Els.

    (Het poezenbeeldje is intussen geglazuurd en zit klaar in de oven...ben heel benieuwd...het leven kan toch spannend zijn ;) )
    beantwoord
  • En? Is ie al afgekoeld? Hoe issie geworden? Liset
    beantwoord
  • Hey Liset,

    Heel fijn dat je zo meeleeft met het beeldje...;)

    En ja hoor...het glazuren is gelukt ! (Volgens mij toch). De glimlach en "mimiek" van het beeldje is een beetje vervaagd door het glazuur...maar ik ben tevreden van het resultaat !
    Heb gekozen voor dit glazuur omdat het beeldje hier op de piano komt te staan...vond het wel passend bij de zwarte en witte toetsen.
    En nu...op naar het volgende beeldje ! Zie het helemaal zitten.

    Lieve groetjes,
    Els.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ziet er prachtig uit. Klasse.
    beantwoord
  • Echt bedankt, Michel ! Dit zinnetje doet me zoveel deugd...(om deze reactie te krijgen van een echte kunstenaar) nu voel ik de kracht en moed om verder te doen.
    Ik heb altijd een grote passie gehad voor klei en poezen, nu heb ik eindelijk alle moed om deze twee samen te brengen. Ook al is het zonder echte opleiding en cursussen, ik ga gewoon mijn hart en handen volgen ;)

    Bedankt !!!

    Groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • En hier ben ik terug met een vraagje ! Na het mislukken van het eerste poezenbeeldje was ik wat teleurgesteld...maar nu het 2de gelukt is, ben ik vol enthousiasme verder aan het boetseren.
    Ik heb nu 2 grote poezenbeelden klaar...zijn intussen al 2 weekjes aan het drogen en zou ze volgend weekend biscuit willen bakken.
    Nu had ik het advies gekregen om de beelden bovenop de oven te plaatsen tijdens een stook om nog meer vocht uit de klei te krijgen.
    Ik dit een goed avdies aub ? Ik ga zo dadelijk een biscuitbak doen...zou ik de beelden op de oven plaatsen ?

    Groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Yep Els. dit is een goede raad.
    beantwoord
  • Super bedankt, Lucien ! Vandaag wou ik het risico nog niet nemen...eerst even een antwoordje afwachten ;)
    En dit heb ik zonet gekregen.

    Nog één mini-vraagje : mogen de beelden dan gedurende de volledige stook op de oven blijven staan ? Ook gedurende het afkoelen ?

    Ik ga dinsdag een glazuurbrand doen tot 1050 graden...dus geen biscuit...geen probleem als de beeldjes de hele periode blijven staan ?

    Groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Geen probleem Els. Die kunnen tegen hetere vuren. :-)
    beantwoord
  • Bedankt, Lucien !! Vandaag hebben de poezekes een dagje doorgebracht op de oven...en het zijn inderdaad "hete poezekes" geworden ;) (Sorry...kon het niet laten).

    Zaterdag gaan ze de oven in...hoop zo dat ze er ook heelhuids gaan uitkomen ♥

    Ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt voor alle tips en goede raad !!

    Groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • En hierbij wil ik echt nogmaals iedereen bedanken voor alle tips en goede raad ! Ik heb dit weekend de beeldjes biscuit gebakken (na hun avontuurtje bovenop de oven ;) ) En ben zo blij...alle beeldjes zijn perfect uit de oven gekomen ! Gisteren alles geglazuurd...dus nu nog even spannend hoe dit verder zal verlopen. Maar ben al super blij het tot zover allemaal perfect is verlopen.

    Bedankt !!

    Groetjes,
    Els.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • En dan hierbij het laatste berichtje in dit topic...want alles is gelukt ! Ben zo blij !

    Hierbij de resultaten van de grote poezenbeeldjes...en ja, het glazuren is ook gelukt ♥
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.