ALGEMEEN > Kleien voor beginners > Waterdicht - poreusheid

Pfff...hoe meer ik hier lees over het waterdicht zijn, hoe meer vragen ik me stel !

Ga het proberen kort houden : ben volop bezig met theelichtjes te draaien voor de feestdagen. Ik gebruik de klei van Witgert (max temp 1300°C en geen chamotte). Na de biscuitbrand glazuur ik en dan terug bakken op 1050°C (aardewerk).
Nu zou ik kommetjes willen draaien die moeten dienen voor drinkbakjes voor poezen. Maar nu lees ik zoveel verschillende verhalen ivm het waterdicht zijn ?
Wat is dus de beste manier om geglazuurde kommetjes te bekomen die waterdicht zijn ? Welke klei en vooral op welke temperatuur bakken ? Waarschijnlijk moet ik dan hoger bakken en naar steengoed gaan ? Maar ook hier lees ik dat dit meestal niet volstaat ??

Deze zin heb ik ook terug gevonden hier op het forum :

"Aardewerk zal net als Steengoed niet meer poreus zijn als men deze aan de bovengrens zal stoken."

Dus zou het ook lukken met aardewerk ? Maar wat is de betekenis van "bovengrens" ?

Alvast bedankt voor jullie reacties...

Groetjes,
Els.

15 antwoorden

  • Hallo Els,
    Op een pak klei staat meestal wat de maximale stooktemperatuur is. Bijv. KK140, aardewerkdraaiklei, Max. temp. 1150° C. -of- KK123 Max. temp. 1280° C.
    Eerstgenoemde klei is waterdicht als je hem bijv. op 1140°C stookt (dit is bijna de bovengrens). De KK123 is op die temperatuur nog niet dichtgesinterd en dus ook niet waterdicht. Het hangt er dus helemaal vanaf welke klei je gebruikt.
    beantwoord
  • Bij het stoken van klei wordt er gesproken over 'sinteringstraject'. Daarmee wordt het temperatuursgebied bedoeld dat loopt vanaf het begin van dicht sinteren van de scherf tot het moment waarop deze gaat vervormen en vervolgens mogelijk zelfs blazen.
    Bij aardewerkklei is het sinteringstraject relatief klein terwijl dat bij steengoed juist groot is. Daarom heeft voor het waterdicht maken van een scherf steengoedklei duidelijk de voorkeur.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Het langer of korter ' sinteringstraject 'van aardewerkklei hangt grotendeels af van de hoeveelheid hoog alkalische en aardalkalische elementen die hierin aanwezig zijn, alsmede het % Al²O³. Ook dat kan men aflezen in de data wat de fabrikanten op hun site plaatsen. Klei met een groot aandeel hoog alkalische elementen zoals Na²O en K²O en een laag % Al²O³ hebben een kort sinteringstraject. Bij glazuren zal dit ook resulteren in een kort smelttraject.
    beantwoord
  • Telkens als ik je antwoorden lees over klei van een bepaalde samenstelling, Lucien, vraag ik me af hoe ik dat terug kan vinden. Informatie wordt niet gegeven op de broodjes klei die je koopt. Ik heb naar receptuur gezocht op Internet, maar kan niets vinden. Graag zou ik vergelijkingen willen doen tussen de soorten die ik gebruik. Zijn er "slechte" kleisoorten, behalve dan de bekende school/rivierklei? Of bestaan er fabrieken die minder goede klei samenstellen en verkopen?
    Kan je geen voorbeeld geven van fabrikanten die klei met de door jou genoemde kwaliteiten leveren?
    beantwoord
  • www.witgert.de/download/Technische-Daten.pdf
    www.toepfern-mit-creaton.de/.../

    Dit zijn de meest gangbare Duitse kleisoorten.
    Ik persoonlijk geef de voorkeur aan Witgert.
    Je kan aan je leverancier het fabrieksnummer vragen betreft hun gevoerde code. Zo kan je zelf zien waar de verschillen zitten. Let vooral op het SiO² en Al²O³ - gehalte.
    Meestal zijn de kleisoorten met het hoogste Al²O² gehalte de duurste. Aardewerkklei, steengoedklei en porseleinklei lopen hier naadloos over. Men kan stellen dat aardewerkklei zijn grens heeft zowat tussen 1100°C en 1150°C, gezien dan het aanwezige CaO als smelter gaat optreden. Porselein zou je kunnen zien als een steengoedklei met hoog Al²O³ gehalte en het ontbreken van kleurvormende oxydes.
    beantwoord
  • Dank je wel, Lucien, voor je uitgebreide en heldere antwoord.
    beantwoord
  • Graag gedaan Jook. Laat maar weten als hier omtrent nog onduidelijkheden zijn. Boeiende materie. :-)
    beantwoord
  • Ik maak vooral steengoed, maar het geglazuurde aardewerk dat ik gemaakt heb is gewoon waterdicht, als het glazuur er goed op zit (geen craquelee). Dus als je, zoals je schreef geglazuurde kommetjes maakt, zou ik me over de sintertemperatuur niet teveel zorgen maken.
    beantwoord
  • Dat is maar tijdelijk. Na verloop van tijd zullen er haarscheurtjes optreden in het glazuur.
    beantwoord
  • Alvast bedankt aan iedereen voor de interessante reacties !

    Ik heb nu dus klei van Sibelco (max temp 1250°C en glazuur van Terra Color (FS6003 - max temp 1250°C).

    Als ik deze klei gebruik en na de biscuitbrand dit glazuur erop zet en dan stoken tot 1250°C, dan zou het volgens mij moeten lukken ?

    Want dan bereik ik toch 2x de "bovengrens" ? Zowel wat betreft de klei als het glazuur...

    Hoop dat mijn redenering klopt ?

    Groetjes,
    Els.

    beantwoord
  • Els, als je de bisquitstook doet op 1250°C én de glazuurstook ook op 1250°C, dan heb je 2x de bovengrens bereikt. Maar als je enkel het glazuur op 1250°C stookt heb je de bovengrens maar 1x bereikt, wat uiteraard voldoende is.
    beantwoord
  • Vooral geen hoge biscuit stoken als dit niet perse nodig is. Het opbrengen van het glazuur op hoog gestookte biscuit is erg lastig omdat dan de ondergrond niet meer aanzuigt.
    beantwoord
  • Ik denk dat ik het begin te snappen...! ;) Bedankt, Lucien en Michel.

    Dus gewoon biscuit stoken op 940°C, glazuren en dan naar 1250°C. Dus 1x bovengrens bereiken zou voldoende zijn om waterdichte kommetjes te bekomen ?

    Sorry dat ik jullie zo lastig val hoor ! Maar heb al heel wat bijgeleerd dankzij jullie...
    beantwoord
  • Dit hele verhaal is bijna letterlijk al eerder aan bod gekomen. Nog niet eens zo lang geleden.

    Misschien tijd om eens FAQ's (meest gestelde vragen met het antwoord erbij) te gaan schrijven ?

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • FAQ's staat al heel lang op doe-lijst, maar door gebrek aan tijd...
    Door te zoeken op trefwoorden en de zoekfunctie zijn veel eerdere berichten/vragen over een bepaald onderwerp te achterhalen. Groet Yoka
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.