ALGEMEEN > Ovens > Thermokoppel

Mijn oven geeft een foutmelding van de thermokoppel. Deze zou of kapot zijn of de compensatiekabel onderbroken.
Voorlopig ga ik ervan uit dat hij kapot is, waarschijnlijk beschadigd bij het in/uitladen. Hoe los ik dit het snelst op? Kan ik zo'n thermokoppel gewoon bij bijv. Keramiekos halen of moet dat bij de fabrikant van mijn oven (Arti) ?

7 antwoorden

  • Keramikos heeft thermokoppels. Er zijn verschillend soorten, dus kijk even welke je nodig hebt.
    Je kunt het spul ook eerst even testen, door het uiteinde van het thermokoppel in kokend water te hangen en een voltmeter aan te sluiten. Als er geen uitslag is, is hij stuk :)
    beantwoord
  • Marlene
    Wat hierboven gemeld wordt klopt.
    Met een ohm-meter, van een multy-meter, kun je dit beter.
    De ohm-meter geeft namelijk aan, of of de verbinding nog intact is. je kunt eerst het thermokoppel met de compensatie-kabels doormeten en naderhand alleen het thermokoppel
    Groeten Leo Eussen
    beantwoord
  • Dank voor jullie advies. Lijkt me een mooi karweitje voor mijn zoon. Ik heb inmiddels bgrepen dat het niet om de thermokoppel gaat, maar het element, het kleine pinnetje dat in mijn oven uit de wand steekt.
    beantwoord
  • Marlene, dat is de thermokoppel of anders gezegd,de warmtesonde.
    beantwoord
  • Met een ohm meter kun je wel zien of er verbinding is, en dat is een nuttige test, maar je ziet niet of het thermokoppel nog als thermometer werkt. Op het mV bereik moet je kunnen meten dat het koppel warm wordt. Na verloop van tijd veroudert een thermokoppel.
    beantwoord
  • Een breuk in het koppel kun je met de ohm-meter constateren. Als er geen breuk in het koppel is, dan werkt het ook.
    beantwoord
  • Heren, dank voor jullie advies. Maandag bij Keramikos een thermo element opgehaald en mijn oven doet het weer. Als je het juiste onderdeel hebt een fluitje van een cent :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.