ALGEMEEN > Diversen > Kralenstandaard

Heeft iemand ervaring met de kralenstandaard van Keramikos of Silex?
Hoe lang gaan de draden mee die meegeleverd worden?
Kun je steeds maar 1 kraal per draad doen, of kunnen dat er ook meer zijn, dit ivm mogelijk gewicht.
Ik moet tenminste 30-40 kralen maken en deze zo hoog mogelijk bakken.
Hoor graag de ervaringen.
Gr. Hanneke

5 antwoorden

  • De biscuit stook gaat prima met een kralenstandaard. Aan elke draad kunnen bij mij meerdere kralen. Maar een probleem is als je de kralen daarna wilt glazuren. Zodra er ook glazuur aan de draden komt, zitten ze na afloop vast.Dus je moet heel voorzichtig te werk gaan. Succes ermee. Tjalda
    beantwoord
  • Al dikwijls heb ik kralen gemaakt. Die stook ik net als mijn andere werk gewoon zonder standaard biscuit. Maar omdat ze rondom geglazuurd moeten worden, gebruik ik wel het standaardje. De staafjes draad buigen echter wel iets door, hoewel ik ze maar tot 1050 gr. stook. Daarom kan ik maar enkele kralen per keer branden, want anders rollen ze naar elkaar toe. Ik denk dan ook dat ze niet nog hoger gestookt kunnen worden i.v.m. het buigen van het draad.
    beantwoord
  • zie ook deze link:
    http://oud.klei.nl/forum/o/3330/schoonmaken%20van%20de%20opening%20van%20een%20kraal?nm=t

    succes
    beantwoord
  • Allemaal bedankt voor het meedenken. Voor een bisquitstook hoeven de kralen niet op een standaard, maar wel voor de glazuurbrand. Goed te lezen dat het cantaldraad iets doorbuigt, wat ik al dacht, en daardoor de kralen naar het midden laat rollen.
    Goed opletten dat de binnenzijde volkomen schoon is. Via de link die Coosje doorzond ook de opmerking van Lucien gelezen. Ga even kijken of ze dit draad bij ons op het dorp verkopen.
    Groetjes, ik ga aan de slag,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik heb wel eens stukjes van een kapotte ovenspiraal in een klompje klei geprikt en als standaard gebruikt, werkt ook ok en is goedkoop. Gestookt tot 1220C.
    Die glazuur truc van Lucien met een pijperager is goed! Ik had die niet, maar een cocktail prikker/ tandenstoker/sateh stokje doet het ook. Succes!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.