ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Kan je aardewerk glazuur over steengoedglazuur gebruiken?

Het wil niet zo lukken met mijn gedenksteen en ik zie het nu maar als een leerproject. Wil de hoop niet opgeven maar begin wel een beetje wanhopig te worden eerlijk gezegd. Ik heb de steen (gemaakt van klei voor steengoed temp) eerst bisquit gebakken. Daarna beschilderd met steengoedglazuur en 'm op dito temperatuur gebakken. Maar wat bleek: de kleur van de klei werd zeer donker en daardoor waren de letters in het zwart moeilijk leesbaar. Met een op kleur gemaakte French dimensions heb ik de letters opnieuw gedaan en hoopte op de verdikte lijn die het product zou moeten geven. Tijdens de lage glauurstook gaf het ook dat resultaat te zien bij een eerder proefje dat ik maakte. Echter op de hoge temperatuur van steengoed bleek alles uit te lopen.. Ik neem tenminste aan dat het door die hoge temperatuur komt. Het kan misschien ook aan de laag glazuur eronder liggen. Op de tube French dimensions stond dat het juist op die hoge temp. gebakken moest worden. Wat kan ik nu nog doen? Ik wil het nog eenmaal proberen. Ik overweg een glazuurstook op lagere temperatuur, met mijn aardewerk onderglazuur. Maar hecht dit goed aan de ondergrond? En wat gebeurt er als de steen buiten in de kou bevriest, springt het glazuur er dan af? Ik heb het hele forum nagezocht en ook in mijn boeken gekeken, maar kon geen antwoord vinden. Alvast bedankt voor jullie advies. Groet! Kristine

8 antwoorden

  • Gebruik een dekkend glazuur dat volledig stabiel is op de temperatuur waar je op gaat stoken. Zo iets toch maar eerst testen en niet te veel afgaan op de temperatuursinfo die bij het glazuur wordt geleverd. Daar wordt meestal een erg ruime marge aangehouden.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Beste Kristine,het klinkt alsof je alleen nog een lage stook kunt doen;800-850 graden met opglazuur.
    beantwoord
  • Dankjewel Michel voor je antwoord. Ik heb nu besloten om een grijze sinterengobe over de letters te smeren. En weer op hoge temperatuur (1240) te bakken. Daarna kan ik zien hoe het resultaat is. Daarna wil ik dan de letters er helemaal opnieuw op zetten met onderglazuur (voor aardewerk) en dit op lagere temperatuur bakken. Natuurlijk zoek ik de kortste weg en overweeg dus om meteen over de sinter-engobe de glazuurletters te zetten, dat scheelt wel een stookronde. Maar ben over de werking van het steengoedglazuur tot dusver niet erg enthousiast als het gaat om zulke fijne figuren als letters. Mag ik vragen hoe jij dat doet als je een (korte) tekst of een fijne tekening maakt op je werk?

    Hoi Joke, dankje voor je reactie.
    beantwoord
  • Ik begrijp dat ik zelf nog veel moet uitproberen en oefenen en bestuderen en dat er soms geen pasklare oplossingen zijn. En dat keramiek een complex vakgebied
    is.
    beantwoord
  • Je wilt sinterengobe op je werk smeren en weer op 1240 gr. bakken en daarna de letters er opnieuw opzetten met onderglazuur. Maar waarom sinterengobe en geen dekkende glazuur? Misschien is het beter hierna liever opglazuur te nemen om de letters er op te zetten? Of is het een idee om na het opnieuw glazuren met keramische lettertransfers te werken die ook op een lage temperatuur gestookt kunnen worden.
    beantwoord
  • Dankjewel Jook, voor je tips. Ik dacht aan sinterengobe omdat het zo mooi afsteekt bij een glanzende glazuurletter en om de ondergrond wat egaler te maken. Maar ik heb het er alweer afgehaald want het ging nu al bladderen. Dus dan nu maar inderdaad gewoon onderglazuur gebruiken en daar de tekst weer opmaken. Ik heb nog geen ervaring met transfers, wel een idee om uit te zoeken. De vraag blijft alleen: blijft dat ook zitten als het beeld buiten staat..
    Heb je daar ervaring mee?
    Er is nog veel te ontdekken!




    beantwoord
  • Beste Kristine,
    De opmerking van Jose Visser is de beste oplossing. Als je het sinterengobe op 1240 graden gaat stoken heb je geen garantie dat dit niet gaat zwemmen op een onderlaag die misschien verder gaat uitsmelten. Ga over op opglazuur en stook dit op ca 800 graden.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dankjewel Michel en José, zo ga ik het doen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.