ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > As schoonmaken.

Beste mensen,
Ik wil zelf wat asglazuur gaan maken. Ik heb een zak as van iemand gekregen, die komt zo uit de houtoven.
Nu weet ik dat ik de as eerst moet zeven en wassen. Dat zeven snap ik nog wel, maar dat wassen niet. Weet iemand hoe ik dit precies doe?
Moet ik dan de as in een zeef leggen en hier water over gieten?

9 antwoorden

  • Dank Lucien, ik wist dat ik hanschoenen aan moest, maar wist niet precies waarom.
    beantwoord
  • Hallo Nelly,

    Ik doe de as in een emmer en giet daar ruim water bij. Ik roer het om en na een uurtje schep ik alles wat boven komt drijven er af. Ik hevel dan ook het water af. Dit doe ik 3 keer, dan zeef ik de as met het overtollige water. Als het niet door de zeef wil gebruik daarvoor ook water, wat ik dan daarna weer er af hevel.
    Daarna drogen.
    beantwoord
  • Met het zeven reinig je de as van de grootste brokken, daarna gooi je de as in een emmer water en laat dat een nachtje staan. Met een stok of met latex handschoenen aan kun je de smurrie wat door elkaar roeren. Water afgieten en opnieuw schoon water toevoegen, daarna de procedure weer herhalen. Het aantal keren dat je dit herhaalt kan verschillen. Hierna laat je de as drogen en zeef je het resultaat nogmaals. Vaak gewassen as is bijna kleurloos. Soms geeft ook ongewassen as hele mooie glazuren. De as moet je nog wel mengen met bijv. kaliveldspaat en evt. wat kaolien (verhouding: 40-40-10). Succes!
    beantwoord
  • Terwijl ik het antwoord op je vraag zat te typen heb je al een antwoord van Anneke gekregen. Een beetje dubbelop, maar 2 antwoorden is beter dan geen antwoord :-)
    beantwoord
  • Dank jullie wel Anneke en Jeltje.
    Ik ga snel aan de slag hiermee. Heb al een paar recepten, maar daar kan altijd nog wat bij. Ben benieuwd.
    beantwoord
  • Ik zie hier nog niet de reden van dit ' wassen ', en daarom even toelichten:
    Door de as met water te mengen, gaat men er de zouten eruit verwijderen door ' uitlogen ', voornamelijk Kalium en Natrium. Dit zijn base-vormende verbindingen, maar wel sterke smelt-elementen. Het is niet noodzakelijk dat je deze er gaat uitwassen, maar zijn onstabiel in het glazuurmengsel, gezien deze meer aanwezig zullen zijn waar meer water door de scherf kan worden opgenomen en daardoor zal het glazuur op sommige plaatsen meer uitgesmolten zijn. Doordat Kali een bijtende stof is kan je zoals Jeltje reeds aangeeft, best rubber handschoenen gebruiken. Ongewassen as heeft hierdoor ook een lager smeltpunt.
    beantwoord
  • Ook ik had twee keer wat as bewaard uit onze houtkachel.
    We hadden met verschillende houtsoorten gestookt, helaas toen niet opgeschreven. Een jaar later die twee soorten gewassen en gezeefd. Toen proefjes volgens recept: 40% kaliveldspaat, 40 % as, 20 % kaolien. Toen een beetje rutiel toegevoegd.(stond in mijn recept)Nogal dik opgebracht.
    Op de foto is zie je het kleurverschil.
    Het kleine proefplaatje betreft het groenige glazuur met meer rutiel. Dat werd lila.
    Nu ik het antwoord van Lucien heb gelezen vraag ik me ook af waarom al dat wassen? Ik krijg zin om weer wat proefjes te maken! Deze web site is echt inspirerend!
    Groeten van Tjalda
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Tjalda, indien het glazuur ( zoals op de proefplaatjes ) niet uitsmelt, wat bij gewassen as eerder zal optreden, kan je het uitgewassen Kalium en Natrium opnieuw toevoegen via een hoog alkalische fritte ( Kali-Natr.-fritte ). Rutiel werkt ook nog eens smeltpuntverhogend.
    beantwoord
  • Hallo Nelly,
    Hou er rekening mee dat er veel verschil kan zitten in assen. De as van vurenhout of dennenhout heet erg hard te zijn; er zit veel kwart in waardoor de as minder goed uitsmelt. In Engeland heb ik bijvoorbeeld veel gewerkt met de as van hop planten, die worden verbrand na de oogst. Die as bleek uitermate geschikt omdat zij een laag smeltpunt heeft. De assen van verschillende boomsoorten zijn zeer verschillend in asglazuren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.