ALGEMEEN > Diversen > hoe ijzer op klei te monteren

Hallo
graag wil ik ijzer op klei monteren. Het gaat hier om een paar ijzeren platen die op het gekleide vlak moeten komen.
Ik heb zelf aan een paar manieren gedacht maar of die allemaal goed en mogelijk zijn dat weet ik niet.
Dus aan jullie de vraag, is het mogelijk en zal het houden. En zo ja, welke van mijn manieren is de beste?
- lijmen: deze lijm wordt aangeboden en er wordt verkondigd dat het met beide materialen goed werkt http://www.ropamate.com/producten/1/1/2
- schroeven,popnagelen o.i.d
- verzinken dmv een uitsparinkje in de klei en geboorde gaatjes in het ijzer. ik zal hierbij de plaatjes op het einde een beetje buigen zodat ze in de klei kunnen verzinken.
Ik heb een foto bijgevoegd zodat jullie een beetje een idee kunnen krijgen van wat de bedoeling is. (vergeet even het ijzerdraad) dit ga ik hoogstwaarschijnlijk niet meer doen omdat het geen meerwaarde geeft)
Groeten en bijvoorbaat dank,
Fabian Embregts
Bijlagen:

6 antwoorden

  • Kijk ook even op: http://oud.klei.nl/forum/o/1495/ijzer%20verwerken%20in%20werkstukken?nm=t
    beantwoord
  • deze had ik inderdaad al gelezen maar hierbij ging het om het verwerken van ijzer in de klei. Bij mij gaat het om jhet verwerken van ijzer op de klei dus ik werd er maar een beetje wijzer van
    beantwoord
  • Nou Fabian, wat een votje van een tekening stuurde jij mee. Ik kon er echt geen wijs uit. Als je niet van plan was dat ijzerdraad te gebruiken, maak dan even een nieuwe tekening!!
    Als het ijzer later op de klei komt dan is goede lijm toch prima. Zelf gebruik ik vaak Seconde lijm van Patex voor van alles.
    Stuur maar een foto als je werkstuk gelukt is. Tjalda
    beantwoord
  • oke, dankjewel. De tekening was ook maar ter indicate hoor (een schetjse je weet wel). Als het inderdaad gewoon kan dan ga ik denk ik gewoon lijmen. doei
    beantwoord
  • Hallo Fabian,
    Vanwege het grote verschil in uitzetting en krimp van klei en ijzer is het niet raadzaam deze materialen met elkaar te combineren vóór het bakken. Echter na het bakken kun je het ijzer prima aan de gebakken klei monteren, op voorwaarde dat je een verende lijmsoort gebruikt. Siliconenkit of een polymere kit zijn daarvoor geschikt.
    beantwoord
  • ah fijn, dat klinkt iets specifieker. Bedankt voor de tip
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.