ALGEMEEN > Glazuur - problemen > glazuur glanzend ipv mat

Hallo,
Ik heb een te lang afkoel-brandschema toegepast op een serie testjes waardoor ze van zijdemat naar glanzend zijn veranderd.
Kan ik dit verhelpen door ze nogmaals te bakken met een korter afkoel-schema?
Of moet ik de proefjes opnieuw maken?

groetjes,
marlies

20 antwoorden

  • Ik denk dat dit niet aan het afkoelen ligt, maar aan de tijd+temperatuur van de stook die iets te hoog/lang was. Herbakken= nog glanzenderderder. :-)
    beantwoord
  • haha, maar niet proberen dan!
    groetjes,
    Marlies
    beantwoord
  • proefjes overbakken geeft toch geen betrouwbaar resultaat.

    Frans
    beantwoord
  • het gaat om kristalglazuren (mat) en ik heb de verhoogring gebruikt waardoor de brandcyclus 3 uur langer wordt. Ik heb nu geen kristallen en glanzende glazuren. Ik heb bij een andere kristal-glazuur-bakker gelezen dat hij de glazuren vaak 2x brand met dezelfde brandcurve en temp. om meer en kleinere kristallen te krijgen.
    Ook heb ik gelezen dat een glanzende glazuur die eigenlijk mat kristallijn zou moeten zijn een te korte brand heeft gehad met een te snelle afkoeling.
    Ik zou het niet erg vinden om werk 2x te branden om een goed resultaat te krijgen.
    Ik had dit natuurlijk al moeten schrijven toen ik de vraag stelde, handig hoor.
    Maar wat denken jullie er nu van??



    beantwoord
  • Marlies, nu pas kom je aanzetten met een kristalglazuur..
    In dit geval zou je kunnen proberen dit opnieuw te stoken minus 100°C en gedurende een tijdje ( 1/2 uur - 1 uur ) aan te houden. Het was dus geen zijde-mat glazuur, maar een kristalglazuur wat deels mat is door de kristallen.
    beantwoord
  • Ik ben er net achter gekomen dat ik de eindtemp op een te lage stand heb aangehouden: 8 ipv 9.
    Wat zou er met de glazuren gebeuren als ik opnieuw zou stoken op dezelfde temp met de zelfde- nu wel op 9 -curve?
    beantwoord
  • Lucien en Frans, ik bedoel: als je een kristalglazuur blijkbaar iets heb onder-gebrand wat gebeurd er scheikundig dan met de glazuur als je hem opnieuw brand? (Zodat ik kan begrijpen waarom het beter is om hem 100C lager te branden en het volgende keer zelf snap...)
    beantwoord
  • Marlies, kristalglazuren hebben een laag Al²O³ gehalte en een hoog SiO² gehalte en hierdoor een kort smelttraject hebben. Kristallen ontwikkelen zich door lang de gesmolten glazuur aan te houden. Hoe langer, hoe meer/grotere kristallen en mattering tot gevolg. indien je dit doet op zijn hoogste smeltpunt, gaat dit glazuur aflopen ( typische loopglazuur ). Daar laat je deze temperatuur ongeveer 100°C zakken en ga je daar op pendelen gedurende een gekozen tijd. Het glazuur is daar al te taai om af te lopen, maar nog voldoende heet om kristallen te ontwikkelen. Je kan zo dit glazuur ' herbakken ', minus 100°C en alsnog kristalvorming ontwikkelen.
    beantwoord
  • Marlies,
    Gaat het om een zink silicaat kristalglazuur of om een ander kristalglazuur?
    En om een kant en klaar gekocht glazuur of een recept?
    Als het om een zink silicaat glazuur gaat, en ik het recept weet dan kan ik wellicht iets over een stookschema roepen. (Andere kristalglazuren heb ik geen ervaring mee) Overigens hoort zo'n schema eigenlijk bij het recept of het glazuur te ziitten.
    En vergeet niet wat Frans al schreef: proeven overbakken geeft geen betrouwbaar resultaat. Als ik jou was zou ik daarom sowieso nieuwe proefjes maken, en de oude ook meestoken maar dan enkel 'ter lering en vermaak'.
    Succes,
    Geert
    beantwoord
  • - Als ik jou was zou ik daarom sowieso nieuwe proefjes maken, en de oude ook meestoken maar dan enkel 'ter lering en vermaak'.-

    Daar ben ik het zeker ook mee eens. :-)
    beantwoord
  • Aha. Dank voor jullie reacties, maakt de boel al wat overzichtelijker.
    Ik snap alleen nog niet waarom je bij een herbak 100c lager moet gaan bakken. Is dat omdat de glazuur al een keer gesmolten is?
    Het is een hoog calcium-gehalte kristal-mat glazuur.

    groetjes,
    Marlies

    PS Geert, heb jij ooit een tijdje in een klein noord-hollands dorpje genaamt Petten gewoont?
    beantwoord
  • Marlies,
    Ik heb een schema gevonden voor matte kristalglazuren van Hein Severeins.
    Dat schema is niet eenvoudig:
    - Zo snel mogelijk opstoken naar 1280 (ik neem aan dat hij met zo snel mogelijk bedoelt vanaf 900 graden of zo, full power vanaf kamertemperatuur kan ik me niet voorstellen)
    - dan afkoelen naar 1100
    - weer opstoken naar 1150
    - 3 uur houden
    - dan afkoelen in stappen van 20 graden, elke stap een half uur vasthouden tot 1000 graden, en dan uit.
    Als je ovenbesturing zoveel stappen niet aankan dan neem ik aan dat ipv al die stappen van 20 graden, gewoon afkoelen van 1150 naar 1000 met 40 graden per uur ook werkt.

    Zelf stook ik veel eenvoudigere schema's, maar dat is voor glanzende kristalglazuren.
    Bv.:
    - met 150 Gr./ uur naar 1270
    - afkoelen naar 1100
    - dan in anderhalf tot 3 uur afkoelen naar 1070.
    Hoe lang je over het afkoelen doet bepaalt ( mede) hoe groot de kristallen worden.

    Heb je een kant en klaar glazuur gekocht, of werk je met een recept? Dan zoude we dat kunnen vergelijken met de segerformules die Ik van Hein heb gevonden. Als jouw glazuur qua segerformule heel anders is dan is het nog maar de vraag of het stookschema voor jou ook goed werkt.
    Mbt het herbakken op een 100 graden lagere temperatuur: dat begrijp. ik ook niet, maar op zich interessant om te proberen.

    Mbt wonen, ik heb nooit in Petten gewoond. Ben te zeer gehecht aan de Noord Limburgse Maasklei ;-)

    Groeten,
    Geert
    beantwoord
  • Nog een nuttige site om op te slaan in je bladwijzer :

    www.matrix2000.co.nz/materialsweb/Materials_A.htm
    beantwoord
  • Dank allemaal,
    Geert, ik weet welk stookschema ik aan moet houden, heb het deze 2 keren alleen stomstom verkeerd gedaan.
    beantwoord
  • Ik heb de brand nogmaals gedaan met nu het juiste stookschema, gewoon ook tot de voorgeschreven 1220c .
    De glazuur is niet gaan lopen, dus daar geen probleem.
    De glazuur is nog altijd glanzend bordeaux rood.
    Na lang zoeken heb ik 1 zinnetje gevonden in Matthes:
    tin zorgt ervoor dat kristallisatie niet goed kan ontstaan.
    Ik had de chroom de schuld gegeven, maar het is dus waarschijnlijk de tin in de pigmenten.
    Klinkt dit logisch? Is kristallisatie niet mogelijk met glazuur-kleuren waar tin in zit?

    groetjes,
    Marlies
    beantwoord
  • PS Geert, jou stookcurve is nagenoeg hetzelfde als die ik aanhoud.
    En ik snap dat je niet bij je klei weg wilt :-) delf je je eigen klei?!
    groetjes,
    Marlies
    beantwoord
  • Marlies,
    Ik heb zelf geen ervaring met stains (pigmenten) in kristalglazuren, maar in het boekje van Diane Creber 'crystalline glazes' lees ik over stains '.... They require extensive testing, because ingredients in a stain may enhance or discourage crystal growth'.
    Dus jouw vermoeden dat de stain het probleem is zou kunnen kloppen.

    De meesten die stains gebruiken in combinatie met kristalglazuren, brengen een engobe aan met daarin de stain, en doen daar een ongekleurde (dus witte) kristalglazuur overheen. Dus de stain zit dan niet in het glazuur, maar eronder, en kan daardoor de ontwikkeling van de kristallen niet of nauwelijks beinvloeden, maar beinvloeden wel de kleur.

    Maar iets anders: je schrijft dat het glazuur niet is gaan lopen, en dat je tot 1220 hebt gestookt. De meeste zinksilikaat kristalglazuren lopen juist heel erg, en worden op een hogere temperatuur gestookt. Kan het niet zijn dat je te laag stookt?

    Mbt klei delven: ik koop gewoon klei. Ik heb wel het idee om voor de gein eens wat maasklei te halen en daar wat mee te prutsen. Probleem met de klei die bij ons zit is dat die niet hoger dan 950 a1000 graden gestookt kan worden.
    Groeten, Geert

    beantwoord
  • Oh wat een goed idee, dat ga ik proberen!!!

    Het is een glazuur met hoog calciumgehalte en rutielkristalletjes, door Ron Roy en John Hesselberth ontwikkeld voor 1220C.
    Tot nu toe heb ik goede resultaten, maar het is me nog niet gelukt om een rode of roze kleur te krijgen. De kristallen blijven trouwens heel klein, waardoor je zo'n mooi gestippeld effect krijgt.

    Het recept is aangepast voor ingredienten die we hier kunnen krijgen, (en met de frittes van keramikos, dus de nummers kloppen niet met de standaard nummers, om vrewarring te voorkomen...).

    wollastonite keram 21.63
    -nepheline syenite 3.09
    Kaolin keramikos 38.62
    Silica 16.59
    -k fritte 3110 natr 10.81
    -K fritte 32.21 cal 9.27
    ---------
    100.00

    Na2O 0.10 Al2O3 0.48 SiO2 3.18
    K2O 0.02 B2O3 0.26 Fe2O3 0.00
    MgO 0.03
    CaO 0.85
    MnO 0.00

    Alumina:Silica ratio is 1.00:6.61
    Neutral:Acid ratio is 1.00:4.31
    Alk:Neut:Acid ratio is 1.00:0.74:3.19

    Lijkt me Fantastisch om je eigen klei te kunnen delven en is kijken hoe hij bakt. Misschien met vervuilingen en al, kijken wat voor oppervlak je krijgt. Da's nog wel een droompje van me.

    groetjes,
    Marlies
    beantwoord
  • Eh + 6 % rutiel :-)
    beantwoord
  • Marlies, nou wordt het me duidelijk. Ik was in de veronderstelling dat je met zink silicaat kristallen bezig was, maar het gaat dus om rutielkristallen. Toch een iets andere tak van sport. Nu kan ik de lagere temperatuur van 1220 ook plaatsen.

    Succes, Geert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.