ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Waarom scheurt mijn klei na het draaien

Ik heb al twee keer getracht potten en schalen te draaien van klei in twee kleuren. Eerst een plak klei wit en toen een plak klei rood en deze twee plakken op elkaar geplakt en tot een bal gevormd. De klei allebei van het merk "fingerling"en beide zonder chamotte. Na het drogen, leerhard de werkstukken afgedraaid. De eerste keer na het drogen ontstond scheurvorming. De tweede keer na het bisquitbakken gescheurd uit de oven. Heeft dit iets te maken met het werken van twee soorten klei??
Bijlagen:

7 antwoorden

  • Lucht tussen de plakken klei zal waarschijnlijk de oorzaak zijn van dat scheuren.
    klei dient voor het draaien eerst "gewalkt" te worden d.w.z. de klei zo bewerken dat de lucht er uit, en het een homogene massa is.
    Wil je 2 soorten klei gebruiken met het bedoelde effect zal je elke soort afzonderlijk moeten walken en dan met een paar klappen de soorten op elkaar slaan zodat er geen lucht meer tussen zit.
    Je kan ook proberen je werkstuk van 1 kleisoort te maken en als je klaar bent met draaien er dan wat slib van een andere kleur klei op aanbrengen.

    Frans
    beantwoord
  • Het probleem kan hem ook zitten in de verschillende krimp en uitzetting van de twee soorten klei.
    Vaak gedragen verschillende kleuren klei zich wat dat betreft anders o.a. door het al dan niet aanwezig zijn van de kleurende oxides.

    De leverancier van de klei kan die informatie geven. In deze catalogus bijvoorbeeld:
    www.bsz-keramikbedarf.de/.../BSZ_Tone_2013.pdf

    Maar zoals Frans zegt, ingesloten lucht kan ook een probleem zijn.

    De meeste kans op succes heb je dus door kleisoorten te kiezen waarbij die krimppercentages en de WAK zo dicht mogelijk bij elkaar liggen.
    beantwoord
  • Dit kan absoluut niet liggen aan lucht tussen de kleisoorten. De oorzaak moet worden gezocht in het verschil in droogkrimp en het verschil in bakkrimp.
    Als oplossing zou je kunnen proberen om de witte klei in te kleuren met ijzeroxide en deze bruin gekleurde klei te combineren met de witte klei puur.
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dit kan absoluut niet liggen aan lucht tussen de kleisoorten. De oorzaak moet worden gezocht in het verschil in droogkrimp en het verschil in bakkrimp.
    Als oplossing zou je kunnen proberen om de witte klei in te kleuren met ijzeroxide en deze bruin gekleurde klei te combineren met de witte klei puur.
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, Ik denk dat ik jouw conclusie moet volgen. Van lucht kan geen sprake zijn omdat de beiden stukken gekleurde klei zo uit het pak wordt samengevoegd. Ook tijdens het draaien is niets te merken van lucht in de klei. De kleien walken is geen optie daar de kleuren teveel worden gemengd. Ik heb geprobeerd kleien te gebruiken die familie van elkaar zijn en ook nog bijne opeen volgende nummers hebben. Ik ga inderdaad proberen om dezelfde klei te gebruiken en een gedeelte te kleuren.
    Bedankt allemaal.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Michel, weet jij hoeveel procent ijzeroxide ik moet toevoegen om een mooie brui te krijgen of een zwarte klei?
    beantwoord
  • Pierre, het bruin gedeelte op de pot is geen ijzeroxide, maar bruinsteen ( mangaanaarde ).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.